Vad är clarino??? (Dax för nya ridbyxor)

finapina

Trådstartare
Nu har mina GAMLA ridbyxor från 80- talet brakat! Eftersom dom varit mest hyllvärmare i 15 år o jag varit borta från hästvärlden lika länge är jag nu konfunderad vid nyköp. Kollat i Hööks, vad är clarino för ngt? Mina gamla byxor var helskodda m ngn sorts mocka (?)o har varit super. Vad köper man för motsvarande nuförtiden? Hälsn "Borta m vinden"

Sv: Vad är clarino??? (Dax för nya ridbyxor)

Clarino är syntetläder så på ridbyxor lär det väl vara "fuskmocka" då ( enligt google) ;)

Riktig mocka skulle nog bli väldigt dyr. Jag har fusk på två ridbrallor, var av ett par från Hööks och de har hållt bra och gett bra grepp. Mina första helskodda var riktig mocka och jag får nog lov att säga att jag föredrar fusk eftersom man kan tvätta brallorna ordenligt utan att det tar en vecka att gå in dem igen :laugh:

Alla helskodda ridbyxor har idag någon form av oäkta material mot skinnskoning osv.
Dels för att det är mycket billigare och lättare att sköta. Bara slänga in i butiken med vanligt tvättmedel.

Slänga in i butiken? :D Varför inte i tvättmaskinen? Och om du inte är nöjd med byxorna så kan du väl ge tillbaka dem dit, och kanske inte kasta tvättmedel på personalen? Tycker jag är lite taskigt :mad:

Förlåååt, jag var tvungen :p

Jaha ja . Tack för svaren! Nu blir det shopping =). Spännande o ganska skönt m nya ridbyxor som inte är förstelnade i rumpan o låren när dom är nytvättade, tror jag d blir....

Alla helskodda ridbyxor har idag någon form av oäkta material mot skinnskoning osv.
Dels för att det är mycket billigare och lättare att sköta. Bara slänga in i butiken med vanligt tvättmedel.

Japp och så håller dom 1/4 eller mindre av tiden mot vad ett par gamla äkta skinnskodda byxor gjorde.

Fast jag förstår inte skillnaden att slänga in i maskinen med vanligt tvättmedel mot att slänga in i maskinen på ylleprogrammet och tvätta med skinntvättmedel?

Det ena kan knappast ta längre tid än det andra.

Sedan måste iofs de skinnskodda byxorna torka långsamt och ska inte läggas på element eller i torktumlare- och sedan får man gnugga dom mjuka vilket tar max tio minuter.

Billigare tror jag inte det blir rent generellt med fuskskinn- det finns ju massor av ridbyxor som är skodda med syntetskinn som ändå kostar över tusenlappen. Tar man i beaktande hur pass mycket längre de håller torde det vara lönt att betala 1500-2000 för ett par helskodda ridbyxor.

På den tiden det fanns skinnskodda ridbyxor så var de inte mycket dyrare än motsvarande modell som var oskodda. Det låg kanske på nån enstaka hundralapps skillnad i pris. Priset skilde sig mer mellan olika märken än vad det gjorde mellan skinnskott och tygskott.

På den tiden det fanns skinnskodda ridbyxor

Det finns fortfarande skinnskodda ridbyxor ;)

Bla Àstund och Sonnenreiter och ett märke till som jag inte kommer ihåg namnet på nu suck...

Personligen föredrar jag skinnskodda före clarino och andra syntetskoningar för de går sönder så fort :mad:

I mitt fall så är det byxtyget som gått sönder och inte skoningen.
Min Horka med skinn lär ju räcka länge eftersom dom ligger på hyllan :devil:. Men nån gång ska jag komma i dom.:D

Det finns fortfarande skinnskodda ridbyxor ;)

Det var ju bra att det finns! Men jag rider mest i tygskodda nuförtiden så jag har inte kollat upp mycket hur sortimenten ser ut när det gäller skodda ridbyxor de senaste åren. Pga av att jag hoppar mindre :) så det där lilla extra fastsuget där bak och vid knäna behövs inte så väldigt ofta längre.

Fästet behöver jag inte i ett par helskodda ridbyxor.

Jag rider helst i hala jazzbyxor även om jag hoppar i terrängen men däremot så går ju tygskodda sönder på en gång! :mad:

Å när det gäller hållbarheten är äkta skinn överlägset :)

Korven:

Hur har du sönder tyget? Mina byxor går alltid sönder i grenen.. :angel:

Senast ändrad:

Jag har så tjocka knän, där går dom sönder.:crazy::D. Grenen har jag inga problem med.:cool:

Jag har så tjocka knän, där går dom sönder.:crazy::D. Grenen har jag inga problem med.:cool:

Hahaha nu gav du mig en bild i huvudet utan dess like!

Fick en syn att du är normalviktig men med en "ölmage" på varje knä som två bollar av fett som hänger och slänger...:rofl:

Ja jag är JÄTTE TRÖTT och fnissar som en 14 åring som dricker sin första starkcider...

Mina helskodda, med Clarino, har blivit typ noppiga på insidan, just skoningen alltså. Det är oskönt :mad: Så ska jag köpa helskodda igen blir det med riktigt skinn.
Men oskodda funkar bra, eller andra byxor också för den delen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka