Vad använder ni er av...

NaTTa

Trådstartare
för medel när ni gör rent urinfläckar i buren?

Jag brukar använda diskmedel men tycker inte att det hjälper i mina kaninerns burar.

Sv: Vad använder ni er av...

Ähm.. Det tror jag inte? Det behövs inte speciellt mycket och det räcker att göra rent med klorin/klorrent typ 1 gång i månaden.

Har aldrig använt klorin (vill inte göra det heller), använder istället såpa till kattoaletten. Den kan väl liknas vid bur i den meningen att det blir kissfläckar även i denna. Såpan tar dock inte bort det kalkliknande som blir av kisset men då borde man ju kunna ta citronsyra eller annat kalklösande medel. Har faktiskt aldrig provat, men kom på det nu. Själv har jag stått ut med fläckarna! ;)

Ättika som får verka en stund.
Spolar sedan ur och gör rent med ajax badrum i buren (och spolar såklart bort det noga med).

Jag kör med en pytteliten skvimp ättika på hårda sidan av en disksvamp, funkar jättebra för att få bort urinfläckarna. Därefter grönsåpa och diskborste, och sen skölja mycket och noga med hett vatten. Torkar sen av med disktrasa och låter lufttorka för att få bort alla spår av fukt. Burarna blir jätterena och kaninerna verkar inte störas av det heller.

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
699
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
1 228
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: BornAgain
·
Mat Hjälp mig! Vilken skärbräda ska man använda? Trä är svårare att göra rent = risk för skadliga bakterier Plast = mikroplaster i maten... 2
Svar
39
· Visningar
1 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka