Vad är detta för konstigt bett?

alazzi

Trådstartare
456.jpg

Hur fungerar det i munnen? Blev fundersam eftersom det kallas för "lifesaver":eek:

Sv: Vad är detta för konstigt bett?

Det ser iaf otroligt instabilt och obehagligt ut med den där ringen...

Det är en snällisvariant på en riktig "lifesaver" som har en större, fast ring som härligt borrar sig ner i tungan och orsakar stor smärta om hästen försöker dra iväg (det är alltså för ryttaren den är en lifesaver, inte för hästen).

svea skrev:
Det är en snällisvariant på en riktig "lifesaver" som har en större, fast ring som härligt borrar sig ner i tungan och orsakar stor smärta om hästen försöker dra iväg (det är alltså för ryttaren den är en lifesaver, inte för hästen).
Jo, jag tyckte att det såg rätt vidrigt ut:eek:

Ousch :crazy: "Behöver" man ett sånt bett är det nog bättre att låta bli ridning öht..

Jag tycker inte det bettet ser så hemskt ut?

Jämför med ett hingst/stigbett, som är en jävla uppfinning. Det är samma princip där fast trycker blir multum gånger större.

Nog fr att det är "inne" med tunna bett, men det där är väl ändå att gå till överdrift :eek:

Fy fasen, inte ska väl hästen behöva ridas med en kedja i munnen? Det är ju helt sjukt...

Det blir till att ta fram ståltråden för att uppfinna. ;)

Fast just westernbett har ofta en tendens att vara väldigt skarpa, av vad jag sett ffa på utländska sidor.

Jo, visst är många westernbett skarpa men de är tillverkade för att ridas med lång tygel. Och det gör det mer acceptabelt än det bland hoppeliten (och tyvärr många andra) cak så positiva mikmar-betet...

Polly_Mulle skrev:
Jo, visst är många westernbett skarpa men de är tillverkade för att ridas med lång tygel. Och det gör det mer acceptabelt än det bland hoppeliten (och tyvärr många andra) cak så positiva mikmar-betet...

Du, rätt så många av de skummaste westernbetten är gjorda för att göra ont, den långa (tunga) tygeln inräknat.

Jeps skrev:
Nu är ju Mickmar ett westernbett från början.

Och sen tog hoppryttarna över och rider på det med korta tyglar och mycket i handen! :idea:

Jo, visst är det så, men och andra sidan rider westernrtyyare på tunga tyglar, och för att hästen ska slippa tungtryck med till exempel ett sådant bett som har visats i tråden, måste den gå med huvudet helt i lod.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
499
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 233
Senast: Reshästen
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka