Vad är detta för utrustning och vilka saker kan man ha igentligen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Glady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 741
G

Glady

Okej..Ursäkta mej om tråden hamnat fel..
Men jag behöver ställa några frågor...:confused:

Jag är en 11 årig tjej som funderat MKT över ALL utrustning som vi människor har..Vi har flera hjälptyglar som är bra till olika hästar

Men jag behöver hjälp med dessa frågor om utrustning sett dem i vissa tävlingar..i tidningar..Men hittar inte svaren..och som vanligt hrmn har min hjärna gått i baklås när det gäller svaren :angel:

Vad är ett "Pullar" ?

9. Tre "hjälp remmar" som typ Hjälper till med att hålla hästen rak (alltså..som ni nog märker..kan jag inte särskilt mkt :( )

Tre snälla bett som passar på en ganska het häst.
Min kompis har en egen ponny som är het och springer i väg utan att bry sej om tygeltagen..dessutom är han känslig som få i munnen..Tyvärr är hakamoore absolut borträknat = Skräck i sadeln om man har det

Mvh Glady :angel:

Sv: Vad är detta för utrustning och vilka saker kan man ha igentligen

Ska försöka svara på dina frågor (är ingen expert)

Pullar: antar att du syftar på nosgrimman? Pullarnosgrimman är en variant som ligger ganska högt på hästens huvud den kallas oxå Mexikansknosgrimma

Hjälpremmar: Jadu det är ju så att det är ryttarens skänkel och hand som ska se till att hästen är rak... Visst kan man använda nån hjälptygel... Men det är bättre att träna upp sin skänkel så man kan "hålla om" hästen ordentligt

Bett: Det här är en svår fråga... Man måste först och främst veta hur länge din kompis ridit och hur hennes hand är. En erfaren ryttare med mjuk hand kan rida vilken häst som hellst på nästan vilka bett som hellst. Antar att hästen går på ett vanligt tränsbett nu... Det bästa knepet med heta hästar tycker jag är att rida på sitt vanliga bett men utföra saker där den inte blir så het. Tills man lärt sig rida hästen utan att den hetsar upp sig.

Hoppas du hängde med i mina krångliga förklaringar:crazy:

Sv: Vad är detta för utrustning och vilka saker kan man ha igentligen

Tack för svaren..visst fattar jag..du kan ju mer än jag ^^

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 843
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)... 2
Svar
27
· Visningar
4 647
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på... 2
Svar
31
· Visningar
3 390
Senast: BusBarro
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 362
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Akvarietråden V