Vad är detta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare et_flikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 953
E

et_flikkan

Serös/serofibrinös artrit i falangled 1.
Var på återbesök med fullblodet på klinik för 1 vecka sen. Hon har en 2 gradig hälta men det syns ingenting på röntgen.
Lindrig kotledsinflammation sa veterinären men vad betyder det där?

Sv: Vad är detta?

Det betyder just kotledsinflamation. Artrit=inflamation och falangled 1= kotled

Sv: Vad är detta?

Serofibrinös betyder att det finns bindvävsfibrer i ledvätskan. Vid en ledinflammation finns förslitning i ledens vävnader och det kan leda till att kroppen bildar bindvävs-"ärr" och bindvävstrådar i ledvätskan. Det betyder att den blir förtjockad och "smörjer" leden sämre. Antar att din häst blivit sprutat med ett antiinflammatoriskt preparat (tuppkam och/eller cortison) som läker inflammationen och uppmuntrar bildning av ny frisk ledvätska. Man kan behöva rensa upp leden i vissa fall.

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
517
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka