Vad bör man ha försäkrat enligt er?

Singoalla

Trådstartare
Spinner vidare på tråden om man måste vara med i A-kassan. Vad "måste" man överlag ha försäkrat enligt er? Min månadskostnad drar iväg (såklart) och ibland känns alla utgifter onödiga. Samtidigt vill man ju inte stå där utan om något oväntat tillslut sker. Jag har:

Hemförsäkring
Djurförsäkring
Bilförsäkring
Livförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Medlemskap i Unionen
A-kassa

Inväntar även hösten för att kunna ansöka om sjukförsäkring igen. Blev nekad sist p.g.a utbränd nyligen och fick ansöka igen när jag varit symptomfri i två år.

Räknade ut för ett tag sen att vi lägger drygt 30 000 kr per år på försäkringar :nailbiting:

Då har vi:

Två hästar
En hund
Två bilar
En hästtransport
Två barn
Liv- och olycksfall på mig och maken
Gård
Traktor
Hemförsäkring
A kassa och medlemskap i facket har vi båda

Hemförsäkring (med drulle, res, rätts, ansvars, olycksfall)

Bilförsäkring (har dock gått ner på halvförsäkring - bilen fyllde just 17 år i trafik)
Assistansförsäkring (jag är händig som en tegelsten och har ofta en dement passagerare med i bilen - två gånger har jag behövt bärgning och några gånger har jag ringt om råd)

Djurförsäkring (våga bryta på Krassliga Pyssling :nailbiting: Nästa djur ska ha högre tak)

A-kassa

Jag har valt bort liv/efterlevandeskydd (finns ingen som är hjälpt av pengar om jag dör) och separat olycksfall (hade det när jag red och tränade kampsport). Mitt sparande är min sjukförsäkring.

Den regel jag lever efter ar att bara forsakra sadant som jag inte skulle ha rad att ersatta sjalv.
Darav har jag ytterst lite forsakringar, da jag hyr bostad samt ar djur, bil och barnfri!
Har liv och olycksfallsforsakring automatiskt via jobbet, utover det ar den enda forsakring jag har reseforsakring, for om jag bryter nacken i Thailand sa vill jag garna bli hemflugen sa fort sa mojligt!

Jag har:

Hemförsäkring
Djurförsäkring
Bilförsäkring
Livförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Medlemskap i Unionen
A-kassa
För mig känns det där som en vettig grund, jag skulle absolut inte vilja vara utan någon av dem men ser inte heller något behov av ytterligare försäkringsskydd.
Den regel jag lever efter ar att bara forsakra sadant som jag inte skulle ha rad att ersatta sjalv.
Darav har jag ytterst lite forsakringar, da jag hyr bostad samt ar djur, bil och barnfri!
Har liv och olycksfallsforsakring automatiskt via jobbet, utover det ar den enda forsakring jag har reseforsakring, for om jag bryter nacken i Thailand sa vill jag garna bli hemflugen sa fort sa mojligt!
Hur tänker du kring att avstå från hemförsäkring? Även om man inte har några ägodelar av större ekonomiskt värde så kan ju ansvarsskydd och rättshjälp vara väldigt värdefulla den dag de behövs.

Hemförsäkring
Försäkring på själva huset (drulle är jätteviktigt pga stora akvarium och dessutom är jag jätteklantig!)
Person (liv pga huslånet och olycksfall/sjuk)
Djurförsäkring
Bil
A-kassa

Det är nog det jag kan komma på.

Jag vill ha och har försäkringar för sådant jag inte på rimligt sätt kan ersätta själv så jag tänker ungefär som @tanten .

Sjuk och olycksförsäkring för mig själv tog jag tack och lov redan som tjugoåring vilket har räddat mig flera gånger. Att ha ett tillräckligt högt belopp och förstå hur en sådan försäkring fungerar är en väldigt viktig del när man väljer sådan. Man kan räkna med att vid mycket svår bestående skada få ut några futtiga procent i invaliditet och då måste beloppet de procenten räknas på vara tillräckligt högt för att det ska bli något vettigt av det.

Pensionsförsäkring är en annan viktig försäkring som gärna glöms bort. Att spara på ett sådant sätt att man både är skyddad när ålderspensionen träder in och att kunna ta ut pengarna i förtid om en katastrof händer är självklart för mig. Att den jag har även är en livförsäkring känns också bra.

A-kassa var också en självklarhet när jag kunde jobba. Även om man tror att jobb alltid kommer finnas står man sig rätt slätt om det blir glapp emellan anställningarna om man inte har pengar att plocka av. Facket kan också vara bra att vara med i om inte annat för att försäkringar ofta ingår eller att priset på hemförsäkring blir lägre. Jag är med i SKPF trots att jag inte är ålderspensionär då det ger så enormt mycket rabatt på hemförsäkringen.

Att försäkra mina djur är självklart liksom mitt hem, bil och transport. Jag vill inte hamna i ett läge där jag pga ekonomi inte kan hjälpa mina djur. Risken finns alltid ändå men jag ser den som minskad med bra försäkring.

Mina barn försäkrade jag givetvis också och såg till att de fick fortsatt bra skydd när de fyllde 25 och barnförsäkringen inte gällde längre utan övergick i annan försäkring.

För mig känns det där som en vettig grund, jag skulle absolut inte vilja vara utan någon av dem men ser inte heller något behov av ytterligare försäkringsskydd.

Hur tänker du kring att avstå från hemförsäkring? Även om man inte har några ägodelar av större ekonomiskt värde så kan ju ansvarsskydd och rättshjälp vara väldigt värdefulla den dag de behövs.

Bor i UK, sa forsakringslandskapet ser annorlunda ut - googlade en policy fran ett av de storre bolagen har och ser att det finns sadana sektioner under contents insurance (hemsforsakring har ar uppdelat pa "buildings" och "contents". Hyresvarden ar ansvarig for allt som galler buildings, incl vitvaror, el, varme etc) men kan inte se att det skulle innebara nagra storre kostnader for mig - har jag sonder en soffa o maste ersatta den, sa ar det inte manga kronor det handlar om - lgh ar inredd med billiga/gamla mobler.
Gallande rattshjalp, sa ar det val mest av hjalp om vi skulle hamna i konflikt med hyresvarden?
Kanske vart o satta sig in i, men ar inget som driver nagon storre oro for mig i nulaget.

Ja eller om det börjar brinna eller blir en vattenskada i ens lägenhet och särskilt om man själv är skyldig till det hela. Då är det också hemförsäkringen som går in. Har man ingen blir man ersättningsskyldig till hyresvärden/föreningen.

Gårdsförsäkring, djurförsäkring (två hästar + hund), bilförsäkring, a-kassa, och någon typ av olycksfalls- och livförsäkring genom facket.

Spinner vidare på tråden om man måste vara med i A-kassan. Vad "måste" man överlag ha försäkrat enligt er? Min månadskostnad drar iväg (såklart) och ibland känns alla utgifter onödiga. Samtidigt vill man ju inte stå där utan om något oväntat tillslut sker. Jag har:

Hemförsäkring
Djurförsäkring
Bilförsäkring
Livförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Medlemskap i Unionen
A-kassa

Inväntar även hösten för att kunna ansöka om sjukförsäkring igen. Blev nekad sist p.g.a utbränd nyligen och fick ansöka igen när jag varit symptomfri i två år.

Jag har en gårdsförsäkring, och en hemförsäkring.
Och självklart bilförsäkring.

Dessutom har jag något slags försäkringar via ridsportsföreningar när det gäller träning och tävling.

Jag har en hemförsäkring, bil halvförsäkring, mina hästars försäkringar. Liv har jag på 50 000 kr, mest för att någon andra ska slippa betala min begravning.

Hemförsäkring/BR försäkring
Katten
a-kassa/fack
bil (när bilen inte är avställd vilket den är just nu)
Olycksfall men ingen sjukförsäkring eftersom jag inte skulle accepteras och inte hade gjort det tidigare heller om det inte var för länge sedan.

Räknade just igenom mina försäkringar och räknar man inte med a-kassa och fack så blir kattens försäkring dyrare än alla andra tillsammans :nailbiting:

Hemförsäkring
Djurförsäkring
Bilförsäkring
Livförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Medlemskap i Unionen
A-kassa

Jag har det som du har men inte livförsäkring, det känns onödigt när jag inte är gift eller har barn.
Har också funderat på sjukförsäkring men måste precis som du vänta tills jag varit frisk i 2 år.
Jag får jättebillig olycksfallsförsäkring via facket, även via min arbetsgivare har vi fått ett bra erbjudande men fackets var bättre.
Bil, hem och djur har jag på samma bolag så då blev det lite rabatt.

Hemförsäkring
Bil + assistansförsäkring
Barnförsäkring
Sjukförsäkring inkl diagnos
Olycksfallsförsäkring
Livförsäkring
Inkomstförsäkring gm facket
Kattförsäkring

Tror det var allt.

Bor i UK, sa forsakringslandskapet ser annorlunda ut - googlade en policy fran ett av de storre bolagen har och ser att det finns sadana sektioner under contents insurance (hemsforsakring har ar uppdelat pa "buildings" och "contents". Hyresvarden ar ansvarig for allt som galler buildings, incl vitvaror, el, varme etc) men kan inte se att det skulle innebara nagra storre kostnader for mig - har jag sonder en soffa o maste ersatta den, sa ar det inte manga kronor det handlar om - lgh ar inredd med billiga/gamla mobler.
Gallande rattshjalp, sa ar det val mest av hjalp om vi skulle hamna i konflikt med hyresvarden?
Kanske vart o satta sig in i, men ar inget som driver nagon storre oro for mig i nulaget.
Även här är nuförtiden (sedan länge såvitt jag vet) försäkringarna separerade mellan å ena sidan fastighet/byggnad = buildings = villaförsäkring/fastighetsförsäkring och å andra sidan ägodelar/person = contents = hemförsäkring. Den som bor i hyrd bostad har förstås inget behov av att försäkra fastigheten, men vill ofta försäkra sina ägodelar. Och som sagt brukar ansvarsförsäkring och rättshjälp, samt en grundläggande reseförsäkring, ingå i hemförsäkringen.
Rättshjälpen är inte begränsad till konflikter med hyresvärden, utan stöttar i alla möjliga tvister.
Ansvarsförsäkring kan vara den viktigaste biten imho, eftersom den enkelt uttryckt täcker elände som du själv kan råka ställa till med. Om du blir stämd på skadestånd täcker ansvarsförsäkringen som regel både juridisk hjälp vid förhandlingarna och, om du blir dömd att betala, även själva skadeståndet upp till ett maxbelopp.

Ett exempel när det är bra att ha en hemförsäkring är, med risk för att måla fan på väggen, om det brinner i ens hyreslägenhet. Utan hemförsäkring förlorar man ofta allt. Visar det sig dessutom att man själv varit mer eller mindre vållande till branden så kan det förstås komma skadeståndskrav från fastighetsägaren eller dennes försäkringsbolag.
(Vilket jag såg nu att även @TinyWiny påtalat.)

Hemförsäkring är väl det enda jag ser som ett absolut måste. Ja och trafikförsäkring då. Annars beror det på ekonomin, vad man kan betala för själv och vad det blir billigare att betala själv.

Jag har hemförsäkring och helförsäkring på bilen. Utöver det är katterna försäkrade, de försäkringarna skulle jag gärna ta bort och lägga undan pengarna istället egentligen då jag trots veterinärbesök inte behövt nyttja försäkringen, men går nån och måste opereras för 40 papp så skiter det sig så de blir kvar.
Har nån sjuk/olycksfallsförsäkring också. Har ingen koll där, det är mamma som sitter med den sen jag var barn.

Och som sagt brukar ansvarsförsäkring och rättshjälp, samt en grundläggande reseförsäkring, ingå i hemförsäkringen
I Sverige ja. I andra länder ser det ofta väldigt annorlunda ut. De flesta som flyttar hit blir förvånade över hur otroligt mycket våra hemförsäkringar täcker.

Det är väl upp till var och en. Jag hade inte velat vara utan hemförsäkring, bilförsäkring, olycksfallsförsäkring. Den sistnämnda hade jag bra nytta av när jag råkade ut för olycka sist med sjukhusvistelse. Fick ersättning för varje natt jag tillbringade på sjukhuset, för akuttransport till sjukhus, alla vårdkostnader, förstörda kläder, mediciner och sveda och värk. Sen har jag försäkring för häst också. Skulle jag hamna i en situation där jag måste prioritera hårt i ekonomin skulle jag i första hand behålla hemförsäkring. Sen får man väl se över sitt behov av övriga försäkringar utifrån ekonomi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka