Vad för sadel kan tänkas passa? *bilder*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nate
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 424
Sv: Vad för sadel kan tänkas passa? *bilder*

Prova gamla Passier (vet ej exakt vilka modeller som var böjda, jag vet bara att det finns gamla Passier som är mer svängda i bommen än vad de är nu), olika Stubben modeller (de har olika form på bommen, därför ska du prova flera som t.ex. Artus, Avalon osv beroende på vad för sadel du är ute efter), äldre Frank Baines, Prestige. (detta är märken som går att hitta begagnat utan problem, för jag antar att det ändå inte är aktuellt med t.ex. en Amerigo eller Jaguar?)

Väntade på att du skulle dyka upp :D

Är artus och avalon raka i bommen? Vet iaf att siegfried II är ganska rak i bommen men tyvärr är nog tunneln inte tillräckligt bred (hade en sådan förut som jag sålde).

Prestige är väl ganska svängda i bommen? Testade en äldre prestige som hade ett riktigt schysst pris och bred tunnel men den verkade vara alldeles för böjd. Det var en flatback med vitt bakvalv och modellen hette något med oh lala :D Äldre modell som jag inte kände igen.

Prova då Prestige med kilbossor..
Artus och Avalon är rakare än Siegfried II.
Men Edelweiss NT Deluxe är deras rakaste sadel.
Stubben har även breddat kanalen på deras nyare sadlar.

Jag har en flatback hopp-sadel. De är Wintec vet inte riktigt va den heter mer men de är mocka sits (syntet) och man sitter väldigt bra i den. Man får 4 klossar till. Runt 6 tusen kan ja tänka mig (ny-pris)

Men är inte problemet med wintecsadlarna att de ändrar sig i bomformen när man gör dom vidare/smalare? Typ att de är böjda när man har dom inställda på smal bom och raka med det vida järnet eller tvärtom... minns inte vilket som var vilket.

Griffin har jag funderat på men är de svängda eller raka i bommen? Verkar som att han behöver en rätt rak sadel.

Var inne och pratade med sadelutprovaren och enligt min beskrivning av hästen (hon såg ingen bild) så trodde hon att en rak bom med kilbossor och väldigt bred tunnel skulle kunna passa. Men hon hade tyvärr ingen inne med de egenskaperna utan det fanns endast en massa prestige, en svängd dominus etc (hon säljer begagnade av varierande märken).

Skulle annars gärna ta ut någon av de andra sadelprovarna i stan men de har alla bara svindyra sadlar och ett märke. Amerigo etc. Och det känns som lite bortkastade pengar om jag blir tvungen att byta sedan.

Griffin är raka och skulle helt klart vara värt att prova på din pålle. Wintec passar också relativt raka ryggar, endel säger att dom blir mer svängda om man breddar....men jag vet inte kan inte tänka mig att det kan var så väldigt mkt om man breddar en stl??? men jag har ingen personlig erfarenhet av det.

Ska nog ta en tripp till återförsäljaren för wintec här i stan och höra med dom. Gillar deras flatbackmodell bättre än griffin. Vore ju optimalt om man kunde bredda sadeln istället för att byta hela tiden.

Då har jag alltså följande som kan vara något: griffin, wintec, stubben artus och avalon, prestige med kilbossor (har inte stött på någon med sådana ännu iof), frank baines, crown.

Får hoppas att jag får min gamla såld nu bara så att jag får ett tillskott i min sadelbudget :D

Vad är det för knas på denna tråd?? jag kan inte se det senaste inlägget:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Vad tror ni om en Albion Legend? Hittade en begagnad. Är kilbossor och ganska rak bom på den enligt försäljaren. Funderar på att ta hem den och testa.

Vad tror ni om en Albion Legend? Hittade en begagnad. Är kilbossor och ganska rak bom på den enligt försäljaren. Funderar på att ta hem den och testa.

Spik rak snarare än ganska rak. men skön om den skulle passa:)

Tänk verkligen igenom det och se till att sadeln är lite för stor i så fall, så får du rida med pad i början annars tror jag du kommer att få byta ganska fort med tanke på att din pålle just nu är ganska klen.

Senast ändrad av en moderator:

det är normal bomvidd på den så den är troligtvis lite för vid i nuläget. Är ute efter en sadel som är lite för vid dessutom så att han inte växer ur den direkt. Får ha fårskinnspadd under så länge i såfall.

Kan tillägga att när jag var och provred honom så hade han en Globus esperanza och den verkade passa bra och de är väl riktigt raka?

Det går ju att byta bom själv i wintec-sadeln..

det är normal bomvidd på den så den är troligtvis lite för vid i nuläget. Är ute efter en sadel som är lite för vid dessutom så att han inte växer ur den direkt. Får ha fårskinnspadd under så länge i såfall.

Kan tillägga att när jag var och provred honom så hade han en Globus esperanza och den verkade passa bra och de är väl riktigt raka?

Ja globusen är RAK:D

Hur är edinburghs hoppsadel? Det är kilbossor på den men säljaren vet inte ifall den är rak eller svängd. Är alla sadlar med kilbossor raka?

Fin häst! Härlig färg!:love:

Vore det min häst skulle jag tömköra och bygga upp ryggen och sen köpa sadel. För att slippa byta igen. För han kommer ju ändra sig i ryggen med muskler

det finns ju sadlar med anpassningsbar bom eller en bom som går att värmas om när hästen ändras. annars finns det ju bomlösa sadlar också :)

Hur är edinburghs hoppsadel? Det är kilbossor på den men säljaren vet inte ifall den är rak eller svängd. Är alla sadlar med kilbossor raka?

Har ingen aning om Edinburghs sadlarna. Vet inte hur vanliga dom är igentligen men dom ser ju fina ut.
Kilbossorna gjordes nog för att det skulle bli större anläggnings yta på sadeln. En häst med mer svängd rygg passar sällan i kilbossor eller aldrig (min erfarenhet) men inte alla kilbosse sadlar är helt raka, stubben har ju kilbossor på en del som inte är helt raka. (men inte speciellt svängda heller)
:rofl: inte konstigt att det är krångligt med sadlar

Men rent generellt när du letar sadel tycker jag man kan tänka kilbossa = rak. Sen får man i slut ändan ändå prova varje sadel.

gaah, krångel krångel... ska iaf ta en tripp runt stan och kolla om affärerna fått in nåt mer beg som kan tänkas passa.

Hur är butet då? Är ju inte kilbossor på den men försäljaren tycker att den är ganska rak. De kanske iof har olika bommar i olika butetsadlar...?

gaah, krångel krångel... ska iaf ta en tripp runt stan och kolla om affärerna fått in nåt mer beg som kan tänkas passa.

Hur är butet då? Är ju inte kilbossor på den men försäljaren tycker att den är ganska rak. De kanske iof har olika bommar i olika butetsadlar...?

Butet är ganska rak utan kilbossor. Skulle kunna passa, men nu snackar vi en helt annan prisklass och inte lätt att få tag i begagnat heller. Plus att om du skall ändra bomvidden skall sadeln tillbaka till tillverkaren. Kanske lite mkt pengar för en ej "färdig" häst. Men skönare sadel finns förmodligen inte och ett helt outstanding handarbete;)

skulle vilja tipsa om Zaldi Star, ligger suveränt på den 6 åringen som jag förut tränade och tävlade , ;)

hej!
jag tycek du ska ta kontakt med en erfaren sadelutprovare;) ar tyvärri nte tiips på någon.
lycka till

zaldi star är alldeles för svängd i bommen. Den har jag redan testat...

Liknande trådar

Utrustning Behöver hjälp vart jag ska börja? Har ny häst och mina älsklingsadlar passar tyvärr inte. En spalding finess bom 4 är för vid och...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: saffran
·
Utrustning jag har ett 5 årigt litet halvblodssto som jag söker sadel till med ljus och lykta. vi bor i norra sverige och det finns inte många...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: tintii
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 512
Utrustning Jag blir tokig rent ut sagt. Har en ganska grov bruksnordis korsning som gör mig tokig när det gäller det här med sadlar. Har haft...
Svar
10
· Visningar
1 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka