Vad är MINST olagligt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Balance
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 293
B

Balance

Har en trailer som i dagsläget får lasta 530 kg, nya hästen väger garanterat mer än så.... Nya skyltar (för uppvägning) är beställda, skall sättas på och sedan ska släpet besiktigas för omregistrering. Nu till problemet: skyltarna har kommit och kan sättas på i veckan, MEN någon tid för besiktning finns inte förrän i mitten av augusti och jag måste köra pållen nu....

Ska jag köra släpet som det är och vid kontroll ev åka på böter för övervikt, eller ska jag sätta på de nya skyltarna i väntan på besiktning???

Sv: Vad är MINST olagligt?

Du ska nog hyra ett annat släp som du får köra med istället. Finns inget mer eller mindre olagligt.

Kan du inte kontakta en återförsäljare/verkstad på din ort och höra om dom har någon besiktningstid du kan få.... Många verkstäder har fasta besiktningstider och nu i sommartider kanske dom har någon över??

Mvh Lena

Han hade inga tider förrän mitten av augusti, tyvärr...

Hyra annat känns inte som en idé då jag kommer att vara borta 4 veckor med släpet o nya hästen.

Ring inte, utan åk direkt till bilprovningen i dina tajtaste ridbyxor och fråga vilka dagar/tider dom "typar" om släp. :o Kanske du kan slinka in den vägen. :D Att göra en typ-besiktningen tar ju knappt någon tid alls men det är väl bara vissa som får göra den tror jag.

Om inte det går skulle jag sätta på nya plåtarna, åtgärda det på vagnen som ska åtgärdas (man måste ju göra någon form av förändring om man ska ändra vikten) och så åka ändå...för vagnen är ju gjord för högre vikt då, bara det att ett papper fattas...

Mvh Lena

Om du lastar mer än vad som får lastas i släpet men din bil ändå får dra den högre vikten så åker du dit för överlas och får böter, om polisen har en våg med sig.

Om du förändrar släpet och sätter på nya skyltar och sedan använder det innan det är besiktigat så åker du dit för olovlig körning och kan bli av med körkortet.

Om du förändrar släpet och sätter på nya skyltar och sedan använder det innan det är besiktigat så åker du dit för olovlig körning och kan bli av med körkortet.

Helt off topic...

Men hur i himmelens namn menar du att det kan bli olovlig körning i det här fallet???

"Möjligen" om stoppande polis har förodnande för flygande inspektion åker hon på att fordonet inte överensstämmer med registrerade uppgifter. Dvs att fordonet är ändrat och dessa ändringar inte finns inlagda i bilregistret. Resultatet av det brukar bli att man får en månad på sig att ställa in fordonet för registreringsbesiktning. I ts fall är ju det inte någon katastrof... släpet skall ju dit ändå.

Kolla på fler besiktningsstationer än just din lokala (måste nog dock vara en station med våg) annars så åker du och pratar med bilprovningen om att få ställa av transport och bil där så plockar de in den när de hinner. Brukar inte vara några problem.
I egenskap av bilfirma så kan jag säga att det är ett rent h*****e att få tid från mitten på Juni och fram till slutet på augusti.

Jag hade INTE satt på skyltarna, det kommer vid en kontroll att bli väldigt dyrt.

Att tänka på är att OM bruttovikten överstiger vad bilen får dra på B-kort blir det faktiskt olovlig körning av det hela (och inte "bara" överlast), nu verkar det som du har BE-kort eftersom transporten ska upp i totalvikt.

Jag hade inte valt mellan pest och kolera, man blir sjuk av bägge. Jag hade tagit skeden i vacker hand och hittat ett lagligt ekipage.

Min bil får dra 1500 med B-körkort, så det är det trailern ska typas om till, nu är den reggad för 1350. Det känns nog mer ok att inte sätta på skyltarna och i värsta fall åka dit för övervikt... jag ska ner till Öland, så jag kan ju kolla om de kanske har tid på besiktningen där. Men då måste jag ändå åka med "fel" skyltar (iof tomt släp) 40 mil först.

Men vad är det för skyltar som ska bytas? När vi vägde upp släpet bytte de ingenting, förutom det verkstaden gjorde i fysisk förändring (hjul & kulhanske)

jag vet faktiskt inte, det är pappa som har hållt i det där, men det tydligen nån typ av skylt som ska bytas, inget annat.... ???

Låter som det skulle vara den lilla metallplattan som normalt sitter på dragstången, men jag har faktiskt aldrig varit med om att den byts. Man lär sig något nytt varje dag...

Min bil får dra 1500 med B-körkort, så det är det trailern ska typas om till, nu är den reggad för 1350. Det känns nog mer ok att inte sätta på skyltarna och i värsta fall åka dit för övervikt... jag ska ner till Öland, så jag kan ju kolla om de kanske har tid på besiktningen där. Men då måste jag ändå åka med "fel" skyltar (iof tomt släp) 40 mil först.

Be bilprovningen skicka ut intyg om att du får köra ekipaget till besiktningen. Så gör vi alltid när vi ska in med importerade bilar med utgångna importskyltar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 603
Senast: Görel
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels... 2
Svar
37
· Visningar
7 626
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 735
Senast: Fredag
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka