Vad betyder "flytta fram" för dig?

Vad menar du när du säger att du vill "flytta fram" ett möte?

  • Jag vill att mötet ska ske senare än planerat

    Röster: 297 93,7%
  • Jag vill att mötet ska ske tidigare än planerat

    Röster: 20 6,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    317
Tex, planerat möte kl 10.

Skulle det behöva ändras till kl 11 skulle jag sagt: Kan vi flytta fram mötet en timme?
Alltså att det blir flyttat FRAM i tiden.

Skulle jag vilja ha det tidigare skulle jag säga att vi behöver tidigarelägga mötet.

För att inte skapa missförstånd så skulle jag vara tydlig med att säga om vi kan flytta fram det till den tiden/datumet istället, men flytta fram innebär alltid ett senare datum/tid, som är just längre fram i tiden. Tar man ett tidigare datum/tid så flyttar man ju bak det!
 
För mig är innebörden av "flytta fram" inte helt given, kanske beror på att jag levt i andra språkliga kontexter än den svenska? Tidigare- och senarelägga är svårare att missuppfatta.
 
Om man säger att man ska resa framåt i tiden för henne, tänker hon då 1800-tal eller 2100-tal?
Oj! Ska se om jag kan formulera den frågan på engelska på ett vettigt sätt!

Tvivlar på att svaret blir något annat än 2100-tal, dock... Annars är hon konstigare än jag trodde O_o:p
 
Usch, tur att jag jobbar på ett ställe där problemet inte uppstår ...

Men det påminner om min rörighet när det gäller tidszoner. När folk säger att NewYork ligger sex timmar efter oss (eller är det före?) så gör min hjärna en kollapssnurr ...
Om klockan är 13 hos oss är väl klockan 07 där? I min värld är de då ”före” oss (eller innan för att vara mer med i min hjärna) men tydligen är de ”bakom” oss och därför ”efter” ... Eller är det tvärtom?:confused::confused:

Jag tänker mig en klocka och i mitt språkbruk kan aldrig ”efter kl 15” betyda kl 14. Så kl 07 är alltid ”före” kl 13.
Jag diskuterar aldrig tidsskillnader eftersom jag vet att jag inte fattar ...
 
Oj, jag trodde att det var självklart att "flytta fram" betyder att senarelägga, alltså FLYTTA FRAM. Har aldrig ens reflekterat över att det kan betyda det motsatta, för mig låter det helt orimligt. :D

Jag är mindblown 😸:banana:
 
Usch, tur att jag jobbar på ett ställe där problemet inte uppstår ...

Men det påminner om min rörighet när det gäller tidszoner. När folk säger att NewYork ligger sex timmar efter oss (eller är det före?) så gör min hjärna en kollapssnurr ...
Om klockan är 13 hos oss är väl klockan 07 där? I min värld är de då ”före” oss (eller innan för att vara mer med i min hjärna) men tydligen är de ”bakom” oss och därför ”efter” ... Eller är det tvärtom?:confused::confused:

Jag tänker mig en klocka och i mitt språkbruk kan aldrig ”efter kl 15” betyda kl 14. Så kl 07 är alltid ”före” kl 13.
Jag diskuterar aldrig tidsskillnader eftersom jag vet att jag inte fattar ...
De är efter, eftersom vi är längre fram i tiden. :) Vi kom ju liksom före till 18:e februari, när de fortfarande hade 17:e februari.
Jämför med en klocka, har du ett armbandsur som är fem över åtta när klockan egentligen är fem i åtta, går ditt armbandsur före eller efter då?
 
Usch, tur att jag jobbar på ett ställe där problemet inte uppstår ...

Men det påminner om min rörighet när det gäller tidszoner. När folk säger att NewYork ligger sex timmar efter oss (eller är det före?) så gör min hjärna en kollapssnurr ...
Om klockan är 13 hos oss är väl klockan 07 där? I min värld är de då ”före” oss (eller innan för att vara mer med i min hjärna) men tydligen är de ”bakom” oss och därför ”efter” ... Eller är det tvärtom?:confused::confused:

Jag tänker mig en klocka och i mitt språkbruk kan aldrig ”efter kl 15” betyda kl 14. Så kl 07 är alltid ”före” kl 13.
Jag diskuterar aldrig tidsskillnader eftersom jag vet att jag inte fattar ...
Det är olika sorters "före" och "efter" som du inte kan jämföra med varandra.
Det ena är före i det verkliga tidsförloppet, det andra är bara "före" i hur man kalibrerar sin mätskala.
 
Usch, tur att jag jobbar på ett ställe där problemet inte uppstår ...

Men det påminner om min rörighet när det gäller tidszoner. När folk säger att NewYork ligger sex timmar efter oss (eller är det före?) så gör min hjärna en kollapssnurr ...
Om klockan är 13 hos oss är väl klockan 07 där? I min värld är de då ”före” oss (eller innan för att vara mer med i min hjärna) men tydligen är de ”bakom” oss och därför ”efter” ... Eller är det tvärtom?:confused::confused:

Jag tänker mig en klocka och i mitt språkbruk kan aldrig ”efter kl 15” betyda kl 14. Så kl 07 är alltid ”före” kl 13.
Jag diskuterar aldrig tidsskillnader eftersom jag vet att jag inte fattar ...

De ligger efter: de ska äta frukost medan vi redan hunnit med lunchen. :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 042
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 486
  • Artikel
Hästnyheter Vi har gjort en liten uträkning för resan till Falsterbo nästa år. Finalen för Elitserien har blivit flyttad dit från Strömsholm...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 355
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp