Vad är det som är skillnaden?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minuten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 703
M

Minuten

Vad är det som är skillnaden när hästen går ganska okej på ett 2- delat storlek 12.5 med fasta ringar men inte speciellt bra på ett tredelat 11.5 med rörliga ringar?

När man gör förhållningar eller ska göra halt på det tredelade så bara segdrar den och drar fram halsen och vill inte stanna alls...

Kan den gå bra på ett tredelat med en annan ihoppsättning tro?
tex med fasta fingar eller en storlek större?

Sv: Vad är det som är skillnaden?

Är det ingen som vet vad det kan bero på eller har någon tanke?
:bump:

Anledningar jag kan komma på såhär på rak arm.

• Det tvådelade går upp i gommen på honom, och att han känns "lättare" av den anledningen.
  • Det tvådelade går INTE upp i gommen, men lämnar tungan friare. Trycker mer på lanerna, vilken hästen i fråga gillar.
  • Det tvådelade trycker mer på lanerna, vilket hästen upplever som skarpare, och går därför inte emot.

Jag tror inte det har med de fasta ringarna eller storleken att göra, faktiskt.

Okej... tack för svaret :)

Vad synd skulle helst velat ha ett tredelat att rida på med
men men...:smirk:

det tredelade är för litet och nyps?

de rörliga ringarna gör att det nyper?

Undvik att rida på tvådelat, det är sämsta tänkbara. Om hästen inte går bra på tredelat, så finns det massor med andra bett att testa. Försök även att hitta bett med fasta ringar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
692
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 810
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 624
Senast: Queen
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 148
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka