Bukefalos 28 år!

Vad får barnkalaset kosta?

S

susekl

Har inga barn själv men läste en artikel igår i Göteborgs-posten om att det finns folk som kan lägga ner runt en 1000-lapp per barn i kuvertavgift för ett barnkalas.:eek: Och då talar vi alltså om barn, inte ungdomar där det kanske kan kosta lite mer för att det finns lite andra krav på vad som bjuds att äta o.s.v. Givetvis förstår jag ju att detta är extrema varianter som inte alla gör men jag blev ändå lite chockad för det fanns inte i min värld. Att det finns firmor som ordnar hela barnkalaset med teman och annat och föräldrarna gärna köper detta för att slippa fixa och leka med barnen själva. Att det finns föräldrar som gärna hyr in en prinsessa för 1800 kr/ timme.Sen fanns det billigare varianter där man kunde beställa servetter, muggar, tallrikar med samma tema t.ex. Spindelmannen och presenter till godispåsarna etc. etc. etc.

Jag bara undrar vad som hände med popcorn, varm korv med bröd och dricka och kanske en tårta efteråt eller en godispåse utan presenter? Och några roliga lekar? I min värld så är det barnet som fyller år som får en present av de som är bjudna. Om man har lagt ner 1000 kronor per barn ena året på födelsedagskalas vad toppar man då det med nästa år? Blir barnen gladare om det dricker ur en mugg med spindelmannen och har en servett och tallrik med detta på istället för vanligt dricksglas o.s.v.?

Nu är jag nyfiken på vad ni föräldrar kan tänka er att lägga ner för summor på ett barnkalas? Vad är viktigt på ett barnkalas? Jag dömer inte någon utan är bara nyfiken på hur det ser ut runtom på Bukefalisternas barnkalas och vad ni tycker är rimligt.
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Sådana kalas finns inte i min värld heller.:eek:
I fjol fick dottern ha sitt första barnkalas. Vi hade korv med bröd, tårta och lite kakor. Alla fick godispåse m lite godis och frukt, en ballong, och en skojig penna i. (Tror pennorna kostade 12 kr styck.) Påsarna fick de i en fiskdamm. Så lekte vi lekar så klart! Jag hade köpt lite skojiga servetter, i övrigt var det dukat med vanligt porslin.
I år ska hon istället få ta med sig ett par kompisar på bio och McDonalds.
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Hahahahaha!!!! Vilket slöseri med pengar! De där kalasen är nog mest för de vuxna, tävlan om bästa barnkalaset :D hehe...

5-årskalaset i vintras var vårt största hittills med 9 bjudna barn. Det var trångt i vårt lilla kök och vårt minibord med ihopknökta stolar kan jag tala om (bor i trea) men barn tycker bara det är mysigt!

Vi bjöd på en sorts kaka och muffins och hemgjord godistårta som var mycket uppskattad. Rosa och svarta godisar ringlade i snygga mönster imponerade! :laugh: Efter fikat var det presentöppning på vardagsrumsgolvet, sen fiskdamm (med den klassiska utrustningen sop+snöre) där alla fick ca 10 godisar + 2 ballonger + 1 mandarin i påsen. Sen var det fullt ös med att blåsa ballonger. Lyckat kalas med jätteglada barn och hade inte önskat något annat.
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Jag har aldrig hört talas om någon som lägger 1000 kr per kuvert då man har barnkalas, tror det är MKT överdrivet.

Eller finns det någon? Har någons barn kanske varit på ett sånt kalas?
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Nu har jag inga barn, men aldrig att ett barnkalas skulle få kosta så mycket pengar om jag fick bestämma. För vems skull är det man lägger ned så mycket pengar egentligen?

Alltså, t.o.m 100 kr per barn skulle jag tycka var mycket pengar! :eek:

När jag var liten så var det väl på sin höjd fiskdamm där man fick en tabelttask med tillhörande förmaning om att man inte fick äta förrän man kom hem och frågat föräldrarna om det var OK.

Annars var det väl korv med bröd, tårta och lekar.

Det var någon som i en annan kontext skrev att vi idag gör våra barn till små kejsare (i negativ bemärkelse alltså) och det ligger kanske något i det?
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

För småttingar så bör det bara vara lite korv och tårta och en godispåse, alltså inte så värst mycket. När de är i skolåldern så skulle jag kunna tänka mig att om mina barn väldigt gärna skulle vilja ha sitt kalas tex där det finns ponnyridning, spela in en skiva eller gocart eller nåt annat som kostar lite per barn så skulle det kunna vara okej att lägga 100-150 kr per barn om det är en grupp på max 10 barn. Men jag tycker att det är lite läskigt med de där extremt kreativa piffmammorna som lägger hur mycket tid som helst på att klä ut sig till magiska häxor och smycka ut hela hemmet som pepparkakshuset och sånt. Men om det skulle ingå något roligt att göra som barnen verkligen uppskattade, då skulle jag kunna tänka mig att lägga lite pengar på det.
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Oj :o

Vad snål man känner sig när man läser om sånt här:cool:

På dotterns 5-årskalas som vi hade sent i december så bjöd vi på pastasallad. Jag hade kokat sådana där skruvar i olika färger & så var det kyckling i bitar och lite olika grönsaker.
Hade inte blandat ihop salladen utan de fick ta vad de gillade & så var det Rhode Island-dressing till.
I stället för tårta så hade jag gjort sockerkaka som jag skar upp i skivor som jag sedan tryckte stjärnor ur med pepparkaksformarna & så fick de jordgubbsmousse och jordgubbe till.
Istället för godispåse så fick de en liten pixiebok inslagen som en julklapp.

Ungarna verkade väldigt förtjusta i vad de fick att äta och de blev så glada för sin lilla julklapp att de nog inte ens tänkte på några godispåsar (var iallafall inten som frågade efter godis, inte ens dottern)
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Herregud:eek:

När mina barn var små så hade vi ofta pannkakstårta:d eller korv med bröd och glass eller tårta efteråt, godispåsen var nog det som kostade mest, i runda slängar gick väl barnkalasen på 300 kr då. mina barn är 16 och 18 så det är ju ett tag sedan de var små.
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

OJ!:crazy:

Jag hade enkla kalas när jag var liten med fiskdamm och olika lekar.
Favoritleken var när mamma gjorde i ordning olika burkar som alla barn fick lukta i och så gissa vad det var. Och även burkar att känna i och komma på vad det var:love:Det var roligt!
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Vi har så litet barn att kalas är mest kaffe och presentlämning för vuxna släktingar..

Kommer ihåg att min mamma ordnade jättekalas när jag var yngre. Hela släkten och alla dagisbarn + fröknar (litet allergidagis) fick komma. Trots det kan jag knappt tro att det var dyrt. Jag är född mitt i soligaste juni, så vi var alltid på gården. Kommer ihåg att det var hemmabakad tårta och fiskdamm man fick fiska en slickepinne ur.. Men inte så mycket mer kanske. När jag blev äldre (ettan osv) hade vi ofta "föräldrafri" fest med mamma på övervåningen. Då åt vi nog korv med bröd eller hemmapizza, brände upp en lampskärm per år och dansade till musik i vardagsrummet. Lekte även typ ryska posten, men sånt är ju gratis det med. Konstigt att folk betalar för kalas när det finns så mycket roligt att göra i grupp utan att betala.

Kan inte förstå hur någon skulle vilja slösa så mycket pengar på ett kalas för småbarn. Barn + mat + lekar är nog det man behöver. Barn har fantasin att fantisera fram att dom ÄR spindelmannen - mycket bättre än att ha honom på bild på en mugg :D

Håller med någon ovanför som skulle kunna satsa lite mer på kalas med t.ex ponnyridning när ungarna blir större.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Vad skönt att höra att det fortfarande finns helt vanliga kalas! Kan ju förstå det här med aktiviteter för barn som är lite större, det tycker ju de ofta är väldigt roligt. Vet att syrran hade nåt sånt för ett av sina barn och det var väldigt uppskattat. Enligt den som var intervjuad i tidningen så fanns det föräldrar som lade 1000 kronor per barn och då fick de (firman som personen representerade) ordna allt.

När jag var liten så hade vi godis, lekar typ fiskdamm och hela havet stormar eller liknande, något enklara att äta och oftast pannkakstårta:d för att det var min favorittårta. Kan fortfarande ha pannkakstårta ibland till födelsedagen för att jag tycker det är så gott men nu får jag ju göra den själv förstås.:D

Det låter som att ni ordnar roliga kalas för era barn, ni som har svarat här!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Helt sjuka summor:eek:

Kompisens son fick dock en ordentlig avslutning på sitt kalas då han fyllde år för ett par år sedan.
Han hade sitt kalas nån vecka efter påsk. På självpåskafton hade han trillat, slått upp ett jack i huvudet och hela kvällen spenderades på akuten.
Därav blev aldrig påskraketerna avfyrade, utan sparades till kalaset. Så som avslutning när alla föräldrar kommit för att hämta sina barn så fyrade vi av ett hej-dundrande-fyrverkeri.
Vart liiiiite jobbigt för andra föräldrar vars barn oxå ville ha raketer på sitt kalas....i september, eller annan fyverkeri-fri månad på året:crazy::D
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Vi hade ett härligt barnkalas i söndags och där var inga tusenlappar inblandade.

Vi bjöd på kakor och hemmagjord tårta och efter det lekte och senare fick de glass vilket uppskattades i värmen :D

En liten godispåse fick de också men det var allt.
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

När det gäller yngre barn verkar det snarare som det är de vuxna som tävlar om mest påkostade kalas, barnen bryr sig inte det minsta bara de har kul.
Som folk redan skrivit är det nog fortfrande vanligast med korv/hamburgare/pizza & tårta tex, fiskedamm är ju jättekul där alla får påsar med godis & frukt.Sedan kan de leka lite & så har det blivit at kolla på film, iaf när jag var mindre.
Barn har nog inte så stora krav.
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Vi brukar oftast inte ha kalas alls för våra barn! Däremot brukar vi ordna en sommarfest om barnet önskar så... Minstingen som är åtta har flera år i rad haft traktorträff för sina kompisar. Han bjuder ca 10 barn och allihopa har med sina tramptraktorer och sen rejsar de runt med dem, efter det blir det korv/hamburgare, sedan glass. När det är uppätet så är det ponnyridning(egen ponny)och sist brukar det bli en tur på traktorsläp(egen traktor)

I år valde vi dock att ha kalas för honom. Vi var på bowlinghallen och kalaset, som var för 10 barn, gick på 900 kr för allihopa. Då ingick en timmes bowling och pannkaksbuffé.

De större barnen brukar ha kill/tjejträff, då lagar jag eller de mat och det brukar bli 3-4 kompisar. Först mat, sen film och chips med dricka!

Min dotter fyller 15 år idag!!!
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Min dotters senaste barnkalas var ett "bad-kalas". Vi hade hyrt simhallen i närheten för en timma, och simhallscafét fixade korv med bröd, glass och popcorn. Detta gick på 1000 kr för hela kalaset (10 barn), vilket jag tyckte var en helt OK summa med tanke på hur kul barnen hade (och att jag själv slapp ordna lekar, är verkligen urkass på det....)! Hur man skulle känna behov av ett kalas för tio gånger så mycket pengar, det förstår jag inte riktigt....
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Där vi bor har det blivit väldigt populärt att hyra in sig i div. olika lekland som har färdiga barnkalaskoncept.
Vissa föräldrar tycker det är jättebra -och ungarna har verkligen roligt- men jag kan tycka att det blir lite anonymt då flera födelsedagsbarn har kalas samtidigt på dessa ställen.

Jag antar att den nya trenden med "mallade" barnkalas är en förlängning av detta.
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Sådana kalas finns inte i min värld.

Det blir godis, frukt, tårta, varmkorv osv.

Man kan ju vara väldigt kreativ och fixa ett kul kalas för sin unge utan att man måste vara miljonär.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att låta någon annan planera allt själv. Det är ju min unge som fyller år.
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Det finns många olika slags människor även fastän man inte har sett eller hört om det.
 
Sv: Vad får barnkalaset kosta?

Här i stan är det populärt att hyra in sig på busborgen. Vet inte vad det kostar men det är nog inte superbilligt.
Min kompis hade problem att hitta på vart hon skulle ha kalas för barnen för alla ställen var redan "använda"!!

Själv sattsar jag nog på skogen med grillkorvning och dyligt när det blir dags för kalas....
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
870
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Hur har ni födelsedagskalas för de små? Bara släkten? Släkt + vänner på en gång eller flera kalas? Jag är en ond människa :o Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 578
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp