Vad är det för skillnad på höensilage och ensilage?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare _Sarah_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 560
S

_Sarah_

Hej... frågvisa jag är här igen och frågar...men frågar mn inte så får man inget veta.. vad är det för skillnad på höensilage och ensilage?

Sv: Vad är det för skillnad på höensilage och ensilage?

Egentligen är hösilage en form av ensilage. När bönderna började procudera ett torrare ensilage (ts över c a 55 %) för hästmarknaden valde de att kalla det hösilage, som en blandning mellan hö och ensilage, för att attrahera hästägarna.

Nu tror jag att man kan dra gränsen vid 60 % ts, d v s över det räknas det som hösilage (för egen del ser jag gärna en ts mellan 55-65 % på det jag själv fodrar med)

Det finns ingen definierad gräns men man brukar nog oftare tala om hösilage vid runt 50% o uppåt men kan även användas för allt över pressvattengränsen.
Rent historiskt började ordet hösilage(som en överföring från engelskan) användas när gastäta silotorn för förtorkad grönmassa kom i bruk ngn gång runt 1970, dvs det har inget med hästar att göra. Konserveringen i ensilage sker genom pH-sänkning, naturligt och/eller genom tillsats. I ett kraftigt förtorkat material sker den huvudsakliga konserveringen istället genom att syret tar slut o att förvaringen sedan är lufttät.
PL

gränsen är inte så tydlig men går någonstans mellan 35-40 % ts.

Brukar man inte använda hösilage mer till hästar och ensilage mer till kor?:confused: fast det beror ju på förstås hur mycket torrsubstans man vill ha, ensilage är ju blötare så det måste man ju ge mer av om man vill komma upp till den nivå torrsubstans som hösilage har:idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 391
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
727
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka