Vad bevisar att man äger en häst!?

A

anna210

Ska snart köpa en häst som min pappa äger.
Hästen har hästpass och är försäkrad.
Undrar om det räcker att man skriver i hästpasset vem som äger hästen eller vad gör man?
Om man ska bevisa att man äger hästen - vad är godkänt som bevis på att man verkligen är ägaren? :confused:
 
Ett ägarbevis- ett papper som bevisar att man äger hästen :bump:
 
Först skall ni ha ett kontrakt mellan er två. När du betalar sedan så be om kvitto, sedan får din far ringa försäkringsbolaget och föra över hästen på dig. Sedan skall det anmälas till ASVH för ägarbyte. Eftersom din pappa har fixat pass till hästen skall han ha fått med ett ägarbevis. Det fick jag när jag fixade det. Där skall båda parter skriva under och skicka in. Jag tror det kostar 300:-

Kram Favina :bump:
 
räcker singeringen att man har mottagit en summa pengar som kvitto? ifall man har standrardavtalet från ridsport?
Där singerar ju säljaren att h*n mottagit pengarna ett visst datum.
 
Rent juridiskt så räcker det mad att man har ett korrekt kvitto/köpeavtal, precis som vilken annan vara. För olika raser gäller sedan lite olika regler för regristrering, men det är egentligen till för rasföreningens administration och har underordnad betydelse vid en tvist av äganderätt.
 
Jag "beställde" ett ägarbevis från asvh när jag köpte min häst, tror det kostade 300.
Sen har jag ju köpekontraktet oxå förstås, och kvitto på banköverföringen till säljarens konto.
Ska snart fixa hästpass oxå! :)
 
Köper man travare av nåt slag så beställer man ett papper om ägarbyte från STC som sedan skickas in till samma ställe, de registrerar sedan det.

Hur det är med andra raser vet jag inte med det borde väl finnas nåt motsvarande. Du kan ju ringa "din" rasförening och fråga.
 
Det är kvittensen på transaktionen som gäller, underskriven av både köpare och säljare. Det är inte registrerad ägare som gäller juridiskt. Kvittensen är gällande.
 
Jag betalade min häst via internet och skrev i rutan Betatalning för och så namn och reg nr. Sen har jag gjort en utskrigt av transfereringen, och det godkändes av avelsföreningen som kvitto.

Vi använde inget standardkontrakt utan skrev ett eget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 118
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 147
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp