Vad FÅR man prata om?

Sv: Vad FÅR man prata om?

Då kan du få hjälpa en socialt obegåvad människa. Vad pratar man om med en människa man bara träffat hastigt en eller ett par gånger förut? man vet kanska vad dom jobbar med, vad dom studerar eller att dom flyttat hit från en annan ort. Vad är bra(ej känsliga)ämnen då, när man inte vet mer?

Hela din frågeställning går ut på att ställa frågor till andra.

Det gör man väl inte om man träffas i sociala sammanhang? Man talar om väder, om aktuella ämnen, om intressanta fenomen i samhället. Man FRÅGAR inte så mycket.

Det finns ju oändligt med samtalsämnen som inte går ut på att förhöra den andre om dennes liv? Eller vika ut sitt eget, för den delen.
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Då kan du få hjälpa en socialt obegåvad människa. Vad pratar man om med en människa man bara träffat hastigt en eller ett par gånger förut? man vet kanska vad dom jobbar med, vad dom studerar eller att dom flyttat hit från en annan ort. Vad är bra(ej känsliga)ämnen då, när man inte vet mer?

"Jag såg på nyheterna att..." OK, du kanske måste offra 10 min för att kolla på nyheterna innan du drar till partyt...

"Jag läste i lokaltidningen att..." Bläddra igenom din lokaltidning, läs det du fastnar för, 10 min...

"Det går en ny film... Har du sett den?" Läs bioannonser, 10 min?...

"Den här såsen/köttbiten/fisken/maträtten smakar gott... Det påminner mig om..."

"Gott vin! Kan du något om vin?"

etc... etc... etc...
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Försöker att undvika att fråga för mycket. Vill någon säga något så säger personen det. Även "hur mår du" kan uppfattas som att trampa på någons tår. Därför ledande frågor är bättre. "mår du bra".

Edit: skillnad om man känner personen men jag menar vid ytlig bekantskap :).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad FÅR man prata om?

Jag tycker att man kan fråga precis (nästan) vad som helst!
Men som någon annan skrev, acceptera bara svaret.
Tex har du barn? Nej....ok!
Inte...varför då?
Men det kan var ok i tex är du nyinflyttad? Ja....hur kommer det sig att du valde att flytta just hit?
Förstår du? En ofrivilligt barnlös kan ju liksom inte säga så mycket mer än att jag kan inte få barn, och det är kanske inget man har lust att berätta för någon man inte känner. Och eftersom man inte vet om personen är barnlös ofrivilligt eller frivilligt, så är det säkrast att inte fråga.
Men varför man valt att flytta till en ny ort, brukar inte vara känsligt.
Och om det är det, då får alla sluta prata med varandra.
Man kan inte vara så rädd för att trampa folk på tårna så att det enda man kan prata om är vädret!! Så tycker jag iaf :)
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Som barnlös (barnfri?) singel, upplever jag att det är mest ytliga bekanta/ nya bekantskaper som ställer frågor om varför jag inte har barn, varför jag är singel etc...

Jag har aldrig någonsin varit med om att någon frågat nån av mina singel/barnfria vänner såna frågor. Verkligen aldrig. Jag blir lika förvånad varje gång som någon här på buke skriver om detta (för det är enda stället jag har varit med om det).
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Jag har aldrig någonsin varit med om att någon frågat nån av mina singel/barnfria vänner såna frågor. Verkligen aldrig. Jag blir lika förvånad varje gång som någon här på buke skriver om detta (för det är enda stället jag har varit med om det).

Det är ju så vanligt att det till och med finns en nyutkommen bok om det. Antologin Ingens mamma, där tolv frivilligt barnlösa skriver om vad det kostar dem att trotsa normen.

Länk
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Jag har nog haft turen att slippa ha såna bekantskaper som ställer den typen av frågor runt mig och mina singel/barnfria kompisar.
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Jag anser nog att man får fråga om allt som inte är alltför personligt.
Att fråga vardagliga saker som var man jobbar, var man bor, om man är singel/gift osv är givetvis helt vanligt småprat och visar ju på att man har ett intresse för personen. Jag uppskattar att folk är nyfikna och intresserade.
Att däremot fråga när man senast hade sex, hur ofta man bajsar eller 'du har inte funderat på att operera näsan" är definitivt att gå över gränsen. :p

Om någon tar illa upp av en vanlig fråga så är det ingen person jag skulle vilja umgås med ändå så är den lite känslig så får den väl fortsätta vara det med någon annan.
Det är en sak om folk pushar och pushar på en fråga trots att man sagt ifrån, men det är ju en helt annan sak..
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Dina vänner kanske inte tar illa upp av sådana frågor och pratar därmed inte om det?

Jag har fått frågor om det, men jag tar inte illa upp så det finns ju liksom ingen anledning för mig att ta upp det med någon annan.
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Det skriver jag under på! Katter (och djur öht) är ett superbra samtalsämne. Det är ganska få som inte har någon åsikt alls, även om åsikten kanske är negativ :). Jag satt nyligen en trerättersmiddag i ett annat land med helt nya bekanta och pratade om djur. Vi hade jättetrevligt!
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Man riskerar ju alltid att trampa på ömma tår i det sociala livet. Man har ju ingen aning om vad personen framför en har för åsikter, upplevelser eller humör för dagen. Men det är ju en risk man får ta om man är lite nyfiken på folk. Om man nu råkar ge sig in på något som verkar känsligt så släpper man bara det och pratar om något annat.
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

*kl*

jag blev lite fundersam häromdagen vid ett möte med en ny person, en nyinflyttad grannes flickvän som var på besök samtidigt som vi var där.
Vi inledde ett samtal och jag frågade "och var bor du då?", varpå hon fick ett lätt panikslaget uttryck och svarade något i stil med "eeh...det är lite olika".
Jag släppte ämnet såklart och kände mig väldigt dum, men samtalet ville inte riktigt ta sig efter det.
Efteråt funderade jag på vad som blev dumt. Min fråga var ju verkligen inte menad som något snokande utan en sån sak man frågar för att få igång ett samtal.
Och jag tänkte att om man har en väldigt känslig situation kring något i livet, inom ett område som är sannolikt att man kan få frågor kring, kan det väl vara en bra idé att förbereda ett neutralt svar? För sin egen skull.
Jag menar, hade hon bara svarat med namnet på nån by eller stad och sen bytt ämne så hade jag inte funderat ett dugg vidare på saken. Men nu blev jag ju faktiskt nyfiken, mot min vilja...vad var det för hemligheter med hennes boende?
 
Sv: Vad FÅR man prata om?

Så gör ju jag om jag får en fråga kring något jag inte vill prata om. Jag ger ett luddigt svar och fortsätter sedan med något helt annat. Då framgår det att jag inte vill prata om det första ämnet men ingen behöver lämnas med en pinsam tystnad eller känslan av att ha trampat på en öm tå.
 

Liknande trådar

Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
381
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 046
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 047
Senast: mars
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp