Vad finns det för alternativ?

Sparrisen123

Trådstartare
Visste inte vad jag skulle välja för prefix... Hur som helst. Det måste ju finnas något alternativ även för såna som mig, så tänkte fråga om nån här har koll på vad.
För tillfället studerar jag, men det fungerar inte alls p.g.a. psykisk ohälsa. Jag har kört det tåget åt skogen helt och har inte längre möjlighet att få bidrag + lån från csn (förrän jag läst in typ 30 hp).
Jobba mer än max några timmar i veckan känns som en omöjlighet, inte för att jag inte vill kunna jobba/plugga, men jag mår helt enkelt för kasst.

Vad finns det då för alternativ för att få nån sorts inkomst? Är det bara soc som finns?
Om jag t.ex. skulle bli sjukskriven, då har jag vad jag förstår inte rätt till pengar från FK eftersom jag ju inte får nåt från csn nu längre. Och slutar jag plugga och skriver in mig på AF måste jag naturligtvis vara arbetsför, och det är jag ju inte. Så... Hur göra?
 
Sv: Vad finns det för alternativ?

Om du är sjuk ska du bli sjukskriven. Sen får FK avgöra om du har rätt till ersättning eller inte.
Är det så att du av ngt skäl inte har rätt till det så kan du ev ha rätt till någon form av ersättning från soc.
Men jag tror det blir svårt att få utan att vara sjukskriven eller arbetssökande eller likn.

Och om du är sjuk ska du sjukskrivas och få vård.
Däremot kanske du kan nekas ersättning av FK om du inte går på vård som anses lämplig för dig.

Att du inte längre får csn vet inte jag om det behöver betyda att du inte har rätt till ersättning av FK som sjukskriven.
Börja med att gå till en läkare. Den kan förhoppningsvis hjälpa dig vidare.

Lycka till!
 
Sv: Vad finns det för alternativ?

Tack för ditt svar.
Jag kan ju ha missat nåt, men som jag förstår det är den enda ersättning jag öht skulle kunna få från FK aktivitetsersättning, men då ska man beräknas inte kunna jobba alls på minst ett år och det går väl inte att säga när det gäller depression och liknande.
Men jag antar att det är bäst ändå att diskutera det med en läkare, och det är förhoppningsvis på gång inom någon/några veckor.
 
Sv: Vad finns det för alternativ?

Jag har aktivitetsersättning men bara på halvtid. jag jobbar 50 % så det kan man visst få
Har depression och ångest och tvångssyndrom
 
Sv: Vad finns det för alternativ?

Va så lite så!

Och om du inte blir godkänd av FK så kan du få socialbidrag. jag hade det flera år trots att jag var sjukskriven. Då behöver du inte söka jobb utan du lämnar in sjukintyg till soc. Dom har varit väldigt hjälpsamma för mig, inga som helst problem
 
Sv: Vad finns det för alternativ?

Hoppar in och ställer lite vidare frågor.

Jag jobbar bara 60% pga sjukdom som gör mig trött och depression med ångestsymtom. Har funderat på om jag kan få aktivitetsersättning. Visst måste jag i så fall ha ett intyg från läkaren?
Hur är det om man studerar? Läser även en kurs i höst på 7,5 poäng. Är det bättre att söka när kursen är slut (i jul dvs)?
 
Sv: Vad finns det för alternativ?

Och då, dum fråga, men hur är det med socialbidrag? Får man äga något alls för att få det?
Jag menar naturligtvis inte att jag ska få en massa pengar därifrån samtidigt som jag sitter med feta bilar och käkar rådjurssadel till frukost, men jag har min ponny som är det enda som ibland kan lyfta mig det minsta lilla över huvud taget, och jag är livrädd för att behöva göra mig av med honom.
 
Sv: Vad finns det för alternativ?

aktivitetsersättning kan du få på typ 25% 50% och 75% 100% så just 40 % går inte att få vad jag förstår. Men det går väl att lösa om du jobbar lite till eller lite mindre. Du måste bli sjukskriven av läkaren ja. Så skickar du intyget till FK och dom kommer göra bedömningen om du får ersättning. Deras egen läkare läser intyget och bestämmer. Kursen är alltså på övrig tid du inte jobbar? isåfall hur mycket kommer du upp i totalt med jobb och plugg? 100% ??
Om du kommer upp i 100% så kan du såklart inte bli sjukskriven då du ju klarar att arbeta/plugga full tid.
 
Sv: Vad finns det för alternativ?

Och då, dum fråga, men hur är det med socialbidrag? Får man äga något alls för att få det?
Jag menar naturligtvis inte att jag ska få en massa pengar därifrån samtidigt som jag sitter med feta bilar och käkar rådjurssadel till frukost, men jag har min ponny som är det enda som ibland kan lyfta mig det minsta lilla över huvud taget, och jag är livrädd för att behöva göra mig av med honom.

DOm tittar på dina konton som du måste ge dom tillgång till. Dom tittar 3 månader tillbaka och ser om du tex flyttat över pengar eller tagit ut stora summor då kan dom tycka att du skulle sparat pengarna och kan neka dig. Alla pengar du har på kontot ska du använda upp först. Dom tittar på tillgångar, och har du häst så sannolikt kommer dom vilja sälja. MEN enligt min erfarenhet så finns det många vänliga själar på soc, och och dom kan hjälpa dig i tillfrisknande så kan du få behålla. Du får inte äga någon bostad och oftast inte bil (beroende på var och hur du bor)

Vad du har i hemmet... ja alltså jag har bra tv och annat som skulle kunna säljas men det har dom ingen aning om, knappast så att dom kommer hem och kikar. det har dom inte tid med ändå. Dom är fullbelamrade i arbete
 
Sv: Vad finns det för alternativ?

Okej. Ja, några pengar att prata om har jag inte haft på kontot på evigheter och något hem, bil eller annat av värde äger jag inte. Det enda är alltså ponnyn, som väl med tanke på sin ålder inte är värd så fasligt mycket längre men det är ju självklart en viss summa.
Men okej, då har jag iallafall lite koll på hur det fungerar.
 
Sv: Vad finns det för alternativ?

Kommer inte upp i 100% men kanske ska vänta tills efter jul för säkerhets skull då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte skapa ngt anonymt konto. Jag är INTE akut självmordsbenägen så ingen behöver ringa polisen på mig. Mitt ex låter mig inte...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 278
Senast: tanten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 909
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Har tagit reda på om jag pluggar en termin och skriver uppsats så kan jag ta ut en generell kandidatexamen inom mitt huvudämne. Har lite...
Svar
10
· Visningar
1 070
Kropp & Själ Hej! Har fått reda på att jag har en kronisk ögonsjukdom som tyvärr kommer att påverka mig resten av livet. Har extremt torra ögon som...
2
Svar
27
· Visningar
3 282
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp