Vad för sadeln till Nordsvensk??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare OuZ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 8 642
O

OuZ

Ja precis som rubriken säger, Vad använder ni för sadlar på era nordsvenskar?? Vilken bomvidd?

Har bestämt mig för och köpa ny (beg.) till min dam och ska till "hästshoppen" imorgon för att låna hem ett gäng för och prova.

:)

Sv: Vad för sadeln till Nordsvensk??

Ehh..okey, normalt vuxet svar på min fråga ja...

Kan tillägga till min tråd att jag bara är nyfiken på vilken sadel som verkar populärast bland nordsvenke ägare.

Skriv gärna vilken sadel ni har inom vilket märke, typ Stubben-tristan o.s.v.

har inte en nordsvensk själv men stallägaren har och hon har en westernsadel.

Haha, vet inte om det var så intressant men det kanske får tråden att gå igång :P

Jag tror nog hon vill veta på ett ungefär, liksom de flesta nordisar har små mankar och runda över ryggen.

Jag hade en vid Hubertus dressyrsadel till min förra pålle, den låg inte riktigt hundra, den avr för smal.

Är medveten om att bara för att en häst har en sadel så passar den inte nästa.. men precis som ja skriver så är ja bara nyfiken på vilken sadel som verkar populärast till nordsvenskar...
Och de bör ja nästan kunna få fram en lite hint om ifall de flesta som tittar på tråden svar på vilken sadel de använder...

Hade en Morris&Nolan Island till min Nordsvensk/kallblods travare, vidd 34. Den sadeln var för trång till min andra nordsvensk så till honom har jag en bomlös, Barefoot Chayenne.

Tar du 2 nsv är det inte alls säkert att de kan ha samma sadel (ganska otroligt egt.)

En sadel passar man ut till en individ och inte en ras. Därför måste man veta hur bred hästen är och om den är rak, svängd mm. Enklast vore om du visade en bild på din häst.

Åter igen så är ja endast intresserad av att få en liten hint om vilken sadel som verkar vara populärast till nordsvenskar. Och åter igen så förstår jag nog att bara för att en sadel passar en häst behöver den inte passa en annan.

Är inte ute efter att i denna tråden få veta vilken sadel som skulle passa min häst, och även om ja skulle varit de så finns det ingen som utifrån några få foto kan säga vilken sadel som kommer passa.

Så som sagt, är bara ute efter att få fram vilken sadel som är vanligast till nordsvenskar.

Min nordsvensk med svängd och kort rygg har jag en bomfri Torsion på.
Jag har haft en Lewa som också passade bra men blev lite för smal. Jag hade en Ainsley ett tag men den var alldeles för hård och fruktansvärt obekväm att rida i :crazy:

Jag har en Lewa Comet till ena nordsvensken och en manskapsadel i bombredd 2 till den andra.

/KT

Vad har blondiner för skor?

:crazy:

TS - JAg har ingen nordis, men när jag hade min tinker bytte vi måånga gånger på ett år. Han breddade sig väldigt mycket och ändrade sig i kroppen. Jag började med en Prestige, sen blev det stubben. Varvade emellanåt med western och en stocksadel. Så småningom blev alla utom westernsadeln försmala och låg inte heller bra.
Fick tag i en gammal FelshBach som jag red i ca en vecka innan den va åt pipan.
Red då med enbart westernsadeln. Sen skaffade jag mig en Hubertus Wide, som funkade i flera månader faktiskt. Sen köpte jag en ny, då Hubertusen blevit för svängd, och köpet blev en Globus Loke, i bomvidd 38, en specialbeställd till min sätes storlek, och dessutom tillräckligt vid.

Jag gick från svängd bom till rak bom, på ett år. Bara en liten parentes.

Jag har en sadel av okänt märke till min, Dunderbred bom, kanske sisådär xx-vid eller något. 17,5" säte kanske. Vet inte helt hundra, men den sitter bra!
Han är enorm, platt, ingen marke, rund om magen... :smirk: Första sadeln som inte snor runt men inte heller är för trång framtill.

då kan man ju ställa en motfråga på vilken sadel de flesta halvblod använder! I stortsett samma fråga!

globus, kentaur, childerick, cf, albion, prestige, wintec, crown, frank baines, stubben, passier, wellington/edingburgh, röösli, zaldi, jensen, jeremy rudge, kieffer, jaguar, hubertus, butet, tolga.

som du ser så finns det en drös olika märken och jag har garanterat inte räknat upp hälften ens! Alla sadlar är olika uppbyggda vad det gäller svängd bom till bred bom. Bara för att det är en nordsvensk så passar inte en sadel inte heller 3 olika. En nordsvensk kan som vilken annan häst som helst vara olika svängd och bred över ryggen.

Tar man och samlar ihop 10 nordsvenskägare här på buke så kommer du garanterat att få 10 olika svar på sadelmärke bredd och längd

Nu lackar jag ut lite här!! Vad är det för svar en del ger? TS är ju inte ute efter att veta vilken sadel som kan tänkas passa hennes häst! Det hon verkar vilja veta är tex om 15 st säger att Wintec passar, 3 att Subben pssar och 4 att albion funkar och 7 att Prestige ligger bra, då kanse hon kan testa en Wintec på sin? Därmend inte sagt att den passar!! Me man kan väl få en ide iaf?
Oh även om en del tycker att det här är värdelöst vetande, vilken sadel andra hästar i samma ras har, så VILL TS veta det, så låt henne fråga!!

Hon är ju bara intresserad av nsv så ditt svar ger nog inget. ;)

TS: Varför vill du veta detta? Om du ska köpa sadel till din häst är det ju ganska ointressant vad andra hästar har för sadlar. Eller tycker du det bara är kul att veta?

Hon är ju bara intresserad av nsv så ditt svar ger nog inget. ;)

TS: Varför vill du veta detta? Om du ska köpa sadel till din häst är det ju ganska ointressant vad andra hästar har för sadlar. Eller tycker du det bara är kul att veta?

Men nu är du väl lite dum?:crazy: Nordsvenskar brukar ju vara ganska breda med ganska rak manklös rygg(dom flesta, men inte alla) precis likadant är det ju med fjording, så därför gav jag bara ett tips eftersom det är en bred bra sadel. Sen får ju TS prova sej fram och se vad som passar.
Du sa till henne att lägga in en bild, men du kan omöjligt få fram en sadel som passar hästen genom att titta på en bild, så det var ju lika onödigt det då.
Hon vill väl antagligen bara ha tips på sadlar som kan tänkas passa och som hon kan börja med att prova för att ha något att gå efter.

Hon ville veta vad nordsvenskar har för sadlar. Det skrev hon klart och tydligt till mig.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 237
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
413
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur