Bukefalos 28 år!

vad använder ni?

P

PernillaO

jag undrar vad ni har för utrustning på hästen när den körs i transport? använder ni transportskydd? går det lika bra att linda hästens ben med stallbandage?
 
innan när vi åkt har jag inte haft nånting på min häst.. inga skydd - ingen grimma osv...

nu har jag eget släp och ska börja lastträna.. då kommer han få ha på sig transportskydd, låga billiga från hööks.
Svansskydd (skrapade svansen blodig sist vi åkte)

men grimman hoppar vi över så att han inte fastnar i något..
 
Nellan har fleecetäcke, stalltäcke eller så är hon naken på kroppen, höga transportskydd, svansskydd, grimma och är fästad i transportgrimskaftet i bommen. :)
 
Grimma, grimskaft, stallbandage, boots och täcke efter årstid. På sommaren utan täcke, alltså...
 
Transportskydd(rejäla), grimma, transportgrimskaft med panikhake, täcke beroende på årstid och temperatur.

Skulle inte våga linda med stallbandage, om jag har en häst som gärna rör sig i transporten pga tramprisk, men jag vet inte hur din häst är ...
 
Lädergrimma, höga transportskydd och fleece täcke, är det riktigt varmt tex. på sommaren, då dagtid, så inget täcke alls. På vinterna kan det vara stalltäcke eller rentav utetäcket.
 
Transportskydd (läder runt hovarna och insidan av benet) lädergrimma, transportgrimskaft, svanskydd och täcke (beror på årstid och väder)
 
Samma som dom flesta andra, lädergrimma, höga transportskydd och täcke efter årstid. Ska jag köra och rida har han sadel, träns och lindor också.

//Sheena
 
Jag har transporttäcke, transportskydd runt om och svansskydd :) Det händer att jag lägger på lindor (med tjock pad) runt om. Om jag gör det så lindar jag långt ner och sätter på boots till :) Men eftersom det är smidigare med transportskydd så blir det oftast dem :)

Nirak
 
Höga transportskydd runt om, ibland skippar jag dom bak, för hon tycker det är lite läskigt med dom där, isf så har jag boots + korta skydd bak istället.
Lädergrimma med fårskinnsludd.
Transporttäcke i ylle (på vintern)
Har hänt att jag lindar svansroten på henne med med en fleecelinda.
 
träns under grimman
låga benskydd
svettäcke (hästen är alltid genomblöt för han är så nervös)
lindad svans, skaver svansen mot bakbomen
 
jag föredrar transportskydd framför lindor men det är klart att det går att linda.

jag har:
transportskydd höga tjocka
lädergrimma m fårskinnsludd
grimskaft
täcke efter väder oftast fleecetäcke.
 
Bucas höga benskydd-ibland med lindor under
Täcke efter väderlek
Lädergrimma med ludd
Svanslinda

Visst går det bra med stallbandage, om du är säker på att linda. Men då skulle jag dra ett extravarv runt knuten/fästet med en bra tejp för att vara säker på att det inte går upp.
 
Lädergrimma, rejäla transportskydd +/- boots, benskydd/lindor beroende på vinter ( = brodd ) el sommar, kläder efter väder samt svanslinda!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Loma
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
769
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
644
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Köpte en rakapparat till benen, men den lämnar rätt mycket stubb. De drar också iväg ordentligt prismässigt, så jag funderar på det går...
Svar
13
· Visningar
452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp