Vad är det här för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 148
L

Lord Owen

Hittade det här på Equaity Lines hemsida:

Dexter Ring bett

018342.jpg

Ser väldigt mysko ut tycker jag, vadan denna ring. :confused:
Hur används det här bettet och vad har det för effekt?

Sv: Vad är det här för bett?

Är det inte lite som ett stigbett, ifall att hästen reser sig? :confused:

det är ett galoppbett, ringen ska fungera som ett stigbett att hålla hästen i från marken. Sensläpper väl skötarna grimskaftet och då rider jockeyn med tyglarna i de vanliga bettringarna.
Så har jag lärt mig iaf.

Används både inom trav och galopp, bra för hästar som pullar och lägger tungan på sned och sticker ut den.
Jättevanligt i USA och Australien.

Nej, det är inte ett stigbett.
Det andvänds på galopphästar som är tjaffsiga i munnen och som gärna lägger tungan över bettet eller biter sig fast i bettet.

Vilken del ska vara i munnen :confused:
Alltihop?? Blir inte bettet hopvikt p.g. av ringen... Det ser ju ut som det på bilden :o

Både överdelen av ringen och bettet ska vara i munnen. Bettet är jättebra på hästar som biter sig fast och pullar hårt men är absolut ingentin jag skulle använda på en ridhäst. Det är inte speciellt "skarpt" men hästen får inte tag om det när den vill bita sig fast......

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Nevermind
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 246
Senast: sweep
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka