Vad är detta? (Varning- sårbilder)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jenka_BBB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 6 836
J

Jenka_BBB

Hejsan alla Bukare! :)

Under en längre tid så har jag haft "mystiska bölder" på min häst har frågat 4 olika veterinärer som inte har en aning vad det är för nått...

I början så handlade det om ett område på ca L10cmxB5cm stort, där var det hårda klotrunda bölder väldigt tätt sammanpressade under skinnet detta började komma fram i början av hösten där efter har detta område ändrat form och utseende tills det för inte så länge sen öppnade sig och började vara...

Jag fick hjälp idag av en kompis i stallet att pilla bort lite sårskorpor och sekret min stackars häst var inte särkilt imponerad :eek:
Nåväl när vi hade klämpt ut allt var och tvättat klart (till min häst stora förtret... Det gjorde ju faktiskt ont) Så är området "bara" ca 3,5cmx3,5cm stort... Det hänger ut nått ur såret som ser ut som nått gummiaktigt och sitter fast i knölen som sitter på insidan av skinnet som i sin tur är kotrund och stenhård (den går ej att flytta på)... Är det nån som har varit med om nått liknande? Nån som har en aning om vad det är för nått?? :confused:

Såg här såg det ut till att börja med detta var hösten 2010...

photo.php

Så här ser det ut nu...

photo.php

photo.php

photo.php

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är detta? (Varning- sårbilder)

photo.php

photo.php

Det ska tilläggas att såret/bölden är placerad på undersidan av magen på höger sida... och så gott som alla bilder är tagna snett underifrån från höger

Dina bilder syns inte, är albumet eller din profil privat?

åh vad jag hatar teknik... Ehm ska se om jag kan lösa det.. :S

Är det hela hästen som är drabbad?

Det kan ju vara så att det började med t.ex ett sticksår som infekterades.
Hästen fick en böld som inte öppnades ordentligt. Här kan man fega lite..
Då såret sen stängdes så bildas fistelgångar som sedan ploppar upp som bölder lite runt omkring men ändå ganska nära.

Ett bra sätt att se om det är detta som har hänt är att ultraljuda området.

Det man kan få se är då ett stort nätverk med gångar och "kratrar" fulla med var.
Alla dessa bör då öppnas för att man ska få stopp på eländet.

På en yngre häst, som t.ex ett föl kan detta vara direkt vanskligt då infektionen kan sätta sig i någon övre led..

Men nu skriver jag enbart från egen erfarenhet och vet ju som sagt inte hur stor spridning du har på bölderna.

AM

Jag hade låtit veterinär tagit prover på det där. Såg inte trevligt ut. Hoppas ni får någon rätsida på de.

Jag är precis som Nafayette inne på att det kan vara fistelgångar... Fast det borde ju en veterinär kunnat se tycker jag.

Han har bara ett område och det sitter på höger sida av magen alltså inte i närheten av nån sena eller led...
Sen har inte området först litet utan det började som stort (10cmx5cm) medans min häst gick ute på bete kanske det inte hade uppkommit över en natt men om jag minns rätt så hade jag varit ute och pysslat med hästen och känt igenom honom så det inte fanns några skador eller sår sen åkte jag iväg över helgen och kom tillbaka 3dar senare och då var det denna massiva klump av små bölder (lite större än ärt-stora) som satt tätt sammanpressade och hästen reagerade inte på att man kände och klämde och då klämde jag ordentligt... Jag tittade då också och fann inget sår... Trodde först att det var en allergisk reaktion på lusernet jag precis börjat gett honom eller alternativt en allergisk reaktion på mitt nya flugmedel eller på allt flygfä som fanns ute då han är känslig mot sånt... Så jag slutade med lusernet och böt tillbaka till mitt gamla flugmedel och tänkte att jag skulle vänta en vecka och se om det gick tillbaka så frågar jag veterinären som kommer och raspar tänderna på min pålle då... Veterinären sa i princip att det kunde vara vad som helst förutom böldpest... Men det troligaste var att det var foderallergi Eller en talgkörtel inflammation och då skulle det gå tillbaka av dig själv... Jag frågade om det inte gick att bara ta ett litet prov på det och kolla vad det kunde vara under mickroskop... Varpå att veterinären svarar: (vet inte om jag är världens dåligaste på att komminucera och förstå veterinärer men han sa:) "Då får vi ta bort alltihop, Men jag tycker ju att om han inte besväras av det så behövs det inte göras nått... Man ska ju inte bråka för mycket med en gammal häst"
Jag var inte heller så sugen på att ha ett sår som var 10cmx5cm stort eller större när det var flugor och fanstyg ute...
Så jag avvaktade...

Då är jag ganska övertygad att min gissning inte var helt fel.. ;)

Frågan är bara hur mycket det har spridit sig förutom det du själv kan se och känna.

Hävdar i alla fall att ett ultraljud på området inte är helt fel.
Sånt där kan ligga still ett tag för att sedan bli större bölder brevid.

Tror inte att det är foderallergi.

Tycker nog att det skulle behövas öppnas ordentligt och tömmas ur. Fördel är ju att det kan dränera sig självt..
Det måste ju läka inifrån och ut och inte tvärtom. För när hålet sluts igen så ligger allt kvar..

AM

Vi hade en häst som hade mystika såriga bölder längst hela bakbenet upp på rumpan. Såg ut som fistelgångar som det kom var ur. Behandlades med pencillin flertalet gånger bland annat. Tyvärr visade det sig att det var progressiva lymfkörtelödem och hästen hade streptokocker i hela kroppen, som penicillet inte kom åt. Tyvärr hade det gått så långt att hon fick avlivas. Detta var en häst vi tog hand om pga av tidigare vanvård. Rådfråga hudspeciallisten på Ultuna om vad din häst kan. Kanske man kan ta en biopsi?

Detta fenomenet känner jag väldigt väl igen..... En av hästarna här "tål" inte en av de stora insekterna som bits. Vet inte vad den heter men den dyker upp någon vecka då och då under sommar och höst. Vi kallar den bitare. Stooor och liksom platt. Lite trekantig.

Den här pållen jag menar får stora bölder av betten. Vi löser det med ett Boett exemtäcke de perioder som bitarna härjar. Bölderna blir först som stora svullnader och när dom mognar kan man trycka ut teskedar ( mängdmässigt alltså :)med var. När man tror man fått ut allt så skymtar man ofta en vit klump som kan var svår att få ut helt. Det är var som liksom stelnat. Tryck ordentligt och ta tag med naglarna så brukar man få ut allt. Sen försvinner såret på någon dag. Det kan bli mycker sånt vitt hårt om man inte trycker ut varet när bölden mognat.

Låter äckligt allt detta men med ett täcke på så motverkar man det effektivt. Har inte märkt någon som helst fara för hästen om man tömmer bölderna som kanske ändå dyker upp någonstans. Dock jobbigt om en böld kommer vid sadelgjordsläge eller annat utsatt ställe. Inte så kul inför en träning el tävling.
eller rättare sagt, då låter man givetvis bli att rida.

När vi håller på att tömma dom så smörjer vi varje gång med typ Helosan salva . Tar ju flera dagar att bli av med allt.

Hoppas du blir klokare med detta.
Mvh Lena

Nafayette: Nej jag skulle inte heller slå mig fri från din teori... Så jag lägger den i bakhuvet :)

Neinor: Jag har haft vetiernär som tagit blodprov för att kolla blod-, lever- och immunförsvarsvärden (vita blodkroppar) Hade det var it streptokocker hade dem visat sig på blodprovet...

Jagoda: jag vet inte om jag vågar försöka pressa ut den där stora klumpen genom dem små såröppningarna... dem är inte mer än ½cm stora och klumpen 3,5cmx3,5cm, just nu behandlar jag det med att rengöra med ljummet vatten, asolsprit och avslutar det hela med sårspray(i hopp om att "klumpen" torkar ut och ramlar i bitar)... Men det kanske är lämpligare med helosansalva?
Tack för tipset om täcket :)

Till samtliga: Jag har skickat samma bilder till min veterinär som var hos mig i torsdags... När hon var här då, var det en stor varig sårskorpa + en väldigt irreterad häst som fått hela 2 nålstick fast han inte tyckte det var särkilt kul :eek:
Så att ta disskutionen om att slita bort en ömmande sårskorpa var inte ett alternativ just då ^^' (han hade redan måttat ett par sparkar efter både mig och vetten i ren förtret! :mad:)
Så ska bli spännande att se vad hon säger ifall hon tycker det kan vara idé att snitta upp eller vad vi nu ska göra...

Men jag vill gärna höra om det är fler som varit med om samma sak :)

Skulle tro att pållen får lite lugnande och att det sedan öppnas mer och töms. Inte speciellt avancerat förutom att du kanske bör spola dagligen med nåt sen..

Någon får väl hålla upp ett framben på hästen då ni fixar med den :D

AM

För att göra en ordentlig undersökning tycker jag att hästen ska sederas om den inte står still. Jag håller med Nafa, jag hade inte dragit på detta, det är ju aldrig bra att gå med var i kroppen.

Jag uttryckte min klantigt. Hon hade gått med dessa varbölder vädligt länge och det hade spridit sig i hela kroppen. Själv sjukdomen progressiva lymkörtelödem är i sig mycket ovanlig och syns inte på blodprov, som jag har förstått det. Så jag säger ännu en gång att hittar du inga fel på hästen så kontakta ultuna för de har erfarenhet av detta.

Som sagt bilder är skickade till min veterinär hon har tittat på såret när hon var hos mig i torsdags och då sa hon inget speciellt mer än att hon inte visste vad det var och att hon skulle fråga runt...
Han har haft den här knölen sen slutet på betet och eftersom jag frågade en veterinär om vi kunde ta ett prov och den då sa nej utan då måste vi ta bort hela knölen! med andra ord 10cmx5cm stort område... Under hösten har jag varit i kontakt med 4 veterinärer en gubbe i Sala och en ET av dessa 6 personer som håller på med häst-hälsa var det ingen som kunde säga vad det var... Och eftersom då främst dessa 4 veterinärer ansåg att denna knöl inte störde hästen på nått vis därav lät dem den sitta...
för 3 veckor sen började rensa ur min häst med gurkmeja (slutade med det i slutet på förra veckan) så i samband med att jag började ge hästen gurkmeja så sprack då knölen upp(vart hårlös och började ömma)...
Min tro är eftersom hästen gått med detta sen i september utan att det spritt sig synligt iaf. så pratar vi inte om nån sorts tumör eller då lymfkörtelödem då borde väl sytomen öka och inte förbli den samma utan att påverka hästens hälso tillstånd?
Uteslutandet av tumör gjorde veterinären i torsdags just pga att den spruckit tumörer spricker inte...
Foder- flugsprayallergi kan oxå utesluta då hästen togs bort ifrån allt kraftfoder och gick endast på hö i 1månadstid utan några som helst förändringar på "knölen"

När vi fick bort sårskorpan och lyckades klämma ut varet (vi klämde tills det kom rent blod) så krömp området och när varet var borta så kändes det som att inget hade varit där nånsin (känns som att Nafa's teori om sticksår kanske är mer logisk än jag först trodde, Jagoda's teori är oxå logisk)...
som sagt hästen är inte i livshotande tillstånd även om "såret" ser läskigt ut så beter han sig som en normal häst han dricker bra, äter bra, kissar som han ska, bajsar oxå och han har ingen feber... Med andra ord är han inte i livshotande tillstånd... Jag har skickat bilderna som finns i tråden till veterinär för att få hennes åsikt om saker och ting är det så att hon fortf inte har en aning om vad det är frågan om så går jag så klart vidare med att lösa problemet... Men det jag vill fastställa med detta inlägg är att min häst ligger inte död imorrn utan överlever tills på måndag och när jag lämnade honom tidigare idag stördes han fortf. inte av knölen fast den numera är öppen och var-tömd... Sen får ni tycka jag är hur hemsk hästägare som helst...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 734
Senast: miumiu
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 506
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så... 2
Svar
31
· Visningar
5 062
Gravid - 1år Fredag den 9:e oktober satt jag och sambon och tittade på idol och hade precis ätit mat. Jag reser mig upp ur soffan och det säger... 2
Svar
20
· Visningar
2 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka