Vad är rasen avlad för att göra??

katie

Trådstartare
Det finns ju så jättemånga raser. Vad jag förstått när jag bläddrat runt bland många trådar här på forumet så är det en hel uppsjö av raser här.

Vissa har man hört talas om tidigare medans andra kan man knappt uttala namnet på.;)

Kan du inte tala om vilken ras du har och vad den är framavlad att göra egentligen.?.

För alla raser finns det ju ingen möjlighet att göra det den är framavlad för. Min granne tex har en ras som heter... eehh:confused:, ja nåt heter den, pongo, pengo, ja det vete sjutton vad det var, lär mig det aldrig.:confused: Den är tydligen framavlad för att jaga i grupp. Tror det var räv eller nåt som den jagar.
Det är ju inte tillåtet i Sverige att jaga på det sättet.

Vad har du och vad är det tänkt att den från början skulle göra?

Sv: Vad är rasen avlad för att göra??

Jag har dvärgschnauzer som från början är en gårdshund som användes för att jaga råttor och vakta gården.

Min hund har i princip noll jaktinstinkt, vilket är väldigt skönt :)

Tibetansk spaniel, från början så användes dom som vakt/larmhundar av klostermunkarna i Tibet. De låg på klostermurarna och varnade/larmade om det kom någon okänd person.

Vi har en Wachtel, den kommer ursprungligen från tyskland, det är en allround jakthund som har korta drevtider, den driver allt klövvilt och hare. Dessutom är den apporterande både på vatten och land. Eftersök både som löshund och/eller i lina ingår oxå i jakten.
Mycket trevlig familjehund dessutom men kräver mycket aktivering och mycket konsekvent uppfostran.

Våran är bara valp än så länge men planen är eftersök, jakt på rådjur, hare och vildsvin. Sedan även apporterande vid fågeljakt. Sen kommer jag försöka hinna med lite agility oxå eftersom jag tycker att det är roligt och de flesta hundar brukar tycka att det är roligt att träna.

Jack Russell- avlad för att jaga i gryt. Jagar räv och grävling samt möss och råttor. Åkte ofta i sadelväskorna på hästarna när de skulle ut och jaga. Jag kan bara tänka mig ljudet. ;)

Blandras chihuahua/pekingese- Pekingesen var adelsdamernas hund i det gamla Kina. De åkte i ärmen på deras kläder. Vavvan har varit tempelhund i Mexico. Nu är det bara sällskap.

Lancashire Heeler- Världens minsta vallhund. Avlad i England för att valla boskap och till att vakta tävlingshästar. Påminner om en terrier i sin mentalitet.

Pongo pengo? Kan det vara podenco ibicenco? Eller podengo kanske? Hetsjägare från grupp 5. Hetsjakt är inte tillåtet i sverige, det är därför vi har LC - Lure Coursing. Jag har ju afghanhundar. Dom är också hetsjägare, och även om dom idag inte används till det just för att det som du säger är förbjudet så har dom allra flesta mycket jakt i sig. Dom jagar två och två och använder alltså främst synen, sedan lägger dom själva ned sitt byte. Där av deras extrema självständighet som gör att dom av många räknas som dumma eller svåra. Dom är, precis som andra hetsjägare, framavlade för att kunna fatta egna beslut utan att invänta order av en människa. Förr jagade dom t.ex. hjort, stora kattdjur och hare och deras kroppsbyggnad är gjord så att dom är otroligt smidiga och lätt kan jaga även i bergsmiljö. Pälsen, som ju på den tiden inte var fullt lika lång, skyddade mot kylan i bergen och värmen på slätterna.

För att mina ska få utlopp för det som dom älskar att göra kör jag just LC med mina. Det är simulerad hetsjakt. En lina är utdragen kring trissor och formar en slags löpväg för en hare i flykt. I andra änden är en trasa, plastpåse, den s.k. luren, som hundarna jagar. Det är alltså en bana på allt mellan kanske 600 och 1000 meter som består av skarpa kurvor och raksträckor, som för hundarna är som en flyende hare. När man tävlar springer dom två och två och domarna bedömer saker som hur dom följer luren och hur dom samarbetar. Har man inte sett vinthundar på LC så har man verkligen missat något. Det är härligt att se hur taggade dom är innan och hur dom verkligen älskar att få göra något som dom faktiskt har som ren instinkt. :)

Vi har en irish softcoated wheaten terrier och en portugisisk vattenhund.

Terriern kommer från Irland och var en riktig allroundhund. Den vaktade gården, vallade djuren, höll gården fri från skadedjur samt var en god jakthund.

Portugisen arbetade på fiskebåtar. De hämtade, utan kommando, flyende fiskar, apporterade trasiga linor och tappade redskap. De dyker till ett djup av fyra meter.

Även spanjorerna nyttjade hundarna. Spanjorerna nyttjade hundarna till att föra meddelanden mellan båtarna, och från båt till land när den Spanska Armadan seglade i engelska vatten.
Vattenhundens starka, musklade ben och skuldror, tillsammans med dess häpnadsväckande starka, piskliknande svans, gör det möjligt för den att simma avsevärda distanser. Sträckor på upp till 8 km i tempererat vatten är dokumenterade.

Har en lagotto romagnolo.
Rasen har från början använts som vattenapportör, men har sedan omskolats till tryffelsök (används fortfarande till det i Italien och nu även på Gotland).
Båda intressena finns i rasen, dels att bada/simma, hämta saker och att gräva/leta tryffel (många lagotto gräver själva upp hartryffel i skogen).

Eller podengo kanske?

Podengo är det. Tack:D Lär mig nog det när som helst.:cool::p

Jag har border collie.

De kommer ursprungligen från gränsen mellan England och Skottland. Deras uppgift är att valla.

Eftersom BC´n aldrig avlats för sitt utseende (det har tyvärr börjat lite smått nu i vissa länder) utan enbart för sina arbetsegenskaper så är det en av de raser som inte ändrat 'utseende' på flera hundra år.
Det är också en av de yngsta 'godkända' raserna trots att den funnits så otroligt länge.

Jag har flatcoated retriever, det är från början (och fortfarande tack och lov!) en apporterande fågelhund både i vatten och på land, utvecklad för att arbeta "efter skottet", dvs dom håller sig tätt till föraren tills skottet faller, då skickas dom ut att söka reda på skadat och dödat vilt.

Min ena hund är hälften pointer, och det är en stående fågelhund som kommer från England (English pointing gun dog). Dom är utvecklade för att arbeta både innan och efter skottet. Dom slår i stora bågar i markerna, och påvisar fågel för skytten genom att sitta/stå/ligga när dom vädrar fågel. Sedan inväntar dom föraren, och på kommando stöter dom (skrämmer upp) fågeln så man kan skjuta. Dom fungerar även ofta bra som apporterande fågelhund och hämtar fågeln efter skottet, eller så arbetar dom ihop med en retriever.

kl

Jag har dsg, dom är avlade för att vara gårdshundar och jaga råttor och tala om när det kommer folk...

Tysk Spets/Mittelspitz, användes från början till att vakta pråmar på tyska floder. De bodde utomhus och var/är varningshundar, skäller när det kommer någon inkräktare och när de började skälla så släppte man lös det "tunga artelleriet", vad det nu var för hundraser ;)

Jag har en Cavalier king charles spaniel som har användes som sängvärmare. :) (sedan kommer nog Cavalieren från mindre spanielar (stavning?) så kanske de har vart fågel apportörer??) :D

Jag har en Hovawart, namnet betyder det den är framavlad för att göra. Hova = gård, wart = väktare. Deras uppgift var alltså att vakta gården.

Jag har en kooikerhondje. Det är en holländsk spaniel som från början var tänkt att vakta gården, vara skadedjursbekämpare (ta råttor, sorkar och dylikt) samt användas till en speciell typ av jakt i en endenkooi. Endenkooi är en speciell bur där man förr kunde fånga fåglar utan att behöva skjuta dom. Man kunde lura in större flockar i denna burliknande fälla och man har också använt denna typ av "jakt" till att ringmärka fåglar.
Faktiskt så betyder kooikerhondje "andgårdmannens lilla hund". Hunden var tänkt att locka änderna in i en bur av nät genom att springa längs kanten och röra sin svans på ett speciellt sätt. Den arbetade under absolut tystnad och ofta lämnades den också kvar i endenkooi för att vakta under natten.

Detta har resulterat i en tyst, självständig men otroligt signalkänslig hund. Dom är snabba, parerar otroligt fort och läser av sin förare, därför lämpar dom sej "nuförtiden" utmärkt till agility. Dom kan ofta vara reserverade och vaktar gärna hus och hem.

Jag har en rottweiler. Rasen användes från början till att driva och vakta boskapshjordar och att vakta sin ägare.

Har idag:
Schäfer - vallare från början, även väktare.
Labrador - vattenapportör som jobbar på båtar, och från land.

Staffordshire Bullterrier - härstammar från Bull & terrier gruppen och är av kamphundsras.

Hundkamper förbjöds för ungefär 175 år sedan i rasens hemland Storbritannien och sedan dess har rasen avlats som aktiv, tillgiven och vänligsinnad sällskapshund.

Rhodesian Ridgeback. Användes till storviltsjakt i afrika, ofta i grupp. Deras uppgift var att trötta ut viltet så att jägaren kunde komma tillräckligt nära.

Används fortfarande till jakt men ses väl mer som en allroundhund.

Vad roligt att så många beskriver sin hundras.:laugh:

Om jag räknat rätt nu så är 24 raser presenterade. Då några är korsningar har båda raserna i hundarna presenterats.

Fler raser?:bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 884
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 161
Senast: seaflower
·
G
Islandshäst I slutet av 70- och början av 80-talet rasade en ganska infekterad debatt inom islandshästsverige. I centrum stod ett antal hingstägare... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 620
Senast: Isold
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka