Vad är det här?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Farrix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 056
Sv: Vad är det här?

sök på Hobbles på google så får du lite info om vad det är.. det finns kanske nån tråd här på buke om det med.

Skulle gissa på att det är handbojor för kriminella hästar. :D Såna som stjäl lunchhöet från hagkompisarna. ;)

Nä, men ärligt talat, det ser ju ut som sådana som man har til kameler för att de inte ska komma nånstans, därav slippa stänga in de i hagar...:crazy: :crazy:

Okey, dom är förbjudna i sverige, men vad använder man dom till?

som kameler så att dom ska stå still, eller så att dom inte ska parka eller vad?

Skulle tro att det är för att hästen inte ska gå någonstans, om dom sitter på frambenen. Verkar lite osmart att ha det på en häst i hagen som stjäl andra hästars lunchhö, tänk om någon kommer och jagar bort den, stor risk att den trillar och skadar sig då.

Man använder denna typ av bindning av hästar över hela världen.

Den används bl.a. i sibirien för att man helt enkelt inte har hagar att släppa ut hästarna i, nu kan dom ändå gå runt och beta utan att "försvinna" så man inte hittar dom igen nästa dag.

Vet att en av dom bäst hoppande connemarahingstarna gick med sådana då han hade förmågan att hoppa ut oavsett hur höga stängsel dom stängde in honom med.

Vissa har dem även vid transportering av hästar.
Det heter något spec. men kommer inte ihåg det även fast jag har sagt det 1000 gånger.. Kommer väl vakna inatt och komma på det! :p

Hobbles heter dom på engelska.

Tror man säjer att man Hobblar på svenska... eller åtmindstånde är det vad jag har hört det sägas på svenska...

Ja det har jag också hört men det är något mer som man brukar kalla det..Ett slags slangord för det.

Fasen asså jag kommer inte på det!

Nu ser jag inte bilden, men eftersom ni pratar om "handbojor" :smirk: så vet jag nog vad ni menar. Visst använder man sådanna till ston som ska betäckas också, så att dom inte ska kunna sparka hingsten med bakbenen, eller är jag helt ute och cyklar?

På norska heter dom heller...

Vet en häst som stod med såna på bakbenen i stallet pga han sparkade sönder boxen... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 444
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag... 2
Svar
28
· Visningar
3 171
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Atletix