Vad är värst?

Remix

Trådstartare
Att en sadel ligger på bogarna (och hästen känner sig obekväm, tar inte ut steget, hoppar med baken) eller att sadeln ligger lite för långt bak? (tänk islänning light)

Hästen i fråga har kort rygg och långt bakåtgående bogblad.

Sv: Vad är värst?

Beror ju på hästen och sadeln, är den långt bak men släpper tidigt?
Reagerar hästen om den ligger lite längre bak? Sitter sadeln kvar där den ska då och inte rör sig?
Med hästar som har "islands-form" på kroppen måste man tyvärr ofta kompromissa en del.
Dock aldrig så pass mycket att hästen inte kan/vill röra sig som den ska.
På min islänning är sadeln lite stor på alla ledder för att min rumpa ska få plats, den ligger lite långt fram men han kan röra bogbladen obehindrat, den är lite lång men släpper i tid så det stör inte hästen.
Om min häst inte gillar en sadel blir han extremt passtaktig och känns liksom ihoptryckt i bogbladen men det gör han inte i denna så man måste ändå låta hästen välja sin sadel även om det kan säga emot våra "regler" som vi satt upp.

Han "hoppar" med baken, byter galopp bak om den ligger för långt fram men verkar inte bry sig att den ligger lite längre bak. Sadeln ligger still längre bak. MEN "alla" säger att det är "farligt" att ha den långt bak. Det är en liten 16,5 han har.

Det beror ju på HUR långt bak och hur den ligger an som sagt.
Men det ska till väldigt mycket innan det blir farligt.
Om den ligger långt bak och dessutom i bakvikt är det ju allt annat än bra.
Men ligger den bra i övrigt så är det bra.
Om hästen godkänner det är det bra, det är faktiskt bara hästen som kan avgöra om den är bekväm eller ej och det är upp till dig att vara uppmärksam på det.
Hur är hans sadelläge? Är det långt bak? Det låter onekligen så..
Och sitter det bra där så får väl andra säga vad de vill?
Sålänge DU vet att hästen tycker att det är okej och uppmärksammar om han börjar tycka annorlunda.

Rätta mig om jag har fel, men har man inte i alla typer av ridning börjat inse att sadeln ska ligga lite längre bak för att hästen ska kunna jobba bra, typ mellan bogen och "virveln", om ni förstår hur jag menar :p

Sadelgjorden ligger typ 1,5 handsbredd bakom frambenet, precis bakom han bogblad. Han verkar inte skadas av det utan går klockrent men jag får väldigt ofta höra "oj vad långt bak sadeln ligger"

kan försöka komma ihåg att ta en imorgon.
Sadelgjorden ligger helt okej men det är sadeln som inte ligger som den är utprovad. Den ligger typ 1-2 cm bakom om man säger så

du har rätt i att en sadel inte får ligga hur långt bak som helst. Skillnaden vart som är för långt bak eller lagom långt bak, har att göra med vart hästens bröstrygg slutar och länden tar vid. Bröstryggen är stark och det som ska bära upp sadeln, jmf med länden, som är svagare och är den som INTE ska bära upp sadel eller ryttarens vikt.
för att lokalisera vart bröstryggs muskulaturen slutar: följ revbens linjen på din häst, som böjer sig i en mjuk båge upp mot hästens ryggrad/mot framdelen på hästen. Där ngnstans vill du att sadeln ska lämna hästens rygg för att inte vara för lång och orsaka felaktigt tryck.

ang. att den ligger för långt fram: det är precis lika illa som omsadeln skulle ligga på ländryggen. hela hästens rörelsemekanik hindras, bogbladen kan inte röra sig och hästen får ett oerhört slitage på framdelen för att försöka röra sig oavsett. Bogbladen ska alltid gå helt fria, sadeln ska vara placerad med marginal bakom bogbladet i stillastående läge, då detta "roterar" vid rörelse och därmed kräver mera plats.

Sadelläget är långt fram men bogbladen går långt bak. Svårt att förklara.

Sadeln "ska" ligga längre fram för att ligga normalt men då ligger den somsagt på bogarna. Drar jag bak den 1-2 cm blir det en liten glipa längst fram, schabraket slutar typ på mitten av manken men bogarna är fria.

om sadeln hämmar bogbladen är sadeln felinpassad.
om sadeln trycker på ländryggen är sadeln felinpassad.

du måste hitta en sadel som funkar däremellan. gör den inte det är det ny sadel letning som är aktuellt. tyvärr..

det finns många sadlar som passar just stora bogblad.

Sadeln är rätt "mjuk" där den är vid bogbladen. Sadeln är utprovad i strömsholm. Det blir nog svårt att hitta någon som ligger bättre eftersom jag vill ha en hoppsadel. Tror inte den ligger på ländryggen men längre bak än den "ska"

Om hästen som du beskriver i ursprungsinlägget, hämmas i rörelsen och studsar med baken är den störd av att sadeln ligger som den ligger.
att sadeln är en hoppsadel i sig, ska inte vara en aledning att den trycker på bogbladen.

det är inget som du kan ignorera. går det bra att sadla längre bak utan att det trycker på ländryggen så fine. Men var noga med att be ngn kolla detta om du inte kan avgöra själv. Ländryggs problem pga tryckande eller felinpassad sadel vill du INTE ha då det kan leda till en rad mkt långvariga eller kroniska problem. Om den ligger längre bak än den "ska" så bör bröstryggs linjen vara med i bilden så som den utprovats.....

Senast ändrad:

Om hästen som du beskriver i ursprungsinlägget, hämmas i rörelsen och studsar med baken är den störd av att sadeln ligger som den ligger.
att sadeln är en hoppsadel i sig, ska inte vara en aledning att den trycker på bogbladen.

det är inget som du kan ignorera. går det bra att sadla längre bak utan att det trycker på ländryggen så fine. Men var noga med att be ngn kolla detta om du inte kan avgöra själv. Ländryggs problem pga tryckande eller felinpassad sadel vill du INTE ha då det kan leda till en rad mkt långvariga eller kroniska problem.

Den trycker inte på ländryggen men den ligger inte an mot ryggen längre bak på samma sätt. Den ligger inte illa men den ligger inte rätt. Svårt att förklara.

Jag tycker du ska kontakta s-holms utprovaren och fråga. det är omöjligt här i tråden att svara hur sadeln ligger då vi inte ens sett bild, än mindre provat ut sadeln och sett hela hästen osv. Din fråga antyder för mig att du har en farhåga, kolla med utprovaren i första hand för att få bukt med den farhågan om den har grund eller ej. Du har ju fått förhållnings riktlinjer i denna tråden om vad som är ok och vad som är varningstecken. Utifrån dessa, bedöm själv och konsultera utprovaren som sagt,det är mitt råd.

det jag tycker är lite konstigt utifrån din beskrivning är att den provats in i ett annat läge men nu funkar inte det läget och ligger den i det läget den utprovades i, så hämmas hästens rörelsemönster markant och den börjar studsa i bak. Det borde även ha visat sig och varit uppenbart vid själva utprovningen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: warg
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
497
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka