Vad använder du för bett?

Septicemia

Trådstartare
Vilken sorts bett använder du? Och varför? Varierar du eller har du samma jämt?

Är det någon mer än jag som inte använder 2-delade bett?
Själv rider jag alltid på 3-delat eller rakt på min häst.
Jag tycker att det är alldeles för många som inte kan förklara varför de rider på ett vanligt 2-delat tränsbett men kräver att få en förklaring när någon rider med ett "skarpare" bett. :confused: :confused:
Ett 2-delat bett funkar ju som en nötknäppare om hästen kör upp huvudet - AJ. :cry:

Tycker ju att nu när så många hästtandläkare sagt vad de tycker om 2-delade bett att fler hästägare skulle få en tankeställare men jag tycker att effekten är tvärtom, alla blir väldigt anti-allting.
Visst, alla hästar kanske inte funkar på 3-delat eller rakt, men många skulle nog må bättre, eller?

De här betten använder jag...

3-delat tränsbett i mässing
3-delat eggbett i rostfritt stål
rakt gummibett

Sv: Vad använder du för bett?

Jag använder två delat nu för tiden, men med förra ägaren hade hon både hackamore och pessoabett, men ser ingen anledning till att hon behöver ett skarpare bett. Jag tycker jag får bäst kontakt med henne på två delat, men har aldrig provat tredelat eftersom hon ändå går så bra..

rider på tredelat bett i dressyr och har nu börjat hoppa på hackamore.. han är känslig men ganska het och tycker inte alls om när man tar i honom när man hoppar. så på tredelat rusade han mest och stack iväg,tog man en förhållning drog han tillbaka dubbelt så mycket.
men nu när jag hoppat på hackamore går det ännu fort men med kontroll, och jag får igenom mina förhållningar när jag vill, utan att det blir dragkamp mellan oss.

Jag använder nästan uteslutande tvådelade tränsbett när jag rider på tränsbett. Tillpassar man dem rätt och använder dem vettigt så skadar de inte hästen utan är bekväma då de till skillnad från trerdelade och mullen mouth ger lite avlastning för tungan. Hästar med små storlekar kan ju oftast inte ha trerdelat heller, eftersom lederna oftast hamnar över lanerna vilket kan ge obehagligt tryck, plus att minsta sidorörelse i bettet gör att leden kommer mot mungipan. Jag föredrar tränsbett med parerstänger, särskilt på unghästar.

Kör långsamt på rakt läderbett
40504.jpg

I Lopp Australiensiskt entömsbett - Som ovan med bygel under hakan...
Rider på Ponny hackamore

Jag har tvådelat bett. Har provat 3- delat. Han la över tungan flera gånger trots anpassad längd och argonomiskt. Han går bäst på tvådelat ship o hej. Det finns ingen regel att tredelat är bättre än tvådetat. Man får prova sig fram vad som är bäst. Hadde först 13,5 cm och gick ner till 12,5 cm. Han blev bättre styrbar. Inget glapp och tjafs. MEN sedan är det ryttarens hand som oxo avgör....

har 3-delat på ena tränset o rakt bett på andra. hon trivs bäst på dessa o tkr de ligger bra i munnen.
waterfordbett nån gång ibland om hon blir för stark o pigg.

Använder vanligt tredelat tränsbett i mässing. Det fungerar alldeles utmärkt. Har på min tidigare häst varierat med waterford och ibland pelham. Detta för att on blev väldigt stark.
På unghästen nu så är det tredelade eller rakt gummibett.

Jag rider aldrig på något annat än 2-delat vanligt tränsbett. Har det för att hästen trivs med det. Har ihåligt då han är rätt känslig i munnen.

Jag växlar mellan 3delat, rakt, och 2delat.
Märker inte så stor skillnad på pålls med dom olika!

Inget för tillfället eftersom hästen inte är hemma för tillfället..

Tidigare: Först ett jaktkandar, nästan alltid i vanliga ringen men nån gång provade jag med hävstång bara för skojs skull. Låg bra i munnen men var svårt att få hästen avslappnad i sidled.
Sedan ett 2-delat bett med fasta ringar, ganska smalt med rundning så det inte går upp så mycket i gommen och ligger bättre på tungan. Fungerade ganska bra, det var betydligt lättare att få ställningen och böjningen.
Provade ett Bitless Bridle men det förstod sej inte kusen på så bra, så jag fick ingen sökning nedåt.

Nu: Har fått order av tränaren att skaffa kapson + spansk stång då stången ligger bra i munnen och är lättare att få dökning framåt/nedåt med då min häst gärna spänner sej i överlinjen. Kapsonen är till för att få böjning och inte krulla ihop hästen som den lätt gör med ett vanligt tränsbett.
Kommer nog varva med "vanligt" bett dvs det 2-delade så man inte börjar missbruka stången. Iofs så hänger stångtygeln mest hela tiden men jag känner mej tryggare med tränsbett ifall man skulle behöva ta tag i det vid uteritt exempelvis. Stången får lite fel effekt då.

Jag tycker det är bra att prova lite olika bett. OM man är uppmärksam på ifall hästen börjar spänna sej eller går "falskt". Red mycket på sidepull tidigare och det gillar jag. Det blir mer logiskt eftersom man kan rycka tag i det om hästen inte lyssnar istället för att segdra för att inte göra illa hästen i munnen.

PathOfClovers skrev:
Jag rider aldrig på något annat än 2-delat vanligt tränsbett. Har det för att hästen trivs med det. Har ihåligt då han är rätt känslig i munnen.

Brukar man inte ha ett solitt bett om hästen är känslig? :confused:

ena hästen;
tvådelat mässing (14mm)
rakt (14mm)
jaktkandar
sidepull
kapson

Hon gillade det raka bäst under sommaren och hösten. Men nu känns det som om det två delade i mässing är favoriten. Rider dock sällan med bett, sidepull är hennes absoluta favorit :)
Men om jag använder bett så har jag samma bett max caa 2 gånger på rad.

andra hästen;
tvådelat "äppelbett"
rakt äppelbett
pelham (ganska smalt)
(snart jaktkandar)

Pelham tycker jag blir för skarpt på honom, att han som bara knäpper nacken. Så jag tänkte prova jaktkandar..
Annars så funkar han bäst just nu på tvådelade äppelbettet. Har bara ridit några gånger på det raka, kan inte säga bu eller bä om det ännu,.

Intressant, den ena hästen vill ha smala, smala bett. Och den andra vill ha "nåt att ta i", dvs. han avskydde ett smalt tvådelat tränsbett.

:)

tredelat tränsbett vid i princip all ridning
ev nåt skarpare bett typ hissbett till terrängen....annars kan de bli lite väl roligt

fast just nu rider ja på hackamore eftersom pålle fått lite skav...

Varierar ofta mellan

Smalt tredelat
Rakt
Bridong

Jag rider vanligtvis med:

*3-delat tränsbett
*Pessoa 2-delat (ofta vid hoppning)
*Hackamore (bett och bett ;) )

Händer ibland att jag rider med 2-delat tränsbett.

Jag rider gärna på 3delat mässings bett. Hästarna verkar gilla det.

Ett rakt tränsbett med fasta ringar, som är lite lagom böjt i mundelen. Har även ett tredelat men han gillar det utan leder bäst.

Använder ett tredelat bridongbett.
Varför? för att hon trivs bäst med det, det är smalt och ligger
bra i hennes lila mun.

I hoppningen använder jag ett ponnyhack.

varför? för att hon trivs bra med det i hoppningen.

Jag äger dock ett rakt, med lite tungfrihet, det ska ju vara
snällt och ligga bra i hästens mun, men hon tycker inte riktigt om det.

Sidepull, enbart!! Går som en dans numera, innan var det bara tjafs vardena ridtur! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka