Vad är den lättaste boggien?

Ramona

Trådstartare
Jag letar efter en lätt boggie. Drar häst kanske 3-4 ggr om året och vill ha friheten att inte vara beroende av andra för varken bil eller kärra. Vad har jag för alternativ?

Finns det boggiekärror som väger mindre än 1000 kg? Vilka är de i så fall?

Sv: Vad är den lättaste boggien?

Vår stora Boj Classic med sadelkammare och garderob väger 840 kg.

Jag tror inte det är svårt att hitta tvåaxlad under 1000 kg tjänstevikt.

Detta låter ju lysande! Det finns kanske hopp om framtiden ändå. :)

Hittade även Star som har ett par modeller som jag kan dra lastat med storhäst med min bil.

Finns lättare boggi transporter men Fautras Provan ligger på 860 -900 kg beroende på utrustning. Finns fina begagnade.

Kolla och jämför och se vad som passar för dig.

Har du BE så du slipper titta på totalvikten? I så fall tror jag du har oändligt mycket att välja på.

Våran Thule Diamant har en tjänstevikt på 690kg, den har sadelskåp och fronturlastning.

Vi har en stor star trailer xr3000 å vi e kalas nöjda =) Den vägen 800 kg =) å har både sadelkammare å klädkammare + är mkt stor innutill =)

Thule horseliner ligger på ca 750 kg kommer inte ihåg exakt men plus minus 20 kg.

Senast ändrad:

Värmlandsvagnen har en, tror den heter Classic, med tjänstevikt 667 kg.

Attans, då är du begränsad med totalvikten, men vad får du dra med bilen och hur mycket behöver du kunna lasta?

Attans, då är du begränsad med totalvikten, men vad får du dra med bilen och hur mycket behöver du kunna lasta?
Jag får dra 1360 kg. Behöver kunna lasta ett halvblod så säg att jag vill kunna lasta 500 kg.

(Just nu är ju min enda häst bara 2 år, så han väger inte så mycket. Men nästa år bär det ju iväg till lite träningar, treårs, etc.).

Jag hade nog inte vågat riskera kortet på att hästen håller 500 kg, hittills har inte ens fullblodet hamnat där (utan över).

Enkelaxlat eller 1,5 hästars kanske?

Jag hade nog räknat med 600 kg för ett halvblod av normal storlek.

Det innebär att transportens tjänstevikt för vara max 760 kg.
Och då kan du inte lasta något mer alls i transporten.

Vill du ha fronturlastning blir släpet oftast tyngre.
Men äldre släp, såvida det inte handlar om ett rent aluminimum släp, väger oftast mindre än nyare...från ca -05 och bakåt kanske.

VV är ju ett alternativ, om man gillar dem.

Tror många äldre väger inte så mycket mer än 750 kg så det finns nog många för dig att välja på.

Bara att ut och shoppa :)

Jag har en Ume a35 från -01 som har tjänstevikt 650 kg(enl papper, har inte vägt den själv för att kontrollera så jag lovar inget, men dom som är nyare -05 o framåt väger 740 kg o jag tror inte att min hamnar över det)

Litet tipps när du hittat din transport. Kontrollvägen den med inredning. Alt med strö o hö i så har du bra kolla på viketen. Så vet du vad den väger. En del transporter har lite lättare vikt på pappret än i verkligheten. Större åkerier, lastbilscentraler och en del rasta ställen har vågar så man kan kolla vikten på transporten. Hoppas du hittar en transport som passar.

Tror många äldre väger inte så mycket mer än 750 kg så det finns nog många för dig att välja på.

Det här är en luring!

Det du skriver kan vara sant, MEN beror oftast på att tjänstevikten är satt utan nästan någon inredning öht. Och mellanvägg, matta, bommar och reservhjul väger ju en hel del...

Kontrollväg alltid äldre släp innan köp, tråkigt att upptäcka att vikten är fel när polisen talar om det. ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: IngelaH
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 281
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka