Vad betyder alla förkortningar?

MittNyaJag

Trådstartare
Fader XXX ; ScHH111 KKl MH HD A AD UA
Moder XXX ; BHP 1 MH HD B AD UA.

UA betyder ju utan anmärkning, men vad är det som är ua, och vad betyder allt annat?

Sv: Vad betyder alla förkortningar?

Är lite osäker men SCHH står vad jag vet för skyddshund. KKL vill jag ha till att hunden ställts ut i konkurrensklass, men kan ha fel, och sen att den är Mh-beskrivd samt har då A på höftleder och Utan anmärkning på armbågar.

BHP står för Brukshundsprov.

Är "A" bra?
Hur är skalorna/graderingarna?

Vilka raser ska man generellt akta sig för i höfter/armbågar?

ScHH står för Schutzhund och finns i klasser I-III

Schutzhund är exakt samma sak som BHP, men BHP är svenska namnet på tävlingsformen. Och det är garanterat Schäger det handlar om för BHP och ScHH är endast för Schäfer annars heter tävlingsformen IPO om det är en annan ras.

ScHH står för Schutzhund och finns i klasser I-III

Schutzhund är exakt samma sak som BHP, men BHP är svenska namnet på tävlingsformen. Och det är garanterat Schäger det handlar om för BHP och ScHH är endast för Schäfer annars heter tävlingsformen IPO om det är en annan ras.

Helt riktigt, det var schäfer det handlade om. :)

Vad är ScHH/BHP/IPO?

Alltså som tävlingsform, vad går det ut på?

*lätt förvirrad och nyfiken*

Helt riktigt, det var schäfer det handlade om. :)

Vad är ScHH/BHP/IPO?

Alltså som tävlingsform, vad går det ut på?

*lätt förvirrad och nyfiken*

Det är ett prov där man tävlar i 3 grenar. Spår lydnad och skydd.

allt är det samma men Schh och BHP tävlar endast Schäfer på dom proven, övriga raser ex Rottweiler, malle, dobermann sen risenschnauzer m.fl givetvis får schäfer även vara med på IPO.

Om du har tid/lust får du jättegärna förklara vad man gör i de olika.
Eller, vart kan man läsa om det?

:)

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 594
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
440
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 519
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 054
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka