Vad betyder KL?

• Bukefalos
  • Trådstartare Trådstartare agg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 309
A

agg

Jag har sett att många här på buke börjar sina inlägg med att skriva KL högst upp.
Är detta någon förkortning eller har det någon speciell betydelse?

Sv: Vad betyder KL?

Har också undrat det, tror det betyder knapplån men vet inte varför man skriver det .... ;)

Kl betyder knapplån. Det betyder att man svarar allmänt i tråden och inte på just den personens knapp som man trycker på. Vanligtvis så svarar man ju till en viss person och då till den personen vars knapp som man tryckt på.

Om en person skriver ett inlägg som man vill svara på så är det alltså enklast att trycka på svarsknappen i just det inlägget för då blir det inga missförstånd eller också skriver man kl om man vill svara mera allmänt. Vill man svara trådskaparen (Ts) och inte vill gå tillbaka till ursprungsinlägget eller det inlägget som Ts har skrivit som man vill svara på så kan man istället för kl skriva "Till Ts" eller liknande.

Halvt kl
wink.gif

Och vissa här har en tendens att bli totalt rabiata om någon klickar på deras svarsknapp utan att skriva kl, även om det är helt uppenbart att det är en miss och att inlägget riktades till någon helt annan. Så glöm för guds skull inte bort det.
angel.gif

Fast det kan ju vara bra att få reda på hur det "fungerar", det blir ju färre missförstånd då ;)

Halvt kl
wink.gif

Och vissa här har en tendens att bli totalt rabiata om någon klickar på deras svarsknapp utan att skriva kl, även om det är helt uppenbart att det är en miss och att inlägget riktades till någon helt annan. Så glöm för guds skull inte bort det.
angel.gif

Knapplån

Precis, det är väldigt viktigt. så skriv för allt i världen hellre KL eller knapplån en gång för mkt än för lite, när det ska svaras i en tråd...

:bow:

Aha, så det är den betydelsen det har. Jag har också undrat men inte kommit till skott att fråga. Ser även andra förkortningar som jag inte riktigt har koll på, en som jag kan komma på så här på rak arm är "öht".

Jag vet förstås inte varför de använder förkortningar när det inte kostar extra att skriva ut orden eller är de så att latheten styr? ;)

Du vet att förkortningar inte precis är ett nytt eller ovanligt språkligt påfund?

Liknande trådar

Bukefalos Jag är allergisk mot symboler som man måste gissa sig till vad de betyder. På gröna listen högst upp har Nytt försvunnit och nu är det... 4 5 6
Svar
118
· Visningar
4 908
Bukefalos Bukefalos har varit onåbar flera timmar idag. Jag trodde först att det handlade om de problem vi sett lite av den senaste tiden och...
Svar
6
· Visningar
628
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Det här verkar ha dykt upp idag, har inte sett det förut men annonserna har blivit jättestora för mig. De har blivit så långa att jag...
Svar
2
· Visningar
471
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka