Vad är detta? (Varning- sårbilder)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jenka_BBB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 6 836
Sv: Vad är detta? (Varning- sårbilder)

Vad skönt att du fått så många bra inputs från så många olika veterinärer och skönt att höra att de inte tror att det är något farligt :)
Det var inte på något sätt menigen att syfta på att du var hemsk som hästägare och att du struntar i hästen. Jag tror inte heller att den kommer ligga död på måndag morgon. Jag ville bara upplysa om något som kan vara väldigt otäckt och som kan vara bra att ta i beaktning. Men du har ju kollat med alla möjliga speciallister så det problemet är det sannolikt inte :)

Usch vad otäckt! Jag har ingen aning om vad det kan vara men den typen av bölder fick min hund av insektsbett och särskilt av fästingbett. Det krävde ibland sån där pencillinsalva för att försvinna. Men nu är det ju inte några insekter. Någon orsak finns ju ändå, så jag skulle inte ge mej utan besked.

*KL*

En väns gamla häst fick i slutet av sitt liv bölder på magen. Det visade sig att det var allergi, tror det var timotej-allergi. Hon fick sen leta hö utan den allergiframkallande grässorten.

Vad får hästen för hö och hur ser betet ut? Kan det vara någon allergi mot någon grässort han äter både på betet och i höet?

Tittade egentligen av ren nyfikenhet på denna tråd, och blev lite överraskad över hur bekant det där ser ut. Är ju ingen expert så skriver egentligen bara av vad jag varit med om, men en av mina sköthästar hade något liknande några somrar sedan. Han hade en liknande böld mitt på ryggen, och hans diagnos blev inflammerad körtel. Han gick på Oriprim - kur och såret skulle klämmas varje dag tills det kom rent blod istället för var. Det blev en ganska lång process eftersom han lekte massvis med sin hagkompis ( unghingstar båda) och såret blev smutsigt, men till slut var det borta. :)

psychogrrl: Veterinärerna som jag pratat med har avfärdat allergi, dels för att det är endast en knöl och för att den inte ändrat på sig ett dugg sen snön kom... Allergiska reaktioner brukar lägga sig när den inte utsätts för det allorgena längre... Och om min häst varit allergisk mot nått i höet känns det som att "besvären" skulle öka och inte förbli den samma som när jag först såg den... Eller ja, nu har den ju spruckit så nu har den ju ändrats men nog snarare till det bättre än det sämre eftersom det går att få bort varet etc.
Men som sagt biten allergi är avfärdat enligt veterinärer...

Kan hända att jag är helt ute och cyklar nu men...
Har hästen tidigare haft problem med Inkar? Min hade en liknande knöl vid bogen. Han hade gått med den under många år och jag valde att inget göra sen blev den helt plötsligt varm och inflammerad behandlade med xterra, När inken då sprack upp såg den precis så där ut. Efter ett par dagar rasade knölen som satt i ut och det blev ett rent sår som sedan växte igen. Dock har det nu blivit fistel gångar där inkens rötter tidigare fanns men det är en helt annan historia.
Inkar kan ploppa upp när man minst anar det och det kan gå fortare på vissa.

Veterinärerna står fortf som ett frågetecken men däremot så har knölen ramlat ut och såret börjar se riktigt fint ut :)
Så det ser ljust ut :)
Ska se ifall jag kan komma ihåg och ta bild på det när jag är ute i stallet nästa gång så får ni se :)

Skönt att det verkar bli bättre! :) Jag är verkligen nyfiken på vad det kan vara! Berätta gärna om du skulle få veta vad det är!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 734
Senast: miumiu
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 506
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så... 2
Svar
31
· Visningar
5 062
Gravid - 1år Fredag den 9:e oktober satt jag och sambon och tittade på idol och hade precis ätit mat. Jag reser mig upp ur soffan och det säger... 2
Svar
20
· Visningar
2 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka