Vad för "kläder" vid transport?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 112
R

Real_Life

Ska ut och åka med en lurvig islandshäst i början av november. Resan tar ca 1 timme. Transporten är gammal och jag har noll koll på ventilation och grejer.
Bör han ha täckte på sig i transporten, isåfall, vad för sort? Blir ett fleecetäcke bra?

Sv: Vad för "kläder" vid transport?

om han är van att ha täcke på sej så skulle jag tagit ett mellan täcke, (alltså inget tjockt vinter eller tunt sommartäcke) gärna ett täcke som andas och transporterar bort ev svett... men är han inte van så skulle jag inte använt något..

och en timme är ju inte så långtid, om han står still i transporten så kan du ju utan problem ha ett täcke, men om han stressar så tror jag det är bättre utan, hellre för kallt än för hästen i transporten.. anser jag

Jag brukar ha ylletäcke på min häst vid transport. Sommarti åker han utan dock.

Jag ska ev. transportera en häst som hittills gått otäckad om en vecka.
Men jag tänker nog lägga på ett fleecetäcke, det är nog inte så trevligt att åka transport och det är alldeles kallt :crazy:
Det andas ju så det funkar ju även om hästen blir lite nervös och svettas.

Om han inte har täcke på sig annars skulle jag inte ha det i transporten heller. Det blir inte kallare i transporten än vad det är ute.

Jag vill helst ha ett tunnt täcke på hästen vid transport - ifall det drar lite någonstans... Det är bara om det är jättevarmt på sommaren som jag inte har täcke på. Jag har en häst som inte är så van vid att åka transport ännu och därför alltid blir lite svettig - därför tar jag ett så tunnt och luftigt täcke som möjligt (tunn fleece eller ett Horseware Cooler).

Jag hade haft ett fleece eller ett ylletäcke...Om hästen är van vid att ha täcke.

Vi transporterar oftast våra utan, det blir rätt varmt ändå. Har vi täcke så är det ett tunnt fleecetäcke. Om hästarna är svettiga så blir det stalltäckena. ALLTID rejäla benskydd på.

Åker som mest resor på 4 h enkel resa (regelbundet). Båda islandshästarna är delklippta.

Jag skulle nog haft något täcke på hästen ändå, även om den inte brukar ha det annars. T.ex. ett fleecetäcke, ylle eller bomullstäcke, det är bra att ha något om det drar lite.

Och sedan transportskydd eller någon annan form av höga skydd, alt. lindor med paddar under + boots då. Det kan vara bra att linda svansen också, jag har nämligen sett flera svansar som har skavts/blivit tunna och fula i hästtransporter/bussar/lastbilar och det ser inte allt för roligt ut...

Tack för alla svar :)
Jag tror jag väntar och ser hur vädret blir, om det blir kallt får han nog ha ett tunnare fleecetäcke, om det blir varmt får han åka naken :p
Transportskydd är en självklarhet och någon lindad svans behövs inte, den lilla herren har aldrig fluffat runt ett enda hårstrå i transporten, han står som ett ljus :love:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 439
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma... 2 3
Svar
54
· Visningar
1 902
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka