Vad f-n hände med min höft?

Kivina

Trådstartare
Jag fattar att ingen kan ställa diagnos över nätet, men nån som kanske har en tanke i alla fall?

I fredags skulle jag ta upp snusdosan från nattduksbordet innan jag skulle till jobbet. Jag står med sidan emot eftersom det är rätt trångt mellan sängen och väggen och av någon anledning så böjer jag mig i sidled. Helt plötsligt "smäller" det till höften och det känns som ett knivhugg i höftleden. Jag faller ner på sängen och andas djupt för att ta mig upp sen. Sen dess gör det ont nästan hela tiden, det är en ilande värk runt leden och den strålar ner mot knät. Det blir värre av belastning, vilket gör promenaderna till en plåga. Det förbättras lite med hjälp av icepower varierat med backontrack-ryggskydd och hög dos smärtstillande i form av panda och pronaxen. Men vad tusan hände egentligen med höftstackaren? Nån erfarenhet? Jag är dryga 30 och kroppen känns som den vore 60...
 
Jag fattar att ingen kan ställa diagnos över nätet, men nån som kanske har en tanke i alla fall?

I fredags skulle jag ta upp snusdosan från nattduksbordet innan jag skulle till jobbet. Jag står med sidan emot eftersom det är rätt trångt mellan sängen och väggen och av någon anledning så böjer jag mig i sidled. Helt plötsligt "smäller" det till höften och det känns som ett knivhugg i höftleden. Jag faller ner på sängen och andas djupt för att ta mig upp sen. Sen dess gör det ont nästan hela tiden, det är en ilande värk runt leden och den strålar ner mot knät. Det blir värre av belastning, vilket gör promenaderna till en plåga. Det förbättras lite med hjälp av icepower varierat med backontrack-ryggskydd och hög dos smärtstillande i form av panda och pronaxen. Men vad tusan hände egentligen med höftstackaren? Nån erfarenhet? Jag är dryga 30 och kroppen känns som den vore 60...

Snusens onda biverkningar! :idea:
Nä förlåt, kunde inte låta bli... Men nej, jag vet inte vad det kan vara (hade du varit hund hade jag sagt subluxation med skada på kanten/kulan när den small tillbaka, men så vitt jag vet är du inte det :o), men däremot tycker jag det låter som något du definitivt bör få kikat på av en ickeinternetbaserad expert. Hoppas det blir snabbt bättre!
 
Ja, allt är snusets fel! :D

Bättre att skylla på det än sin egna klantighet..

Doktorn får vänta ett tag, det finns ingen kompetent doktor här uppe och mest troligt får jag värktabletter och en sjukskrivning från denne. Värktabletter har jag och sjukskrivning har jag inte tid med :p
 
Jag fattar att ingen kan ställa diagnos över nätet, men nån som kanske har en tanke i alla fall?

I fredags skulle jag ta upp snusdosan från nattduksbordet innan jag skulle till jobbet. Jag står med sidan emot eftersom det är rätt trångt mellan sängen och väggen och av någon anledning så böjer jag mig i sidled. Helt plötsligt "smäller" det till höften och det känns som ett knivhugg i höftleden. Jag faller ner på sängen och andas djupt för att ta mig upp sen. Sen dess gör det ont nästan hela tiden, det är en ilande värk runt leden och den strålar ner mot knät. Det blir värre av belastning, vilket gör promenaderna till en plåga. Det förbättras lite med hjälp av icepower varierat med backontrack-ryggskydd och hög dos smärtstillande i form av panda och pronaxen. Men vad tusan hände egentligen med höftstackaren? Nån erfarenhet? Jag är dryga 30 och kroppen känns som den vore 60...

Jag tycker du rätt omgående skall ta kontakt med närmaste läkare.... Se till att få en röntgen för att säkerställa att du inte fått en spricka någonstans....
 
Vi kan ju börja med att definiera var du menar att höft och höftled sitter! Kan du lägga in en bild med pilar?
 
Jag tycker du rätt omgående skall ta kontakt med närmaste läkare.... Se till att få en röntgen för att säkerställa att du inte fått en spricka någonstans....

Instämmer. Även en inkompetent läkare kanske kan klara av att skicka på röntgen. ;)

Gå (eller snarare åk!) och få det kollat, @Kivina .
 
Vi kan ju börja med att definiera var du menar att höft och höftled sitter! Kan du lägga in en bild med pilar?
Jag kan fixa det imorgon, just nu ligger jag i sängen och surfar med mobilen. Men jag tänker rent spontant att det borde krävas rätt mycket mer våld på en höft än det den utsattes för, för att det ska uppstå några allvarligare skador..

@Monstermom Ja, inte tänker jag gå till läkaren när närmaste finns 6 mil bort. Än så länge nöjer jag mig med de promenader hunden behöver, även om de också är en plåga.
 
Jag fattar att ingen kan ställa diagnos över nätet, men nån som kanske har en tanke i alla fall?

I fredags skulle jag ta upp snusdosan från nattduksbordet innan jag skulle till jobbet. Jag står med sidan emot eftersom det är rätt trångt mellan sängen och väggen och av någon anledning så böjer jag mig i sidled. Helt plötsligt "smäller" det till höften och det känns som ett knivhugg i höftleden. Jag faller ner på sängen och andas djupt för att ta mig upp sen. Sen dess gör det ont nästan hela tiden, det är en ilande värk runt leden och den strålar ner mot knät. Det blir värre av belastning, vilket gör promenaderna till en plåga. Det förbättras lite med hjälp av icepower varierat med backontrack-ryggskydd och hög dos smärtstillande i form av panda och pronaxen. Men vad tusan hände egentligen med höftstackaren? Nån erfarenhet? Jag är dryga 30 och kroppen känns som den vore 60...

Jag är visserligen blott en lekperson men funderar som @CillaW på om du säker på att det är i höften (som sitter nära ljumsken) som det hela sitter? Ofta kallar folk felaktigt trochanter major, som sitter på utsidan av det som i vardagligt tal kallas för höfterna, för höft.

När du säger att det strålar ner mot knät tänker jag mig (totalt okunnig på området) att du kanske har råkat ut för något liknande "snapping hip" där iliotibiala bandet glidit över trochanter major (som alltså sitter på utsidan av det som i vardagligt tal brukar kallas för höften). Anledningen till varför jag funderar över detta är att knäsmärta, särskilt lateral sådan, kan härledas till tjall med det iliotibiala bandet.
 
Tack för att du frågar. Jag har inte fått igång min dator, ska dra igång den nu.
Höften är något bättre, den klagar "lite" när jag går, har benen i kors eller sitter med benen för brett i sär.. Men hunden måste motioneras och det är skönt att
 
Kanske sträckt dig? Ibland lyckas man ju göra det ganska så rejält i situationer man inte trodde :confused: Min nacke är väldigt känslig för sådant. Kanske det är något liknande?
 
Det låter ganska likt problemen jag har då och då. Enligt min sjukgymnast kommer det från ryggen (men känns som knivhugg i höften, benet viker sig). För mig hjälper det med rörelse rakt fram, tex lugna promenader på snällt underlag och övningar jag fått av sjukgymnasten, och förvärras av sidorörelser, vridningar och många växlingar mellan sitt och stå / gå. Sitta med benen i kors ska jag absolut inte göra, men kan fasen inte låta bli...
 
Efter att ha bildgooglat lite (orkade inte starta datorn iallafall..) så kan jag konstatera att smärtan sitter nånstans runt själva höftleden. Jag provade vrida ut benet lite när jag ligger, då "klånkar" det i höften och det börjar ila än värre.
Jag promenerar minst ett par timmar/dag och smärtan förvärras av promenader.
Hoppas det hjälper lite. Jag har inte tid med läkarbesök den här veckan. Med lite tur så kanske jag hinner nästa. Men hoppas på att slippa.
 
Över en månad senare och höften bråkar fortfarande...
Jag åker till en större stad i helgen och funderar på att boka en tid hos naprapaten när jag ändå är nere.. det är ju nåt som inte är som det ska, suck..

Ursäkta gnället, men jag är trött på att inte kunna stå/gå/sitta normalt. Springer jag, känns det som att benet ska vika sig i både höft och knä..
 
Jag provar naprapaten först. Den är ju trots allt inte av ;)

Tycker denne att jag ska gå till doktorn så får jag ju lita på honom/henne. Då blir ju nästa fråga: Får jag söka sjukvård, som inte klassas som akutbesök, i ett annat län än det jag är folkbokförd i? Kan ju lika gärna passa på när jag har närmare och bättre med tid att ta mig till sjukvården under nästa vecka tänkte jag :)
 
Men alltså...:crazy:
Även om risken inte är så stor så kan det ju bli så illa att du får problem en längre tid, i allra värsta fall resten av livet (om du fortsätter som nu) ok, en överdriven tanke kanske - men inte omöjlig.
Du har alltså inte ens tänkt tanken på sjukgymnast åtminstone?
Och exakt hur kan du så säkert veta att läkaren är så inkompetent att du chansar och låter bli??
Sedan vet jag inte om det är en försäkringsfråga, men kanske?
Och hundarna, antingen minskar du ner era promenader ordentligt (har svårt att tro att de faktiskt tvunget behöver motioneras i timmar varje dag) men om de är av raser som mår dåligt av att inte få jobba ordentligt och mentala övningar inte är aktuell så skaffa en doggywalker.
Vill du bli bättre måste du ju uppenbarligen vidta åtgärder.
Krya på dig :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp