vad för (hopp)sadel kan tänkas passa?

Sv: vad för (hopp)sadel kan tänkas passa?

Ja, I stort sett så är de det:) De har ju iaf samma system med järnen och samma leverantör/återförsäljare. Är iaf ganska säker;)

Struntade du i wintecen nu alltså?

Ja det var ju ingen här som trodde att den skulle passa, o sen är det nog egentligen bättre att ta hjälp av sadelutprovare ändå, det är bara jag som är så ivrig att köpa en hoppsadel så jag kan börja använda nya hopptränset så att jag inte kan vänta:angel:

Sen är det nog lite bättre att köpa nåt med riktig kvalite oxå o det har jag inte råd med nu egentligen så jag får vänta nån månad tills bilen är såld:)

jag ska testa stübben sadeln ikväll, återkommer med rapport då och eventuellt en bild.

sadeln låg perfekt (kanske minimalt i bakvikt, anledning??), en äldre stübben, det lutar mot köp!

isåfall för böjd...
någon som har koll om hubertus och stübben är snarlika i bommen?

Hubertus är väl rakare? Fick ju med en hubertus till min häst när jag köpte honom o den var nästan för rak för honom.

min hubertus ligger något i framvikt så jag måste använda fårskinnspadd .. för vid?

troligtvis för vid.. men om för rak, vad finns det för sadel som inte är lika svängd som stübben och inte för rak som hubertus...?

Nä tror inte att den skulle vara för rak, men för vid isf.

Om den är för svängd/rak kan du lätt känna själv.

Om du drar med handen längs undersidan av sadeln samtidigt som du trycker på sätet med din andra hand, om trycket är större i mitten så är den för svängd, det ska vara samma tryck överallt. Och om trycket är mindre i mitten så är den för rak.

Detsamma kan du göra med bomvidden.

Jag tror att inne på agrias hemsida står den en hel del om sadelinpassning. Kolla där om du är osäker:idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
584
Senast: Honey07
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 013
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 510
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka