Sv: Vad ÄR western?? Nybörjar övningar?
Lär hästen att förstå innebörden av dina vikthjälper.
Detta kan du träna på genom att göra en övning som kallas "gunghästen".
Att göra hästen till en "gunghäst" är grundläggande (enligt mig). Eftersom att jag vill kunna rida min häst med vikthjälper, så vill jag få hästen att förstå innebörden av dem först.
Gunghästövningen går ut på att du genom att förflytta din egen vikt, få hästen att förflytta sin vikt. Tex när du rullar bak höfterna och lägger din vikt bakåt, skall hästen likaså lägga sin vikt bakåt, och när du lägger din vikt frammåt ska hästen likaså lägga sin vikt frammåt. Du skall kunna känna hur hästen förflyttar sin tyngd fram och tillbaka - som en gunghäst. Genom detta sätt blir det så mycket lättare att få hästen att gå frammåt och bakåt. Det blir lätt för hästen att veta vart den skall gå eftersom att du "spärrat" det håll som den inte skall gå åt, och öppnat upp åt det håll som den skall gå åt.
Du kan ju testa på dig själv, om du lutar dig frammåt är det ju ganska svårt för dig att gå bakåt, eller om du lutar dig bakåt är det ju ganska svårt för dig att gå frammåt. Frammåt = du lägger tyngd frammåt och gungar lätt med benen i den takt du vill att hästen ska gå. Bakåt = du lägger din tyngd bakåt och gungar med benen i den takt du vill att hästen skall backa. Även när du ska få hästen att göra en sidepass (förflytta sig sidvärtes) är denna övning nyttig. Du lyfter ena höften (den höften som hästen skall åt) ska du flytta hästen till höger så lyfter du upp höger höft. Automatiskt läggs det vikt på vänster sida vilket gör att hästen vill gå undan för trycket och gå åt höger.
Hoppas du förtod innebörden av mitt svammel.. Bäst är självklart att rida för en tränare. Och du, lycka till!