Vad använda ekollon till?

Paddington

Trådstartare
Igår upptäckte jag att en person gick och plockade/skar ner ekollon från mina ekar. När vi konfronterade honom så sa han att han inte visste att det var en privat tomt han var inne på, och han ursäktade sig och gick direkt.

Efteråt var vi tvungna och kolla vad han gjort och då såg vi att det var små små gröna ekollon som han plockade ner och nu undrar både jag och brorsan - vad använder man dem till? Den här personen hade fyllt en liten skål med ekollon (vad jag såg på håll)
 
Omogna ekollon ska tydligen gå bättre att äta än mogna på grund av att dom innehåller mindre garvsyra, har jag för mig? Total killgissning men det är typ vad jag kan komma på om personen inte skulle ha dom till pynt eller pyssel då
 
Igår upptäckte jag att en person gick och plockade/skar ner ekollon från mina ekar. När vi konfronterade honom så sa han att han inte visste att det var en privat tomt han var inne på, och han ursäktade sig och gick direkt.

Efteråt var vi tvungna och kolla vad han gjort och då såg vi att det var små små gröna ekollon som han plockade ner och nu undrar både jag och brorsan - vad använder man dem till? Den här personen hade fyllt en liten skål med ekollon (vad jag såg på håll)

Bröd gissar jag på. Ungefär som med bark.
 
Igår upptäckte jag att en person gick och plockade/skar ner ekollon från mina ekar. När vi konfronterade honom så sa han att han inte visste att det var en privat tomt han var inne på, och han ursäktade sig och gick direkt.

Efteråt var vi tvungna och kolla vad han gjort och då såg vi att det var små små gröna ekollon som han plockade ner och nu undrar både jag och brorsan - vad använder man dem till? Den här personen hade fyllt en liten skål med ekollon (vad jag såg på håll)
Eftersom ekollon inte ingår i allemansrätten så får man inte plocka utan att fråga markägaren. Så även om eken står utanför tomtmark så får man inte plocka.
 
Igår upptäckte jag att en person gick och plockade/skar ner ekollon från mina ekar. När vi konfronterade honom så sa han att han inte visste att det var en privat tomt han var inne på, och han ursäktade sig och gick direkt.

Efteråt var vi tvungna och kolla vad han gjort och då såg vi att det var små små gröna ekollon som han plockade ner och nu undrar både jag och brorsan - vad använder man dem till? Den här personen hade fyllt en liten skål med ekollon (vad jag såg på håll)
Vi samlar våra egna för att mata vildsvinen, men då är de mogna och på backen. Vildsvinen älskar dem så de är perfekta på åtlarna. ;)
 
Eftersom ekollon inte ingår i allemansrätten så får man inte plocka utan att fråga markägaren. Så även om eken står utanför tomtmark så får man inte plocka.
Tack för informationen @Houdinie det visste jag inte, bra att veta :)
Personen ifråga har iaf inte kommit tillbaka och plockat mer vad jag har sett.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 487
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 933
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp