Vad är detta för sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Munktröjan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 298
M

Munktröjan

Märket är en ring med ett kryss i med pilar riktade mot ringen, kanske konstig förklaring men ngn som har en aning?

Sv: Vad är detta för sadel?

Kan det vara ett sånt här märke? Isf är det Lemetex.

lem_styl_okeil_neu_7.jpg

Japp en sån är det! Tack!! Du vet inte hur mkt en sådan ligger till i pris (alltså, är dte en fin sadel?) etc?

Min gamla sadel har ett sådant märke tryckt i lädret på kåpan, men det står att det är en kloster schöntal på ''knapparna'' som sitter på var sin sida om framvalvet. Vet inte vad jag ska tro riktigt.

Kloster Schöntal blev för några år sedan uppköpta av ett annat bolag som döpte om de till Lemetex...

I Usa heter Lemetex Courbette för att krångla till det ytterligare.

Lemetex blev uppköpta av Courbette, de ändrade loggan och allt. I Europa heter de Lemetex men i USA heter de Courbette, men Courbette är de som äger företaget.

Ja, det var ju det jag skrev?

Kloster Schöntal hade loggan från början, de blev uppköpta av ett annat bolag dvs Courbette, som döpte om den Europeiska "linjen" till Lemetex och tog symbolerna dvs pilarna även till Courbette sadlarna.
Varken Courbette eller Lemetex har funnits längre en Kloster Schöntal

Courbette fanns inte när Kloster Schöntal blev Lemetex ( de har ju hetat så i säkert 10 år) ... Lemetex kom först, sen kom den amerikanska och de köpte då upp Lemetex för knappt ett år sen.

Att kloster schöntal blev uppköpta (om jag inte minns fel var det av någon som jobbat på Stubben eller Passier innan) och döptes om till Lemetex så långt är vi överens där efter är vi tydligen inte det, Lemetex kom till Sverige -99 kan var -00 också och var då hyfsat nytt i Europa.

Förstår dock inte hur Courbette kan fått ha Lemetex logga innan de slogs ihop men det kan du väl förklara antar jag?

Då tror jag mer på att vi båda har fel..

De var ett dotterbolag till Lemetex, men sen köpte Courbette upp Lemetex fär knappt ett år sen.

Jag har en sadel i stallet som är 8 år gammal som är en Lemetex. (inte min, en kompis, den finns i en annan av mina trådar) och de var såpass kända i Sverige då att hon kände till dom.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 061
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden
  • Stärka 3 åring
Tillbaka