vad använder ni för dressyrsadlar till era araber? gärna bild?

Sv: vad använder ni för dressyrsadlar till era araber? gärna bild?

Jag har en barefoot london till min lillkille.Han har sedan tidigare en torsion endurance som vi trivs i så det blev en typ i samma modell med mer dressyrinriktat utseende och ändamål.
Vi kommer troligtsvis aldrig tävla dressyr i alla fall inte på någon högre nivå utan mer små klubbtävlingar och då får jag dispens för minda sadlar så vi trivs just nu.För övrigt så drar min arab 115 i täcken dvs ruskigt kort så det är inte det enklaste att hitta en bomsadel åt honom.

Pinky var visserligen inte arab, men hon hade vad som skulle kunna kallas en typisk arabrygg om det nu finns något sådant?

County Competitor passade henne, Griffin gjorde det inte...

Just nu vet jag inte vad det är för någon (syntet-)sadel jag har, men jag är inne på en wintec-sadel - dressyr såklart. Han är lite känslig i ryggen och eftersom dessa är syntet så hoppas jag på att det ska fungera.

/Fanny.

Jag har själv funderat på en globis Clic eller Turner..men det är intressant och veta vad andra använder för dressyrsadlar till sina araber =)

Jag kan snart gör en lång lista på dressyrsadlar (och andra) som INTE passar...

Stubben, Kentaur, Olympic, Lewa, Hubertus, Big Horn, Wintec, osv osv
Nu har vi en Torsion dressage, alltså bomlös som är alldeles underbar!

Jag haft en Bates Caprilli till en arab. Den passade hästen bra.

Till min relativt smäckra arabkorsning så hade jag en Jacson New England, extra vid i bommen.
/ Loriey

har en stubben tristan till min 4 åriga arab.
se bild här nedan. dock så växer hon och ändrar sig så det blir nästan byte hela tiden. denna sadel har jag bara haft 1 vecka.
stubben tillhör inte mina favoriter men man får ta det som går.

13.jpg

Såhär ser min ut:

4009915.jpg

Förresten: Varför får jag inte mina bilder att synas, utan bara länkas? Har försökt med det mesta, men får ändå inte till det. Jag har pixbox.......

/Fanny.

jag hade en arab/conemara kosrning som jag använde en wintec dressyr bomvidd 32.
är tillsalu om du är intresserad? :)

länken måste sluta med BARA .jpg
så ta bort ? som du har i din länk

Jag har nu en Crown Jessica som passar bra, hade tidigare en jeremy rudge som också passade men som jag inte satt speciellt bra i.

Jeremy rudgen var MW i bomen och jessican vet jag inte riktigt. Har provat ut båda hos sadelutprovare.

Förhoppningsvis får jag byta igen om några månader när han musklat sig mer:smirk:

Åh... trodde d bara va min lilla skrutta som drog 34 i bomvidd. har kännt mej så osäker, kan d verkligen stämma lixom... va glad ja blev av att läsa den här tråden... hihi. I bland litar man inte på sej själv tillräckligt :D

Jasså din har också 34". Hur gammal är din arab? min hingst är 4 år och kommer bredda sig mycket mer. Så jag vet inte vad han kommer att sluta på *suck*

Hade också en griffin cob dressyr till min arab men hon var rätt nätt så hon drar bara x-vid (32-33).
Provade dock en ny Griffin cob allround T4 med fishinlägg på henne nyligen, men den var alldeles för bred... det exemplaret hade en bomvidd på 35! vid närmare mätning, så det kanske kan passa din breda hingst både nu och senare?

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
481
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma