Vad för häst?

En sak till som jag tänkte på - visst är det ofta så i Sverige att det är olika tävlingar för ponnys och hästar? Så att om du har en av varje så kan det bli rätt mycket åkande och du kanske måste välja vilken tävling du ska prioritera när det är en hästtävling och en ponnytävling som krockar? Evt att hästklasserna går tidigt på dagen och ponnysarna sent, så är det här i Norge iaf...

I så fall så kanske det vore enklare och roligare med en till ponny, så att ni kan åka iväg med båda samtidigt när du ska tävla...?
Det har du rätt i! Eller ja stora tävlingar brukar det kunna vara både ponny och häst men inte annars. Så ja det är ju också en sak.
Fast kanske ändå inte skulle bli samma tävlingar för om man tänker en ung ponny så kanske den går lägre klasser än O så kanske ändå skulle behöva åka på olika tävlingar iallafall nåt år. Men ja bra sak att tänka på!
 
Förstår absolut att islandshäst inte är för er, och det var ju inte min tanke heller :) Dock ett väldigt bra sätt att även som vuxen få "fortsätta rida ponny" och också tävla alldeles oavsett ålder!

Frågan är väl, angående din mammas erfarenhet och om ni ska skaffa en yngre häst, om hon klarar att utbilda en häst och verkligen lära den saker. Det är ju lite annorlunda än att "bara" kunna rida. Du verkar ha lite mer erfarenhet och rider du dessutom regelbundet för tränare så kommer det säkert att gå fint. Jag hade nog satsat på en lite mindre storhäst om jag var i er situation - kanske en övervuxen ponny på 150 - 155?
Alltså mamma har mer erfaren het än mig fast hon har inte ridit lika mycket som mig nu på senare åren liksom. Förutom sista halvåret då. Men när hon var ung så red hon mycket. Och OM det skulle bli en unghäst eller kanske annars också så skulle hon nog rida för tränare också. Och jag skulle göra det minst en gång i veckan så vi skulle ju ha mycket hjälp isåfall.
Fast sen som jag skrev innan så skulle jag inte vilja ha nån liten storhäst isåfall utan en typ normalstor så ungefär 160-170.
 
Jag har kollat lite på annonser och ungefär hur mycket olika hästar och ponnysar kostar på ett ungefär bara. Och kollar man på det så skulle det nog antingen behöva vara en ganska mycket äldre häst eller ponny eller annars så skulle det nog bli en ung d-ponny iallafall.
För nu såklart är det ju bara från annonser som låter som det vi skulle vilja ha isåfall men då en ung storhäst då var den billigaste typ 150.000 kr. Och en storhäst typ 15 till 18 som är frisk och så och har gått minst 120 så var det också ungefär från 150.000 och dyrare.
Och en d-ponny i den åldern med iallafall okej resultat i msvb så var dom nästan dyrast av alla! Eller fanns nån runt 150.000 kr då också men vissa var väldigt mycket dyrare också.
Men sen en d-ponny på 4-5 år ungefär och som hoppar bra och så men dom är ju såklart inte lika ut bildade och så så såklart är det inte säkert att dom kan gå lika långt och så. Men iallafall så där var det typ tvärtom så dom dyraste var kanske upp till 150.000 kr men fanns flera fina för 80.000-100.000 också.
Så jag TROR iallafall att OM vi bestämmer att vi ska köpa en till i framtiden så skulle det nog bli en ung d-ponny. För både att dom är billigast och att då blir det inte så jätte stort steg från c-ponny till häst. Och att iallafall om nåt år när den för hoppnings vis går lite större klasser så kan man åka på samma tävlingar med båda.
Men det är bara som jag tror nu så om nån har nån annan kommentar så får ni såklart gärna skriva det!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 904
Senast: ylvalill
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp