Vad behöver man för täcken egentligen?

Sv: Vad behöver man för täcken egentligen?

Hm, kallblod ska ju egentligen inte behöva täcken (jag vet att det varierar från häst-till häst, men oftast)
Men eftersom du rakar den så skulle väl ett vanligt vintertäcke vara bra?

jag skulle ha ett normaltjockt vintertäcke med hals. inget jättetjockt täcke men ändå med lite fyllning..

Ainon skrev:
Vad tycker ni man behöver för täcken till en kallblodstravare (inte särskilt frusen av sig) som är klippt under vintern (denna klippning: http://www.horseway.se/images/tackesklipp2.jpg)
Bor i norrbotten (=kan bli neråt 40 minusgrader)

Ett välfodrat vintertäcke och ett lite tunnare, beroende av utetemperatur. Ett välfodrat stalltäcke att byta till under natten. Ett ylletäcke att ha byta till över natt när det inte är allt för kallt och att lägga på om hästen inte är torr än efter ridtur att stå en stund i stallet med. Något fleecetäcke med är inte fel.

Med dessa täcken har man möjlighet att byta dyblöta täcken också. En förutsättning är att man har uppvärmd sadelkammare, för att detta skall fungera så att täckena kan torka.

Ländtäcke behövs inte med den klippning du har.

Om du gör sista klippningen i januari, senast februari så hinner pälsen växa ut nog så att du kan täcka av i mars-april eller så.

Och till en av de som svarade dig. Givetvis behöver ett klippt kallblod täcke.

Man måste alltid tänka på att en häst som man bestämt sig för att klippa har man ett stort jobb framför sig att se att det alltid har en torrt och helt täcke på sig när det kryper ner under många minusgrader. Om hästen inte går sig svettig så ofta så skall man kanske låta bli att klippa och vid de tillfällena bara lägga på en yllefilt eller två, tills hästen är torr och sedan täcka av. Fast en häst som tränar mycket och svettas mycket mår mycket bättre om den bli klippt och täckad.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 367
Senast: Skye
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar... 2
Svar
29
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Pluggtråden
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka