vad använder ni för dressyrsadlar till era araber? gärna bild?

Sv: vad använder ni för dressyrsadlar till era araber? gärna bild?

Min arab är 14, köpte sadeln i sommras, så ja hoppas den håller ett tag nu :D
Att araber är så breda, de kan man inte tro.

okidoki, vi testar igen!

4009915.jpg.

Hoppas det fungerar nu då.....

/Fanny.

Jaaaaa, det fungerar! TACK för hjälpen, som jag har försökt med detta.

Tack än en gång! /Fanny.

Hade också en griffin cob dressyr till min arab men hon var rätt nätt så hon drar bara x-vid (32-33).
Provade dock en ny Griffin cob allround T4 med fishinlägg på henne nyligen, men den var alldeles för bred... det exemplaret hade en bomvidd på 35! vid närmare mätning, så det kanske kan passa din breda hingst både nu och senare?

Åhh tack för tipset den ska jag ta och titta lite närmare på =)
Ja han komme rju bredda sig me rju mer muskler han lägge rpå sig så man undrar vart han kommer att stanna i bomvidd :/

Min arab är 14, köpte sadeln i sommras, så ja hoppas den håller ett tag nu :D
Att araber är så breda, de kan man inte tro.

Nej man kan verkligen inte tro att dom ska vara så breda eftersom dom brukar annars vara så smäckra hehe.

Tror du Wintec kommer att passa en arab? Har velat ha en själv men den har för böjd bom för min arab iaf.

Ultra Flex Relvas, en iberisk sadel.

Wintec är för böjd för min arabtjej iaf. Tror med på Griffin i så fall, om den funkar längdmässigt förstås. Men de är ju rakare än Wintec. Själv vill jag ha en Griffin Cob Dressyr, men tror den kommer vara för lång så jag vågar inte beställa nån...:crazy:

Min är helt rund, som en tunna ungefär:crazy:

Här kommer en bild på min sadel:
relvas%20li.jpg

Denna får man nog inte använda och tävla med, men den passar bra på de flesta araber.

Hade en globus clic på min arab:banana: låg jätte bra på henne och är nog den skönaste sadeln jag suttit i :rofl:

Jag vet faktiskt inte, en tjej i stallet har en wintec, har dock inte provat den, men den ser ut att kunna ligga fint på Armani.

Har provat så många olika sadlar, så det kan bli spännande att prova denna också, hoppas det fungerar.

/Fanny.

Hade också en griffin cob dressyr till min arab men hon var rätt nätt så hon drar bara x-vid (32-33).
Provade dock en ny Griffin cob allround T4 med fishinlägg på henne nyligen, men den var alldeles för bred... det exemplaret hade en bomvidd på 35! vid närmare mätning, så det kanske kan passa din breda hingst både nu och senare?

å jag har en hubertus flexline dressyr....nu är jag ju så gammal å förvirrad så jag har totalt glömt vilken bomvidd jag har i just nu...men den går ju att ändra och de jag tycker är så bra med denna sadel är just att den passar på de flesta hästar jag lagt den på...och sen är den ju så JÄKLA skön!!:bump: :bump:

catten

En iberisk sadel med flexibla ortspetsar, jag har precis köpt den :) efter att ha ridit bomlöst i ett år. Används inom akademisk ridkonst, jättebra att träna dressyr i, men jag tror den är förbjuden att tävla i. Eftersom vi inte tävlar spelar det mej ingen roll och den ligger bra på Alice:)

Var köper man en sån?:angel: Och vad utmärker den? Kort, rak, vid?

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
481
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma