Vad är det bästa ni vet?

Fritidsryttare

Trådstartare
Vad är det absolut bästa/roligaste ni vet att göra med era hästar? Borsta, skogslufsa, tävla, bara stå o titta på hästen/hästarna i hagen, eller något annat?

Det bästa jag vet är att rida ut tidigt på vår- och sommarmorgnarna, när solen skiner och man har hela förmiddagen ledig. Också har man fika med sig i sadelväskor och bara lufsar runt på skogsstigarna, det är hur härligt som helst. :P

Sv: Vad är det bästa ni vet?

Oh, det finns ju så många saker! :D Tävla är så klart jättekul, och hoppning i allmänhet. Men det allra allra bästa måste nog vara en uppfriskande galopp på nån lång, mjuk skogsväg en solig höstdag! För att göra det komplett slänger vi in nån trädstock att skutta över också! :p

Det bästa jag vet är att rida ut på sommaren, sent på kvällen när det är så där ljummet och tyst, och syrsorna hörs och vinden står helt stilla. Endast hästens hovar är det enda högljudda som hörs från marken. Det är mysigt att rida när alla löven fallit ner också, och man kan rida i all alövhögar så det yr överallt.

Sen älskar både jag och hästen att stå och bara gosa, kela, och mysa. :love:

Det bästa jag vet är att rida ut på sommaren, sent på kvällen när det är så där ljummet och tyst, och syrsorna hörs och vinden står helt stilla. Endast hästens hovar är det enda högljudda som hörs från marken.

Kunde inte sagt det bättre själv :bow: Nu fick du mig att längta till sommaren rejält!!! ;)

jag tycker att allt är kul.
det är jättekul att träna och tävla(speciellt när det går framåt).
men jag tycker att det är nästan minst lika kul att ha all tid i världen att bara spendera i stallet tillsammans med hästarna, spec. på sommaren i vårat stall där det aldrig tar slut på arbetsuppgifter ;)
efter ridturen då hästen är renputsad och friserad och sadel och träns är smörjt kan man fortsätta med att sätta upp en ny sommarhage, måla en bit till på ladan eller som förra året när vi byggde egna terrränghinder i hagen. älskar stämmningen i stallet. :)

Att galoppera barbacka på en mjuk äng är ju aldrig fel... :love:

En lååång härlig tur i solsken är aldrig fel. Hoppning, tävla, vara nere på grannens gärde och träna lite terräng är oxå skoj.

Det bästa jag vet är när jag rider en sen efm sommartid, allt går sådär perfekt och vi tar oss fram i olika gångarter - så som vi själv känner för. Allt är samspelt och jag känner hur hamonin bara flödar genom min kropp, hur lugn och glad i själen jag blir.
Och efteråt hur jag duschar av pållen, ger honom lite käk och sen släpper ut i hagen. Jag lägger mig ute i gräset hos hästarna och njuter av den sista solen och hästarna mumsar gräs och blåser och kittlar på mig titt som tätt :love:

Det allra bästa med hästarna är när fölen föds. Då är jag som gladast.
Annars är det att galoppera så fort det bara går...så att vinden dundrar i öronen....på en rak, mjuk galoppsträcka ute i terrängen.

Mysa med hästen :love: Att rida ut ensam med hästen en härlig morgon är heller inte fel!

Det beror på vilken av raserna det har varit och vad för målsättning man har haft tillsammans med hästen.

Men det absolut mysigaste jag visste var när min noriker/ardenner böjde sitt stora huvud ner mot mig. Lät sin långa, lockiga, vita pannlugg kittla mig i ansiktet och man visste att här står en individ som med en enda kraftig huvudskakning skulle kunna göra mig riktigt illa men som alltid var snällheten själv.

I dom stunderna, när man kände den där äkta vänskapen, så förundrades jag alltid över vad våra hästar är underbara som finner sig i det vi gör med dom.
Trots att dom både till storlek, styrka och intelligens är oss helt överlägsna.

Hoppa och flänga runt i skogen:p

Att en kall vinterkväll, ta en ficklampa och låna ett tjockt vintertäcke, sedan krypa ner i halmen hos sin halvsovandes häst som i bästa fall lägger huvudet i ens knä. Sedan tar man fram en bra bok och bara sitter där och njuter av närheten, i bland vaknar man på morgonkvisten. Nackdel: gubben blir väldigt sotis.

Det bästa som finns är att rida ut en solig vinterdag, med mycket snö och ett par minus. Sambon tar skidorna med ryggsäcken på ryggen som innehåller varm choklad och smörgås.Hunden springer fritt. Då njuter både häst, hund,matte o husse. Finns nog inget mysigare.

Pyssla i stallet och med hästen.

Skogsluffa i sommar värmen o man hör vinden brusa o susa i trädkronorna :love: :love: :love:

Att lyckas med något,när min häst tycker det är roligt och vill sammmarbeta.T.ex. klara vänster galloopp(min häst har svårt för det) utan några som helst problem.:) Att man rider på en sandstrand och prcis i vattenbrynet en solig dag mitt i sommarn kan man ju åckså drömma:) :angel: :D

Jag gillar att se en riktigt bra ryttare rida mina hastar sa att jag kan sta bredvid och tycka att jag har de basta, duktigaste och snyggaste hastarna i varlden :love:

Åka iväg på kurs med hästen är bland det bästa jag vet. Att utvecklas ihop :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 116
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 142
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 836
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka