Vad betalar ni i månaden?

T

titi

Vad har ni för kostnader varje månad för stallplats,foder,hovslagare etc?
 
Det har ju vart massor av såna här trådar uppe. :smirk: Sök bland de gamla.
 
Jag betalar ca 800 för foder, några hundra för strö, stallplatsen har jag hemma så där kommer jag lindrigt undan. Sen tillkommer hovslagare var 8:onde vecka- mellan 350 och 450 kr. Försäkring 790 kr i månaden....
Tränar gör jag för runt 500 kr i månaden....urs va mycket pengar det ser ut som men jag tycker inte det känns så hårt...jag springer inte ute en massa på krogen så jag spar in pengar på andra saker!
Det är ju helt klart värt det!! :)
 
Stallhyra 0:-
Torv 6 balar á 80:- = 480:-
Försäkring 484:-
Kornkross 60:- ca
Mineraler ?(inte så mycket/månad)
Hovslagare var 5-6 vecka 700:-
Hö 600:-

Sen tillkommer ju annat också, morötter till hennes sjukgymnastik,en massa massageliniment(ca 160:-/m), årliga vaccinationer, avmaskningar mm. Veterinärkostnaderna detta år har legat på 26400:- som förs.bolaget INTE har ersatt, dvs är betalat ur egen ficka. PLUS mediciner.
 
Jo, det har de :)
Halva försäkringen på 25000:- är utan undantag, resterande 25000:- är rygg och alla benaen undantagna på. Det har ju blivit en del tjafs med bolaget nu då(jag har överklagat), eftersom de kopplar ihop hennes Erlichiosbehandling och ett Kolikanfall med HÄLTA!!! Hon har ju haft problem med hältor och annat skit sista året, som visade sig bero på en Erlichiosinfektion.Därför vill de inte ersätta den, den har ju UTLÖST hältor *grr, morr*.Sen fick hon kolik 2 mån. senare, och då säger de att kolik kan de få av erlichios! Fast saken är ju den att koliken kom 2 mån senare då.... Så resonerar mitt bolag, och jag har självklart överklagat, så får vi se.Förhoppningsvis får man tillbaka NÅGRA kronor.

Så - bolaget har ersatt 25000:-, betalat själv 26400:- .
hon har kostat 51400:- i vet.vård detta år :eek:.
OCH så väntar jag på 2 fakturor från herr LK, en från maj och en från juli, de har ju med ryggen att göra så det är bara att snällt hosta upp de pengarna. Hoppas det dröjer till efter jul bara :)
 
Per häst betalar jag/månad:

Boxhyra: 375:-

Hö, havre, kli, alger, och vitaminer ca 700:-.

Spån till ena pållen: ca 150:- Halm till den andra: ca 100:-

Skoning: Beror lite på hur ofta jag skor, skor på sommaren
var 5:e - 6:e vecka, vintertid var 7:e - 8:e vecka.
I snitt då 85:- (600:-/gång) för den ena, och 110:-
(750:-/gång) för den andra som har en massa "special" som kostar extra.

Sedan tillkommer ju utgifter för träning, tävling, ridhushyra, ev tappskor, ev veterinärkostnader och ny/lagning av utrustning.
 
:rofl: Jag har inte heller fått någon faktura sedan vi började behandla i juli och jag vågar inte säga ngt när han är i stallet för jag vill inte ha den nu utan hellre i typ februari :o

Risken finns att jag får betala själv också så jag måste försöka lägga pengar på hög. Jag gjorde en dum höjning av försäkringen iofs bara på livvärdet men man vet ju aldrig...

Och appropå tråden.

Jag betalar oktober-maj 1700kr/månad och då ingår allt, jag fodrar hö en gång i veckan och så hjälps vi åt att mocka.
Under betet så betalar vi 1000kr/mån inkl mineraler.

Dyyyrt i Stockholm :crazy:

Hovis tar 150kr för verkning men hon behöver inte verkas så ofta då hon sliter ganska bra själv. Hon kollas däremot ganska ofta.
Kraftfodret kostar kanske 100kr/mån.
Veterinären... tja... vi får se när räkningen kommer.
 
Ja han är ju inte direkt värsasnabb med fakturorna!
Det kan väl aldrig vara så bra att han glömt bort dem? :angel:
 
*Stallhyra inkl halm, betfor, utsläpp/insläpp, täckesbytning, 4 fodringar (den som är uppe tar fodringar och insläpp): 500kr
*Hovslagare: 600kr var nionde vecka (dyrare vintertid med sulor och brodd)
*Försäkring: 370kr/mån
*Hö: 500kr/mån
*Havre, korn, lusern mm: Ca 200kr
*Täning, tävling + lån av släp: minst 400kr/mån

Sen tillkommer ju veterinär, avmasking, tandläkare, utrustning mm!
 
Usch vågar jag skriva ner så jag ser det på pränt :crazy:
Box med strö och hö 2100 kr
Korn och lusern 300 kr
Glucosamin 400 kr
Muskeltillskott 200 kr
Träning 400 kr
Massör 350 kr
Hoslagare 400 kr (800 kr varannan månad)

Totalt 4150 kr

Sen tillkommer vacination och tandläkare 1100 kr/år och veterinär när så behövs plus ny utrustning när det behövs.

När vi tävlar kostar det ca 2000 kr/tävling och vi är väl på 5 tävlingar/år
 
Jag har en vbl-valack och han kostar 512 kr i foder varje månad (lättfödd) han får 240 kg hösilage/ månad + korn, betfor o mineraler sen tillkommer försäkring på 123 kr, skoning var 8:e vecka= 325 kr/månad, stallplats 350 kr/månad detta blir totalt 1310 kr/månad sen har jag inte räknat med allt annat som man gör (träningar o sånt)
Min fbl-valack är något dyrare eftersom han kräver mer foder vilket kostar 820 kr/månad o han äter 300 kg hösilage/månad + betfor, korn, havre o mineraler + hovis var 8:e vecka + stallhyra + försäkring på 220 kr/månad Totalt blir det 1715 kr/månad för honom. Man blir nästan rädd när man räknar efter o upptäcker att båda hästarna kostar ca 3000 kr varje månad :crazy:
Mvh Veronika
 
Per häst:
Stallplats då ingår in/utsläpp täckes byten halm/spån hösilag/ensilag mockning om jag vill. 1300kr
foder ( vitafor, betfor korn och diverse tillskott) 550kr
Hovslagare 6:e vecka 600kr
Träningar 650kr
Försäkring? ( mamma) :D
3100kr/per häst plus vaccinering och lite annat smått man behöver :smirk:
 
Stall ca 1600kr inkl strö, foder, in/utsläpp, täckesbyte, ridhus, löshoppning 1gång/vecka.
Hovslagare 500 kr ca var 7:e vecka
Träning: 300 kr
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 489
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 131
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp