Vad för sadel till denna rygg?

Rimfaxe

Trådstartare
Efter en tid med bomfri sadel, som förvisso har fungerat bra, så överväger jag att skaffa en bomsadel. Problemet är att jag inte vet riktigt vilka sadlar jag ska kolla på. Igår provade jag i alla fall en Henri de Rivel, som såg ut att ligga hyfsat, kanske något smal, men ok ändå. Sadeln är i behov av omstoppning trodde ägaren dock. Efter ridturen var svettmärkena på ryggen ganska jämna, fast det syntes att mest tryck varit framtill och baktill. Dessutom såg det ut som om bossorna tryckt mest i ytterkanten, de tycks ha sjunkit ihop.

Nu letar jag efter en sadel för max 10tusen kronor. Den behöver inte vara helt ny. Helst något flexibel i längsled (har kikat lite på Pioneer, men en bekant trodde att de skulle vara för raka), då jag har fått för mig att det är något bekvämare för hästen. Gärna ställbar bomvidd, förutsatt att bommen behåller samma form, eller alternativt att passformen blir ännu bättre.
Inga kilbossor vill jag ha.

Hästen är en 4-årig Nordsvensk, för tillfället något ur muskelkondition, tendenser till hängmage och fläsk på sidorna. :angel:

Så här ser ryggen ut (kortet taget sommaren 2005):
http://i6.photobucket.com/albums/y207/nephthys_19/c14b525f.jpg

Denna sadel, en Henri de Rivel (islandsmodell?) provade jag. 32" i vidd, 17 eller 18" i sätet.
http://i6.photobucket.com/albums/y207/nephthys_19/HD3_liten.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y207/nephthys_19/HD2_liten.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y207/nephthys_19/HD1_liten.jpg

Så här såg schabraket ut när jag ridit en god stund med sadeln:

http://i6.photobucket.com/albums/y207/nephthys_19/HD_liten.jpg

Vilka sadlar ska jag absolut INTE titta på?

Sv: Vad för sadel till denna rygg?

Jo, den är nog för smal som sagt. Det fanns plats för ca 4 fingrar drygt mellan framvalv och manke när jag satt i.

Men vilka märken ska jag kolla på? Jag har ingen aning om bomsadlar, vilka som är mer svängda än andra. De flesta sadeltillverkare tycks ju också älska kilbossor nu för tiden...

Albion tror jag skulle passa om man utgår från ryggfotot, han verkar ha rak rygg, stämmer det?

Jag skulle prova en globus, Rivelen är för smal, men om man tittar på svettavtrycket så ser det ut som om den också är för svängd i bommen. (Jämnt tryck framifrån, men inte längst bak där den rört upp en massa smuts pga den inte låg stilla.)
På ryggbilden ser hästen även ut att ha rak rygg. Står hästen på jämnt underlag på bilderna med sadel?

Schabraket låg lite snett under sadeln när jag red, annars verkade sadeln ligga rakt i övrigt.

Stallägarna har en Globus Gloi - islandssadel, vidd 36 som jag ska prova, kanske idag.

Kusen har ganska normal rygg, snarare åt det raka hållet än svängd.

På korten med sadeln på står bakbenen högre än frambenen, så underlaget är inte riktigt jämnt nej.

Som det såg ut på schabraket så känns det som om sadeln är för rak.
Hästen var rätt smutsig, och det syns nästan ingen smuts alls mitt under sadeln. När jag kände under sadeln kändes det också som att den var lite för rak, trycket under mitten av sadeln kändes något mindre, än i framkant och bakkant. Svettmärkena på hästen var som smutsavtrycken på schabraket, under resten av anläggningsytan var hästen torr.

Jag har absolut noll koll på bomsadlar, så jag är tacksam för all hjälp! :)

Trycket fram var nog för att sadeln var för smal. Trycket bak kan ha kommit för att sadeln låg i bakvikt, avtrycket på schabraket tycder på det.

Globus är nog ingen dum idé att prova. Den finns ju ända upp till 38 i bomvidd, har jag för mig!

Jag har för mig att HdR är ganska svängd i bommen? Hur som hellst såg den alldeles för smal ut, men det har du ju redan konstaterat.

Crown kanske vore något?

Hm, vet inte om just denna HD är så svängd. Det är en islandssadel om jag förstått rätt och de kan ju skilja sig lite från dressyrmodellen. Jag ska titta närmare på den idag.

Hästen har en lång, låg manke. Blir lätt fet - det blir då mycket fläsk på sidorna. Han får hängmage när han inte rids.
Jag blir lite nervös när jag tittar i bomviddstabeller och ser att de flesta sadlar tycks vara ganska smala. Hur pass vanligt är det med riktigt vida bommar? Nu är han ju en Nordsvensk, så jag kan ju knappast påstå att han är en dressyrhäst och givetvis blir det då svårt att hitta sadlar av engelsk typ som passar. Jag har dock sett andra med tyngre kallblod och som haft engelska sadlar, så någon borde det ju kunna finnas. :)

Jag tror att Crown skulle bli brapå din häst, den går att få rejält bred också tror jag. Min kompis har en Crown dressyr som är ganska flat i sätet, lite som en allround, men med dressyrkåpor. Hon använder den till sina islandshästar, dom är rejält breda och har inte mkt manke.

Jag provade en på min arab, som drar mellan vid och x-vid i bommen, men hon har för mkt manke för crownen. Men den passade hennes raka och breda rygg iaf!

Liknande trådar

Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 270
Senast: Luem
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 663
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 511
Utrustning Hej! Har nu gett mig ut i sadelhavet och behöver lite tips! Jag har en 4 åring som för tillfället är lite överbygg, omusklad och...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: Idaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka