Vad fattas hästen när han äter hästbajs?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ÅsaS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 4 903
Å

ÅsaS

Två av häastarna i stallet äter hästbajs, mineraler får dom men behöver dom någon extra vitamin? har börjat med foderkalk (b-vitaminer) till dom i dag. Men om jag kan få andra tips så blir både jag o hästarna glada.
ÅsaS

Sv: Vad fattas hästen när han äter hästbajs?

Det troliga är att de försöker stabilisera sin tarmflora. Kanske bakjäst, foderjäst om de är känsliga för levande jästsvampar (antagligen inte bägge) eller Proviva.

Det enda man kunnat konstaterat när vuxna hästar äter bajs är fiber och proteinbrist. Se över era foderstater. Mineral, vitaminbrist eller mag/tarmstörningar har aldrig påvisats när det gäller koprofagi. Inte ens vilda hästar äter bajs vid mag/tarmstörningar utan endast då grav näringsbrist råder.

Ligger nog något i det du säger för min fångis käkade bajs innan han fick sin extremt dåliga mage. Idag är den i balans tack vare en betydligt större fodergiva. Har inte sett honom äta sedan dess.

Han får foderjäst inte foderkalk. Och så får han från o med i dag proequo. Men då får vi kanske testa med mer foder till dom pållarna.

Tänkte just det. Funderade över vad det var för b-vitamin i foder-kalk. Låter som en vettig behandling. Har hört mycket positivt om proequo. Just det har jag inte provat. Men det som fick min maghäst bra var en större fodergiva.

Proequo är jag jättenöjd jag gav det till min häst när han blev sjuk måndagen före julafton, han hade en störning i tarmfloran. Då köpte jag foderjäst och proequo det gjorde susen. nu är det ju bra att till dom två bajsätarna också(som inte är mina) för min får det fortfarande.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 301
Senast: lundsbo
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 181
Senast: Mint
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka