Vad får era bilar dra på B-kort?

Sv: Vad får era bilar dra på B-kort?

-08 VW PASSAT VAR TDI SYNCRO

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500

Supernöjd med bilen trots att det är en gammal en :)

Det går bra att koppla ett släp med totalvikt på upp till 1500 kg, men du får inte utnyttja släpets maxlast isf. 1300 kg är max bruttovikt, alltså vad vågen visar för stunden.

Japp, så är det. Det var slarvigt av mig att inte förtydliga det..

Ford Focus B: 1200 kg BE: 1200 kg

Jeep Cherokee B: 1300 kg BE: 2500 kg

Senast ändrad:

har en kompis som ska sälja sin bil å där e dock ingen drag krok på men enligt henne står de i papperna att den får dra 1900 kg på B kortet :o Kan de verkligen stämma?????

Nej, det kan inte stämma. Släpets totalvikt får inte överskrida bilens tjänstevikt. Samtidigt får inte bilens och släpets totalvikter tillsammans överskrida 3,5 ton.

Det betyder att om man antar att bilens tjänstevikt är 1900 kg så överskrider inte släpet den vikten. Men totalvikten ligger högre än tjänstevikten och hur mycket högre den är är ointressant i det här fallet för om man lägger ihop bilens tjänstevikt (antagna 1900 kg) och släpets totalvikt (1900 kg) så får vi en vikt på 3800 kg redan där. Då har man överskridit gränsen på 3,5 ton.

Senast ändrad:

Jag tror att jag räknade ut nån gång att en teoretisk maxvikt för B-kort ligger nånstans på 1700 kg, om man anpassar bilens vikt så att man får ha en passagerare med sig men inte så mycket mer. ;)

Det högsta jag sett i verkligheten är 1600 kg.

Det går bra att koppla ett släp med totalvikt på upp till 1500 kg, men du får inte utnyttja släpets maxlast isf. 1300 kg är max bruttovikt, alltså vad vågen visar för stunden.

Ahaaaa, men då är det ju plötsligt glasklart ju! Tack :love:

Ja det verkar så. Tillverkarna har fördelat mer tillåten vikt på taket än på kroken på senare årsmodeller. Antar att det beror på att det är fler som vill lasta takboxen än dra häst.... För att klara detta drar vi med en gammal 4-hjulsdriven Audi A4, istället för nyare A6 (också 4-hjulsdriven). Minns inte årsmodell men gjorde nyligen en uppdatering från tidig 90-talare till senare modell (också 90-talare).

Har en VW Passat -03

När det står såhär:

Tjänstevikt, kg: 1550

Totalvikt, kg: 2000

Max släpvagnsvikt, kg: 1300

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500

Vilket är det som gäller då? Får jag dra max 1300 då?

(Ja förlåt, jag må vara lite trög...) :D

Men om man har E-kort i detta exempel då? Är det fortfarande 1300 pga att bilen inte får dra mer?

(också trög....:crazy:)

Japp. Bilens begränsning går alltid först om den är lägre än B-kortsbegränsningen.

KL

Volvo 940 -98 - 1550 kg på B-kort. Håller hårt i bilen fram tills jag lyckats ta BE : )

***Knapplån***

Blev lite glatt överraskad när jag läste att min nya bil, en Toyota Auris -08, får dra 1300 på B-kort. Inte för att jag tänker dra någon hästtransport med den, men ändå. Vår RAV får dra 1500.

Är det en 3-dörrars ni har??

*kl*

LR Discovery 800kg på B och 3500kg på BE
V70'n får dra 1500-någonting på B. På BE har jag faktiskt ingen aning, har aldrig varit aktuellt.

Volvo V70-00 Blackline: 1510 kg med B-kort, 1600 kg högsta vikt bromsat släp. Min boggievagn är typad 1380 = lastar 1 häst inom ramen för det tillåtna.

...tillägger att jag har rätt små hästar ;)

...och jag har uppdaterat bilparken med en Kia Sorento-08. Får dra 750kg med B-kort och 3500kg med BE.

*kl

Har skummat igenom tråden lite snabbt då jag själv har bestyr med bil+trailer vikter och har en liten fråga. Om vi säger såhär, en transport har en totalvikt på kanske 1500kg på papperet och en tjänsevikt på runt 700kg, då är ju totalvikten alltid 1500kg oavsett om du har en eller två hästar i transporten? Om man blir stoppad av polisen åker man väl dit även om man bara lastat en häst och kör lagligt i vikt men transportens totalvikt är ändå 1500kg på papper så det är väl ändå olagligt? Eller har jag fattat fel? Jag fattar ingenting ;)

Min bil drar endast 1290kg så jag är busig och kör olagligt för jag har inte BE ;)

Senast ändrad:

Mitsubishi Carisma GDI med automat, får dra 1400 på B-kort.
Det räcker för mig släpet väger 1400 och jag kör aldrig mer än en häst i taget.
Planerar att ta E-kort snart ändå.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 085
Senast: tara
·
Fordon Det verkar som att jag måste köpa en annan bil för min får mer och mer fel som kostar pengar och frustration. Jag är en småbilsförare... 2
Svar
23
· Visningar
752
Senast: sthu
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka