Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

en liten parantes bara ang röntgen av hovben.

se till att hoven rötngas utan sko.

jag var på klinik med min halta häst och röntgar hovbenet utan att ta av skon. (väldigt mystisk hälta som vi aldrig kom fram till vad det var, han reagerade inte direkt på behandlingen men blev tillräckligt bra för att kunna gå som sällskapshäst som var tanken att han ändå skulle.)

när jag sedan åkte till en annan klinik för att besiktiga och röntga min nya häst jag skulle köpa så ville dom ABSOLUT ta av skorna för röntgen av hovbenen eftersom plåtarna blir mycket bättre då.

Jag blev ju minst sagt upprörd när jag fick veta det eftersom jag skickats hem med en halt häst av tidigare kliniken :(
Tack och lov kunde den hältan botas med lite vila och kärlek... men det blev ju dyrt för plånboken i "onödan"
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Funderar på någon form av ligamentskada? En stallkompis häst var sådär oförklarligt halt utan att någon vet. kunde hitta vad som egentligen var problemet - utöver att den ju var uppenbart halt. Tror den var mer halt än din, eller ja, oftare, men även på den så varierade graden av hälta oerhört.

Tänkte att om ett ligament är på något sätt påverkat så kan det ju förklara att hältan bara kommer ibland, tänker på min egen skadade fot som är helt "ohalt" så länge jag inte ruckas på något sätt (trampar på en tuva eller liknande) och då får Vansinnigt ont en kort stund för att sedan inte känna av det igen.
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

KL

har ni lyckats genomföra en full hältutredning på kliniken? dvs bedövat bort allt systematiskt? Om detta inte gått pga vandrande/diffus hälta, har veterinären funderat på att scinta?
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Nej på båda frågorna. Vi kunde ju inte utreda med bedövningar i och med att hältan kom och gick, och det inte skulle gå att bedöma effekten av bedövningarna. Scint etc är övht inte diskuterat, det var ju såpass låggradiga reaktioner/hälta han visade på kliniken när han behagade visa, och även om det är värre än de små när han visar härhemma, så hade ju hältan blivit ändå stadigt bättre.
 
Sv: Vad finns mer att göra? (hälta till/från)

Funderar på någon form av ligamentskada? En stallkompis häst var sådär oförklarligt halt utan att någon vet. kunde hitta vad som egentligen var problemet - utöver att den ju var uppenbart halt. Tror den var mer halt än din, eller ja, oftare, men även på den så varierade graden av hälta oerhört.

Tänkte att om ett ligament är på något sätt påverkat så kan det ju förklara att hältan bara kommer ibland, tänker på min egen skadade fot som är helt "ohalt" så länge jag inte ruckas på något sätt (trampar på en tuva eller liknande) och då får Vansinnigt ont en kort stund för att sedan inte känna av det igen.

Det var en av de saker jag frågade vet om, ligamentskada i hoven/vid hovleden. Mest för jag läst om det som svårt diagnosticera/hitta och hälta som kommer och går. Men enligt vet (som ju förvisso inte är gud) så om jag minns rätt så brukar det ge en mer konstant hälta men som förvärras kraftigt. Dessutom tyckte vet, om jag minns rätt igen, att det borde ha påverkat så att han blivit tokhalt, om än bara en kortare period, vid bus/brall/skutt etc någon gång. Dvs inte pendla så mellan ohalt och halt som för honom. Men ska ta upp det igen. För det kändes/känns ju inte omöjligt att han drog till något där när han trampade av skon från början.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
369
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp