Vad förutom B-vitamin är bra för pälsen?

Alexandra_W

Trådstartare
Förutom B-vitamin och protein, vad finns det mer som främjar pälssättning/fällning?

(Jag veeet att B-vitaminbrist aldrig konstaterats på häst, men jag har sett det funka så jag är beredd att tro på det ändå).

Jag lyckades ju klippa valacken med fel skär för ungefär 10 dagar sedan. Man blir ju lite hemmablind så hur mycket som vuxit ut är svårt att avgöra men jag tycker då INTE att det är mycket. Han ser rätt hyfsad ut om ljuset faller från rätt håll, och horribel ut om det faller från 'fel' håll.

I alla fall så har han såklart börjat fälla den oklippta pälsen. Och på t ex huvudet har det inte växt ett SMACK sen den oavsiktliga nakenhästrakningen. Inte heller har det blivit 'jämnare'.

Så jag funderar starkt på att peta i honom B-vitamin, men finns det mer? Jag är rätt angelägen om att få massor med problem sen vid riktiga fällningen i vår =/
 
På vilket sätt skulle äppelcidervinäger vara bra för pälsen? *skeptisk*

Jag vill nog ha väldigt hållbara argument för att tvinga i honom ÄCV (inte för det är farligt, tvärtom är det ju rätt nyttigt, men han AVSKYR äcv..)
 
Fast att vetegroddsoljan är bra är ju mest för dess höga innehåll av ADE-vitamin (vitaminer överlag är ju bra för pälsen, därför vet ofta sprutar med Beviplex eller Ultrasan vid uttalade pälsfällnings/pälssättningsproblem) och ADE-vitamintillskott får han redan (iom att det är efter nyår då jag rutinmässigt ger det för att kompensera de sjunkande halterna i grovfodret)
 
Linfrö ska var bra för pälsen men om den främjar just pälssättning vet jag inte..? :confused:

Finns någon som sysslar med naturläkemedel mot olika åkommor utanför Sala. Har för mig att han har någon hemsida.. ska höra mig för. Han kanske vet mer. Kompisar har fått naturläkemedel åt sina hästar där för en rad olika mer eller mindre vanliga åkommor. Är den enda iden jag har nu.

Det jobbiga är ju att du måste täcka honom. Täcker du honom är han varm hela tiden. Lagom temp. och behöver eg. inte sätta mer päls. Men han kan ju inte gå och bli kall för att sätta mer päls. :smirk:
 
Men är problemet att han har taskig päls och problem med fällning/pälssättning eller vill du bara så snabbt som möjligt få tillbaka en bepälsad kuse!? För att slippa frågor om den nya rasen nakenhäst... :) Vad sägs om det där Regain eller vad det heter!? Motverkar visst skallighet!
:D

Förlåt, det är väl kanske inget att skoja om.
/k
 
Jösses, jag måste verkligen lära mig läsa inläggen jag svarar på :crazy:
Tror inte äcv kan hjälpa dig i just det fallet... :smirk:
 
Tja, jag vet inte riktigt.. :o Vad jag vill är UNDVIKA problem.. Jag minns ju foderponnyns intressanta pälsfällningsproblem. Förra året, klipptes i januari (ingen nakenhäst *s*) då hon inte fällde. Fast den klippta pälsen ville inte växa ut (himla bekvämt iofs, slapp man klippa om pälsmonstret) och vad värre var att när pälsfälllningen började så fällde hon inte den klippta vinterpälsen som hon skulle. Fällde en del, men där fanns ingen sommarpäls under. Ny variant av nakenhäst typ.. Såg förjävlig ut. Jag hällde i henne B-vitamin tills det rann ur öronen, och när hon åkte hem började det fläckvis komma sommarpäls på de klippta områdena (hon var jättevacker *harkel*). Ingen aning vad det var som gick snett (valacken klipptes samtidigt utan problem) och vet sa bara att "jag har sett massa fällningsproblem i år, måste vara vädret"

Är något sådant jag är rädd för, och jag tycker att han på 10 dagar borde fått tillbaka lite mer päls.. Men jag kan vara för otålig/ha fel, men med tanke på hur snabbt ränderna efter klippning brukar gå bort så gillar jag inte alls det här.

Och eftersom kraken börjat fälla oklippt päls (sucka, jag HATAR den här sk. vintern) och jag inte ser den pälstillväxt som jag vill på de klippta ytorna så är jag rätt angelägen om att ge honom alla förutsättningar och lite till att sätta och fälla päls som han ska.

regain kanske vore nåt ja, eller kanske hundens fiskoljejox med aminosyror för bättre päls och mer päls? :idea:
 
Det jobbiga är ju att du måste täcka honom. Täcker du honom är han varm hela tiden. Lagom temp. och behöver eg. inte sätta mer päls. Men han kan ju inte gå och bli kall för att sätta mer päls.

Jo, jag vet, jag försöker faktiskt gå ner på tunnare och tunnare täcken (som nyklippt var han ju inbyltad som attan och höll på att frysa häcken av sig ändå) och peppar peppar så verkar det fungera. Om det sätter fart på pälstillväxten vetefan.

men de klippta områdena är ju hals, huvud och under magen (samt halvvägs upp på sidorna på magen) och vid normal klippning så brukar han ju ha längre päls på halsen än på kroppen efter ett tag. Men jag tycker det är lite klent och halsen borde det ju växa med raketfart iom att den (utom vid SKITväder) är oklippt.

Men det är en balansgång det där, att få bort så mycket täcken som möjligt och samtidigt hindra att han fryser..
 
För människor är ju jäst bra för naglar och hår. Men i vilket fodermedel hittar man det?????(Finns bara vad jag vet i mjölksyrejästa delar av hösilaget.) :smirk:
 
Jäst = B-vitamin i massor =)

Finns dels foderjäst att köpa, eller så ger man bryggerijäst (b-jäst) som dessutom är proteinrikt.

Så man kan ge hästar jäst med utan problem, utan att ge dem dåligt hösilage ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Pratade med stallkompis på msn...om att hon påstod att b-vitamin påskyndade fällningen: Jannike säger: du b-vitamin skyndar inte på...
Svar
4
· Visningar
876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp