Vad är det för sadel?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare jeslin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 762
J

jeslin

Har fått låna en westernsadel som jag inte vet något om. Det står Santa Fe på den. Ingenstans på den hittar jag uppgifter om bomstorlek, modell etc. Hur vet man om det är en pleasuresadel etc? Hur vet man sitsens storlek?

Hur långt bak kan dom där skirtsen eller vad det heter gå egentligen?
Skulle vilja använda den här sadel bara då och då på hästen, men vet inte hur en westernsadel ska ligga. Har nu bara provat den utan padd och tycker att den ligger an rätt mycket på sidorna om manken och så slutar den väldigt långt bak på ryggen - verkar alldeles för lång. Som det är nu slutar skirtsen vid höftknölen...

Sv: Vad är det för sadel?

jeslin skrev:
Har fått låna en westernsadel som jag inte vet något om. Det står Santa Fe på den. Ingenstans på den hittar jag uppgifter om bomstorlek, modell etc. Hur vet man om det är en pleasuresadel etc? Hur vet man sitsens storlek?

Hur långt bak kan dom där skirtsen eller vad det heter gå egentligen?
Skulle vilja använda den här sadel bara då och då på hästen, men vet inte hur en westernsadel ska ligga. Har nu bara provat den utan padd och tycker att den ligger an rätt mycket på sidorna om manken och så slutar den väldigt långt bak på ryggen - verkar alldeles för lång. Som det är nu slutar skirtsen vid höftknölen...

Har skickat PM
:cool:

Nu har jag hittat bild på en sadel, Santa Fe, som måste vara samma eller åtminstone väldigt likt.

Kanske inte ska länka till sidan för då räknas det väl som reklam?
Här är iallafall en bild och så står det så här (orkar inte översätta, hoppas ni kan tyska).

JC200-6.gif

Santa Fe Basket Reiner
Art. No.: 200-6

Baum: Quarterhorse-bars,
Holzbaum mit Bullhaut überzogen
Pferdetyp: Für breite Pferde mit mittlerem
Schwung im Rücken und
mittlerem Widerrist
Gurtung: In-skirt-rigging
Sitz: Glattleder, 15,5“ und 16“ Sitz
Länge: 68 cm
Farbe: Natur

Hmm... står ju att den är för breda hästar... och den verkar för smal för min lilla pålle. Kan det verkligen stämma? Å andra sidan vet jag ju inte säkert att det är en sån... den jag fått låna är mörkare också.
Men en reining-sadel verkar det vara som jag förstått det när jag surfat runt.

Någon som annars har någon idé om en sadel som skulle kunna passa min lilla pålle?
Han är bara 151 cm i manken, kort i ryggen och har något vid bomvidd i sin dressyrsadel (och jag har märkt att han skulle behöva en storlek vidare). Det verkar som han är ganska bred framtill men inte lika bred baktill :confused:
Manken är rätt normal.
Jag vill helst köpa en begagnad sadel av lite bättre kvalitet och det ska vara en pleasure eller annan sadelsort som man får en bra lodrät sits i (för "dressyr"-ridning). Jag vill inte lägga ut massor med pengar då jag ännu inte riktigt vet om jag vill hålla på med western eller vanlig dressyr.
Tips mottages mycket TACKSAMT! :banana:

din häst låter som min!

153 cm hög, ganska kort rygg, har normal mot vid/vid i engelsk sadel, dock har min väldigt bred manke.

Jag köpte en Dakota Basic Roper från tumbleweed till min häst och den ligger super!
Kanske det är ett alternativ under 10.000kr (ny med garanti)

Det är ungefär som om du skulle fråga mej eller nån annan om vilka skor som skulle passa på dina fötter! Man måste prova!

Jo, det fattar väl jag också, men det är en stor djungel därute och vissa sadelmodeller/märken har en förmåga att passa bättre på korta ryggar etc än ändra beroende på hur dom är skurna etc så några tips om var man ska börja borde man väl kunna få? De jag hittills provat har varit för långa.

Förresten... när det gäller hur man mäter hästrygg/anläggningsyta på sadeln etc har jag några frågor...

Jag har mätt sadeln och då mätt själva bommen och då verkar den vara ca 60 cm. Är detta anläggningsyta eller är det mer än bommen som räknas med då?

Hur mäter man ryggen på hästen för att se om sadeln är för lång? Om jag mäter från bogbladets spets till sista revbenen eller vad jag ska säja så är det ca 5 cm kortare än bommen. Men sen går ju skirtsen eller vad det heter ut så sadeln är ju mycket längre både bak och fram... det här var knepigt...

Eller ska man mäta hästryggen från manken (där den börjar/slutar/mitt på?) till höftbenet? till korset?

Som sagt, om jag lägger sadeln så att fradelen av bommen hamnar bakom bogbladet så slutar skirtsen (heter det så eller är det framtill? Ja, ni förstår nog vad jag menar iallafall) där bak vid höftbenet. Måste väl vara för långt iallafall? Ser väldigt konstigt ut iallafall. Lägger jag en padd under kommer den ju sluta på rumpan på hästen...

Ingen som har minsta lilla tips om sadeltyp/märke/modell för häst med väldigt kort rygg?

Och en förklaring hur jag mäter anläggningsyta/rygg etc?

Jag skulle nog säga att sadeln är för lång... Men det är bara utifrån det jag läst här på Buke....
Men kolla på den här bilden:http://hem.passagen.se/tilda_trav/05-10-17harry%20(11).jpg
Det är min kille... Om du ser på hans sadel så är det padden som slutar på höftknölen....
Harry är 86 cm från mitt på manken till höftknölen
Och från bogbladets bakersta läge till 18:e revbenet är han 50cm
Och hans sadel är (hela sadeln inkl skirt) 70 cm lång

Det fungerar jätte bra och den ligger super på honom!

Är din häst ännu kortare än det?? Annars kanske min typ av sadel skulle fungera?? Jag har en Double C Classic Reiner m. Nevada Fancy bom:D

jeslin skrev:
Ingen som har minsta lilla tips om sadeltyp/märke/modell för häst med väldigt kort rygg?

Och en förklaring hur jag mäter anläggningsyta/rygg etc?
Jag såg att du läst i tråden av Lord Owen... Fick du inga idéer därifrån hur man mäter anläggningsytan?? Jag har liksom för mig att vi har hållit på ang. det.....

Nä, jag förstod inte riktigt i den tråden heller tyvärr...
Men i morgon ska jag mäta lite olika mått så får vi se vad jag kommer fram till. Tack för tips och hjälp!

finns ju sadlar som är skurna för att passa korta ryggar.
tror hööks har nån sån.

Fast en hööks sadel har ju ingen vidare bra kvalitet:smirk:

Tyvärr är väl oftast arabsadlar? De passar ju sällan raka ryggar har jag förstått?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 144
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 331
Senast: Aifos
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 294
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka