Vad FÅR man prata om?

Sv: Vad FÅR man prata om?

Du FÅR prata/fråga om vadsomhelst, men du kan inte förvänta dig att den andra personen reagerar väl på allt.
Jag skulle säga att det är upp till den andra personen huruvida den vill svara eller kommunicera hur den reagerar på det.
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Någon man träffar på en fest, en arbetskamrat på nya jobbet, en släktings nya partner eller vem det nu är man vill lära känna lite bättre. Vad är okej? Och hur ska man då föra ett samtal utan att trampa på ömma tår när man inte känner personen och därmed inte vet vad som är känsligt?

Jag är väl ovanligt omänniskoorienterad kanske. Men jag tycker det är mycket roligare att veta vad någon tycker om saker än att veta personliga data.

Dessutom är det det som är "lära känna" för mig, att veta mer om åsikter och hobbies. Då letar man gemensamt intresse och hittar man ett kan man prata länge! Rena personuppgifter som vikt, lön, status, huspris, sterilitet osv hör inte till -lära känna för mig. Jag kommer ändå att glömma bort det.

Pratar gärna om böcker, filmer, musik, hästar, historia, konst, kampsport, vädret. Pratar man om jobb kanske det är kul att veta mer om vad man gör på en viss typ av arbete, men samtidigt kan det vara urtrist för personen att behöva berätta allt om vad en veterinär gör en gång till så då får man väl vara försiktig.
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Men jag tycker det är mycket roligare att veta vad någon tycker om saker än att veta personliga data.
Jag håller med!!

Det är inte så roligt att veta vad en person jobbar med, eftersom det säger väldigt lite om en människa egentligen. Då är det mer intressant att fråga vad personen gör på sin fritid och sen utveckla samtalet där. Och i ärlighetens namn, vem vill sitta på en fest och snacka om sitt jobb? Man är ju där för att ha kul och för att umgås på sin fritid. Inte för att snacka jobb.

Jag är inte ett dugg känslig så mig kan man fråga vad som helst. Och någonstans förutsätter jag att andra människor är så också. Vill de inte svara får de väl svara att de inte vill svara på den frågan och byta samtalsämne. Man läser ju av människor dessutom! Det går ju att se på en människa ifall denne tycker att någonting är jobbigt eller inte. Och så dundrar man kanske inte rakt in, utan man börjar med någonting enklare som man sedan pratar om och utvecklar, så att personen inte får en chock. Prat-uppvärmning!
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Du får skilja på personer som du håller på att bygga upp en vänskap med och någon du sitter och kallpratar med. Vi som är lite mer privata av oss tycker inte om att dela vårt liv med vilt främmande människor och det är därför vi upplever det som oartigt och besvärligt när personer man precis mött blir för närgående och ställer för personliga frågor. Jag tycker om att prata med nya människor men inte om sånt som är personligt.

Sitter man i tex en middag med okända människor ställer man inte personliga frågor. På sin höjd var bor du och vad gör du, och när de sen svarar så får du aldrig fråga varför. Det är extremt oartigt. Det artiga svaret är tex "det låter trevligt, jag jobbar med xx", "min faster bor också där" eller "har du jobbat med det länge". Prata istället om vädret, senaste filmen du såg, om de läst någon bra bok. Neutralt men artigt.

Är det däremot en person man mött som man känner att man verkligen klickar med och gärna vill bli vän med (och du tror personen känner likadant) kan man efterhand bli mer personlig. Men busar du på för snabbt i början lär det inte bli någon vänskap, så försök tänka efter och börja med neutrala ämnen. Kanske har ni en gemensam hobby, gillar samma musik, böcker etc. Det är bra ämnen att prata om, och man lär känna en person utan att man går in för nära så att han/hon känner sig trängd. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad FÅR man prata om?

Det är inte så roligt att veta vad en person jobbar med, eftersom det säger väldigt lite om en människa egentligen. Då är det mer intressant att fråga vad personen gör på sin fritid och sen utveckla samtalet där.

Exakt, det gör jag oftast istället för att fråga om jobbet, det kryper nog fram ändå om det är så. Man kan ha jättetur också, om sällskapet är lite segpratat kan man ha tur och det har liknande intressen som personen mittemot. Så får man lyssna istället!

Jag är en av de som är känsliga för frågor. Men jag är inte värre än Ramona, man får såklart gärna fråga om jag har släkt med spetälska vid en middag, men om jag svarar undvikande så kan vi byta ämne.:sneaky: Speciellt om jag är uppenbart vag fortsätt inte tjata -Men vad VAR det din väninna hade för sjukdom, huset kostade, era lån såg ut.

Centaur beskriver det bättre btw!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
378
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 043
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp