Vad är detta??

Molin

Trådstartare
Hej!!

Ok, jag lägger ut denna åt en kompis för att det inte funkar för henne.'

Det är så att hennes häst har fått någe skumma knölar efter halsen, nästan öppe id hårremen. Se bild.

Hon ger hästen lusernpellets och hon undrar om det kan vara det?
Eller kan det vara proteinknölar? Kanske allergisk mot någe?

Vad tror ni??

Om ni kollar noga ser ni knölarna..
Bild:
DSC01319.jpg

Sv: Vad är detta??

Precis sådana små knölar har vår D-ponny!
Hon har dem bara på ena sidan, på magen.

Hon verkar inte fara illa av dem överhuvudtaget. De kliar inte. Men de går aldrig bort. Först trodde vi det var spånen , men vi har provat att ta bort massa saker, men de vill inte gå bort.

Vi har funderat om det kan vara någon växt i hagen, men vi vet inte heller, så det ska bli intressant om någon vet vad det kan vara.

ok, ja det är ju underligt.

Måste ju vara någe reakton från någe.

Vår häst har haft det sedan tidig sommar.

Har inte din kompis häst heller klåda?

Ok, ja alltså det är inte länge sedan hon hämtade hem honom så han har precis bytt stall och kompisar samt nytt foder och hö.

Och ingen klåda har han, konstigt..

Min tjej fick det för 1½år sedan lr mer och hon fick dom liksom öpe vid ryggen ner mot magen och dom gjorde lite ont vissa. Det fick hon när jag testade Dynavena foder och det visa sig vara roteinknölar då hösilaget vi hade i stallet var otroligt bra så det vart tydligen för mkt, fast att jag bara gav 2dl om dagen (Testkur).

Men ja, hoppas på ett hyfsat bra svar snart :D

så där hade min häst förut, det berodde just på det du själv sagt.
för bra foder helt enkelt, de går tillbaka när de vant in sig men ta det försiktigt i början med nytt foder som är kraftigt.
blir det inte bättre så bör du höra med en veterinär.
lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 043
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 214
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 894
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka