Vad är West Niles Virus Vaccine ???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 765
Sv: Vad är West Niles Virus Vaccine ???

West Nile Virus är ett vektorburet virus som sprids av bla myggor. I USA är det vanligt förekommande. Jag tror ej det förekommer i Sverige (ännu).

Tack! Blev väldigt fundersam...

Smittar detta från häst till häst eller är det enbart via bett från insekter eller hur funkar det?

Jag har sökt i flera timmar, och hittat flera obehagliga sidor ang detta vaccin. Har även letat upp företaget som skapat detta vaccin (Wyeth, deras dotterbolag Fort Lodge), men det går inte att kontakta dem mer än via tfn till USA. Så jag har istället sänt ett mail till SVA, ang detta vaccin. Vad jag kan förstå, efter sökandet, finns det inte i Sverige. Men viruset i sig (West Nile) har dokumenterade fall i syd- och mellaneuropa. Det är anmälningspliktigt enligt epizootilagen. Det är smittsamt häst-häst, häst-andra djurslag, häst-männika och människa-människa. Det är jämförbart med TBE hos människan, och kan leda till dödsfall (fortfarande hos människan).
Jag återkommer med mer information när jag får svar från SVA. :)

Men gud så otäckt!Jag som funderat på att ta hem häst via USA...alla dessa importer som kommer in...förr eller senare lär väl något hända här med - men jag har aldrig hört talas om det innan!

Att vaccinet ska vara så riskfullt också är ju helt otroligt...tänk att få ett föl där det fattas kroppsdelar...*ryser*

Inväntar ditt svar!

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
596
Senast: Sel
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 930
Senast: Blue
·
Tävling Hallå! Har länge tittat runt här på Buke, i flera år faktiskt. Och nu är det en fråga jag inte kan hitta svaret på, och då passar det... 2
Svar
21
· Visningar
3 357
Senast: Void
·
Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte... 2
Svar
29
· Visningar
3 532
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka