Vad är detta för sorts fjäril??

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare HeRomer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 066
H

HeRomer

Såg denna på marken i morse elelr för ngn timma sen när ja skulle hämta posten..
Ser väldigt stor ut. och liknar ngn sorts nattfjäril??

Sv: Vad är detta för sorts fjäril??

Det är en Ligustersvärmare.Den är stor runt 100 mm och är vanligt förekommande

100mm??? :eek: Det är ju som en mindra fågel!

Tur att jag aldrig sett någon sådan i verkligheten. Jag är inte ett dugg rädd för insekter, men skulle nog kunna bli om jag mötte en sådan bjässe. :o:D

ok tack. för denna är nog runt 70mm...

såg nu att man mäter från vinge till vinge men det gjorde ej jag utan från sk nos till stjärt.. då e den 70mm

De är superläskiga. Mina föräldrar har såna i sin kaprifol, så när det börjar skymma så flyger de runt runt och låter som små minihelikopptrar, inte en gång man hållt på att få en i skallen...

Stora ex kan bli 12-13 cm mellan vingarna.Larven ser märklig ut den oxå och blir 10 cm eller mer.
Som Zaria skrev så triv dom på Kaprifol även på Syren och Liguster

Liknande trådar

R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
1 221
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 312
Senast: Bison
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 108
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 362
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka