Vad är jag?

K

ketchup

Rider hästen ungefär 5 dagar i veckan. Dessa dagar mockar jag och lägger upp mat åt två hästar. Betalar inget för detta .. Vad kan man säga att jag är åt hästen? Vet aldrig riktigt vad jag ska säga när folk undrar :idea:

Sv: Vad är jag?

Jag skulle kalla dig för skötare. I mina ögon är en medryttare någon som betalar en del av kostnaden, en fodervärd någon som här hästen som sin egen och betalar allt, utom ibland försäkringen. En hästskötare är någon som får ta hand om hästen och hjälpa till men som inte behöver betala.

Okej, Medryttare är vad ja gär. Medryttare (ryttare, rider) lixom, bara för att man är skötare behöver man ju inte. Eller hur?

Jag skulle kalla dig för skötare. I mina ögon är en medryttare någon som betalar en del av kostnaden, en fodervärd någon som här hästen som sin egen och betalar allt, utom ibland försäkringen. En hästskötare är någon som får ta hand om hästen och hjälpa till men som inte behöver betala.

Jag har varit medryttare innan jag skaffade egen häst. Jag betalade ingenting för att vara medryttare.

Skötare - det är man som barn. Anser att det ligger mer ansvar i att vara medryttare.

När jag var skötare (för 100 år sedan) så hade jag inga speciella krav på mig att vara i stallet visst antal dagar (var där varje dag ändå...), eller hade bestämda uppgifter. Utan man gjorde det som var kul. Att man mockade och fixade maten ändå är ju en annan sak.

Tycker dock att det är skillnad på betalande och icke betalande medryttare. Ytterligare mer ansvar om man är betalande medryttare. Har man hästen halva månaden, så har du det även om hästen är halt osv. Är man icke betalande medryttare så har man inte samma krav på sig att ALLTID ha hästen ett visst antal dagar.

Funkar säker olika på olika ställen. Styrs nog mycket av efterfrågan på medryttare.

/Lizzie

Hade du stått för en del av stallkostnaderna och liknande så skulle du kunna säga att du är delfodervärd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 993
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 238
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka